JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Busstreiken:

Fersk undersøkelse: Nesten alle støtter de streikende bussjåførene

85 prosent av befolkningen har sympati med de streikende bussjåførene, ifølge en fersk undersøkelse som Opinion har gjort for Fagbladet og FriFagbevegelse.
IKKE OVERRASKET: Streikeleder Kenneth Bekkenes i Drammen tror streiken har vært en øyeåpner. - Det er ikke mange som har vært klar over hvilke lønns- og arbeidsvilkår vi jobber under, sier han.

IKKE OVERRASKET: Streikeleder Kenneth Bekkenes i Drammen tror streiken har vært en øyeåpner. - Det er ikke mange som har vært klar over hvilke lønns- og arbeidsvilkår vi jobber under, sier han.

Ketil Blom

helge@lomedia.no

ida.wangberg@fagbladet.no

8000 bussjåfører over hele landet er i streik for bedre lønns- og arbeidsvilkår. De har stor støtte i befolkningen, ifølge en landsdekkende måling tatt opp mandag og tirsdag denne uka.

Et flertall på 54 prosent har i stor grad sympati med de streikende, mens 31 prosent svarer de har sympati «i noen grad», viser målingen som er tatt opp av Opinion på oppdrag fra Fagbladet og FriFagbevegelse.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

56 prosent er helt enige i at bussjåførene fortjener lønn på linje med industriarbeiderne, mens 27 prosent er delvis enige.

Hele 73 prosent av de spurte mener det er arbeidsgiverne som først og fremst har hovedansvaret for å få til en løsning på streiken. Bare 17 prosent mener de ansatte og deres fagforbund har ansvaret.

Siste: Busstreiken er over. Her er resultatet

– Ikke overrasket

Fagforbundets streikeleder i Drammen, Kenneth Bekkenes, er ikke overrasket over resultatet.

– Jeg får støtteerklæringer fra alle kanter, og tror streiken har vært en øyeåpner for mange. Vi bussjåfører har alltid vært der som en del av trafikkbildet, men det er nok ikke mange som har vært klar over hvilke lønns- og arbeidsvilkår vi jobber under, sier han til Fagbladet.

Bekkenes tror mange er opptatt av hva lønns- og arbeidsvilkårene har å si for sikkerheten i trafikken.

– Vi tar ansvaret med å sikkerhetssjekke bussen på fritida vår, før vi kommer på jobb, og mange er nok enige i at det bare skulle mangle at vi ikke får betalt for den jobben, sier streikelederen.

Innsikt: Fem punkter som oppsummerer hvorfor bussjåførene streiker

– Stor folkelig oppslutning

Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, synes resultatet av undersøkelsen er helt fantastisk.

– Fellesforbundet registrerer det samme landet rundt. Det er en stor folkelig oppslutning for bussjåførenes rettferdige krav. Dette viser tydelig at store forskjeller mellom arbeidsfolk ikke er ønskelig her i landet, sier Jørn Eggum til FriFagbevegelse.

– Dette viser også at folk mener vi har balanserte og rettferdige krav. Og at det er arbeidsgiverne som må komme oss i møte, mener Jørn Eggum.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen sier at dette er akkurat slik han opplever det ute blant folk.

– Folk vet at bussjåførene ikke streiker uten at de har rettferdige krav, sier Gabrielsen til FriFagbevegelse.

– Folk reagerer på urettferdighet. Nå må arbeidsgiverne komme på banen. Arbeidsgiverne kan avslutte streiken ved å holde løftene sine til bussjåførene, sier LO-lederen.

Marit er begge deler: – Vi er alle like viktige, anten vi er sjukepleiarar eller bussjåførar

Stor streikevilje

Heller ikke Stein Guldbransen fra Fagforbundets ledelse er overrasket over den massive støtten til de streikende.

– Dette stemmer med inntrykket våre folk møter ute. Når vi har en arbeidsgiver som misbruker korona-situasjonen til å løpe fra alle tidligere avtaler og enigheter for å øke egen profitt, da skjønner jeg at de ikke får mye sympati, sier Guldbrandsen til Fagbladet.

– Med entusiasmen blant de streikende i alle forbund, og forbannelsen over arbeidsgiver, finnes det ingen grunn til å ikke fortsette til vi har et tilbud som er i tråd med det vi krever, legger han til.

Samstemt venstreside støtter busstreiken: – At folk ikke får kjørt buss gir ikke fare for liv og helse

NJF: – Det er penger i systemet

Forbundsleder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund er fornøyd med det tallene viser:

– Vi gledes over at busstreiken får bred støtte i befolkningen. Stemningen ute er god, og det samme må vi si om samholdet forbundene i mellom, sier hun.

Sæthre understreker grunnen til at det ble streik:

– Dette er bussjåførenes streik. Misnøyen og urimeligheten knyttet til både arbeidstidsordninger og lønnsnivå har nådd grensen for hva som er akseptabelt, sier forbundslederen.

Sæthre er heller ikke i tvil om hvem som har hovedansvar for å løse streiken, nemlig arbeidsgiverne:

– Det at direktørlønningene har tatt helt av, sier sitt om at det er penger i systemet, konstaterer hun.

Målingen er foretatt av Opinion, på oppdrag fra Fagbladet og FriFagbevegelse, blant 502 respondenter 28. og 29. september 2020.

Annonse
Annonse