LØGN ELLER EI: Påstander om kravstore sjåfører raser i mediene, selv om det egentlig ikke skal sies noe fra Riksmeklerens bord.
Ola Tømmerås
Kraftige beskyldninger i busstreiken:
Fagforbundets forhandlingsleder er rasende: – NHO farer med blank løgn
Fagforbundets forhandlingsleder i bussmeklingen er rasende. Han mener NHO-direktør Jon H. Stordrange farer med løgn om krav og tilbud i meklingen.
ola.tommeras@fagbladet.no
Etter et brudd hos Riksmekleren går partene normalt ikke ut med detaljer om hva meklingen inneholdt. Det regnes som vanlig kutyme å la innholdet fra meklingen ligge.
Siden bruddet var et faktum natt til søndag, er det likevel brakt til torgs påstander om urimelige krav fra arbeidstakernes organisasjoner. Blant annet på NRKs Dagsnytt 18 mandag kveld hevdet direktør for NHO transport, Jon H. Stordrange, at det ble krevd langt mer enn hva alle andre har fått.
– Det kunne vi ikke gå med på, sa Stordrange.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
– Løgn, sier Guldbrandsen om Stordranges påstander til kravene.
Jan-Erik Østlie
Blank løgn
– Dette er blank løgn, svarer Stein Guldbrandsen. Siden NHO allerede har gått offentlig ut med hva de mener skjedde under meklingen, kommenterer Guldbrandsen følgende fra riksmeklerens bord:
– Vi forholdt oss til ramma fra frontfagene. Det er ikke stilt krav om å sprenge ramma. Man kan gjøre mye innenfor ramma – og ikke minst er det mulig å peke framover med avtaler, men arbeidsgiverne ville ikke komme oss i møte, sier han til Fagbladet.
• Lønnsoppgjøret: Her er resultatene så langt
Stordrange har en kort kommentar til Guldbrandsen utspill. På e-post svarer han:
– Hadde arbeidstakersiden vært fornøyd med vårt konkrete tilbud, må man vel kunne anta at de hadde akseptert dette. Dermed kunne det blitt enighet, og streiken kunne vårt unngått, er Stordranges kommentar.
– Hadde dere vært fornøyd, så hadde dere vel godtatt tilbudet vårt, sier Jon H. Stordrange.
NHO
Sjekker bussen på fritida
Lønnskonflikten dreier seg om en nå 13 år gammel avtale mellom arbeidstakerne og arbeidsgiverorganisasjonene. Den gangen ble organisasjonene enige om at bussjåførlønna skulle nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
Gjennom årene har gapet mellom sjåførene og industriarbeidere tvert imot økt. Forskjellen er i dag på rundt 40.000 kroner på en gjennomsnittslønn.
I tillegg forhandles det om pauser, delte skift og sikkerhetskontroll av bussene, noe de fleste sjåfører i dag må gjøre før arbeidstiden starter.
– I dag bruker sjåførene fritiden sin på å sjekke bussen. Sikkerhetssjekk av bussen er de pålagt ved lov, men mange får likevel ikke gjøre det i arbeidstiden. Det skaper irritasjon blant sjåførene og er en av tingene vi er uenige om, sier Guldbrandsen.
• Oppgjørene står i kø for riksmekler Mats Ruland. Her er datoene!
Tullprat om korona
Videre har koronaargumentene vært mange.
Ifølge Stordrange ville statens støtte for fall i billettinntekter gått med til høyere lønn for sjåførene, dersom de hadde gått med på kravene.
– Bevilgningene fra staten skal ikke gå til å gi bussjåførene lønn utover det alle andre har fått, sa Stordrange.
– Tullprat, sier Guldbrandsen.
– Alle, bortsett fra operatører i Finnmark, har bruttoavtaler. De får betalt en pris i henhold til kontrakt – uansett hvor mange som reiser med bussen. Det er fylkeskommunene som taper billettinntekter, ikke operatørene. Det blir ikke flere reisende av å lønne sjåførene dårligere, sier han.
– Ønsker seg større sugerør
Tidlig på 2000-tallet begynte fylkeskommuner å sette busskjøring ut på anbud. I dag er nær all rutetrafikk på anbud. Det betyr at operatører konkurrerer for hver anbudsperiode om å levere best og rimeligst tjenester.
– Selskapene som opererer rutene, er som en bemanningsbransje. De klager over dårlige marginer og ønsker seg bedre sugerør i fylkeskommunale kasser. Først og fremst er det deres profitt det dreier seg om når de fortsetter å presse sjåførlønna ned, sier Guldbrandsen.
Ifølge forhandlingslederen er arbeidsgiverne ansvarlig for situasjonen som nå har ledet fram til streik.
– Lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene stupte da kjøringen ble satt på anbud og overlatt til private operatører tidlig på 2000-tallet. Gode avtaler ble slaktet og det ble en krise som ledet fram til bussbransjeavtalen. En egen modell, der vi ble enige om at sjåførene skulle komme opp til gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Med unntak av 2008, så har de aldri vært i nærheten. I 2018 stupte busslønna i forhold til andre. Så lavt som den er nå, har den aldri vært, sier han.
Kan ikke lenger sammenligne
Stordrange har framført at sjåførlønna ikke lenger kan sammenlignes med industriarbeiderlønn.
– Hver femte jobb i industrien er blitt borte siden 2006. I de fleste av disse jobbene var lønna lav. De jobbene som er igjen, er de med høyest lønn fra før, og da øker forskjellen, sa han blant annet til Nettavisen.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin