JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dette venter når regjeringen får viljen sin med toget

De borgerliges plan for jernbanen. Full oppsplitting av NSB.
Abid Q. Raja, Hans Fredrik Grøvan, Linda Helleland og Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under pressekonferansen 11. mai.  Forbundsleder NJF Kjell Atle Brunborg i bakgrunnen. Sammen med Audun Sør-Reime leder konduktørenes landsråd.

Abid Q. Raja, Hans Fredrik Grøvan, Linda Helleland og Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under pressekonferansen 11. mai. Forbundsleder NJF Kjell Atle Brunborg i bakgrunnen. Sammen med Audun Sør-Reime leder konduktørenes landsråd.

Anette Karlsen

yngvil@lomedia.no

NSB gikk med dundrende overskudd i fjor: 2 milliarder kroner.

– Hvorfor splitte opp et selskap som gjør det så bra?

– Store deler av NSB Konserns overskudd kom fra Rom Eiendom. Vi ønsker å samle eierskapet til infrastrukturen i en enhet – infrastrukturforetaket – slik at det blir en kraftfull aktør som kan utforme fremtidens kollektivknutepunkt. Da må eierskapet til både skinnegang og omkringliggende eiendommer samles, svarer Linda Hofstad Helleland, leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

– At NSB også klarer å drive sin persontogvirksomhet med overskudd mener jeg viser at selskapet er svært godt rustet til å møte konkurransen som kommer, sier hun.

Les også: Landene som lykkes med jernbanen

Les også: Konkurranse om passasjerer, drift og vedlikehold

NSB splittes opp

• Alle toglinjer skal ut på anbud i pakker. Den første i 2016-17.

• NSB mister alle sine tog, verksteder, eiendomsselskapet Rom (som får verkstedbygningene og stasjonene), og planlegging av togrutene.

• NSB forblir et selskap som skal kunne håndtere tog, gods og buss.

• NSB beholder Nettbuss.

• NSB beholder Cargo Net.

Jernbaneverket nedlegges

• Det erstattes av et jernbanedirektorat og et infrastrukturforetak for jernbanen.

Infrastrukturforetaket får ansvar for både skinner og signalsystemer, utbygging, eiendomsselskapet Rom og planlegging av ruteplanlegging.

Regjeringen vil skille ut selskaper innen drift og vedlikehold på et senere tidspunkt.

Direktoratet har overordnet ansvar for jernbanen. Det bestemmer togrutene.

Samferdselsdepartementet overtar vedlikeholdsselskapet Mantena fra NSB.

• Departementet vil kunne stille tog til rådighet for selskapene som vinner konkurransene.

• Selskapene kan også stille med egne tog.

• Mantena gjør 95 prosent av alt vedlikehold av tog i Norge.

Flytoget beholder sine tog

• Gardermoen-ruten settes også ut på anbud.

• Flytoget kan konkurrere om alle de andre rutene også.

Annonse
Annonse