JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frislippet i taxinæringa:

Fagbevegelsen demonstrerer mot taxi-frislippet – mener sjåførenes lønn og arbeidsforhold er truet

Stiller mannsterke opp på Youngstorget tirsdag.
Dagens løyvehavere er selvstendig næringsdrivende, men har vært beskyttet av antallsreguleringen, som nå er vedtatt fjernet. (Arkivfoto)

Dagens løyvehavere er selvstendig næringsdrivende, men har vært beskyttet av antallsreguleringen, som nå er vedtatt fjernet. (Arkivfoto)

Roy Ervin Solstad

helge@lomedia.no

Lederne i både Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Norge Taxiforbund og forbundstoppene i både LO og YS stiller opp for å markere sin motstand mot frislippet.

De krever at det fortsatt må være taxisentraler som følger norske lover og regler når frislippet i taxinæringa kommer 1. november. Et uttalt mål bak lovendringen er blant annet å åpne for selskap som Uber.

Samtidig er organisasjonene enig om et opprop hvor de krever at regjeringen og Stortinget justerer den vedtatte yrkestransportloven før den settes i verk 1. november. Kravet er fortsatt at drosjene må være tilknyttet en sentral gjeninnføres for å sikre et pålitelig og trygt tilbud for kunder i hele landet, anstendige lønns- og arbeidsvilkår for sjåførene og sunn og rettferdig konkurranse.

Organisasjonene og taxisjåførene selv mener endringen svekker muligheten til å ha en godt organisert næring med trygge og anstendige arbeidsforhold.

– Dessuten vil det medføre mer deltidsarbeid og fritidskjøring, og det vil være svært vanskelig å sørge for at sikkerhets- og vernebestemmelser og norske lønns- og arbeidsforhold ivaretas. Det vil også bli langt vanskeligere å organisere ansatte i næringen og sørge for et godt partssamarbeid, heter det i oppropet.

Man frykter at dette vil frata hele taxinæringen konkurranse på like vilkår, det vil undergrave anstendige arbeidsforhold for en hel yrkesgruppe, og svekke norsk infrastruktur. Det vil også bli langt vanskeligere å sørge for tilstrekkelig kontroll på innbetaling av skatter og avgifter.

Dagens løyvehavere er selvstendig næringsdrivende, men har vært beskyttet av antallsreguleringen, som nå er vedtatt fjernet. «Gig-selskapene» setter ingen grenser for antall sjåfører, og tar dermed heller ikke noe ansvar for deres inntjening, heter det i oppropet.

Annonse
Annonse