JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Økende gjeld under koronakrisa:

Flere får gratis økonomisk rådgivning fra Nav: – Søk hjelp så tidlig som mulig, er råd nr. 1

Nav tilbyr gratis økonomisk rådgivning i Nav-kontorene og på telefon og chat. Nå øker pågangen.
Åtte måneder inn i koronakrisa er det flere som trenger hjelp med økonomiske problemer.

Åtte måneder inn i koronakrisa er det flere som trenger hjelp med økonomiske problemer.

Tormod Ytrehus

aurora@lomedia.no

De siste månedene har uvanlig mange av oss fått inntekten vår redusert. På det verste var en av ti uten jobb.

Etter måneder med nedgang, øker ledigheten igjen som følge av nye koronarestriksjoner. Den siste uka har i snitt én ny person registrert seg som arbeidssøker hos Nav, hvert minutt.

For mange har ledigheten vært langvarig. Rundt 36.000 permitterte har vært uten jobb siden våren, viser tall fra Nav.

Allerede før sommeren hadde en av fire norske husholdninger blitt rammet økonomisk av korona, ifølge en rapport fra SIFO.

Og denne høsten har pågangen på Navs rådgivningstjenester for folk som har økonomiske problemer. Det bekrefter etaten overfor FriFagbevegelse.

Les også: Disse grepene bør du ta hvis du sliter med økonomien

Flere ringer gjeldstelefonen

Ferske tall fra økonomi- og gjeldstelefonen, viser en økning i antall henvendelser fra og med august i år, med en topp i oktober.

Samtaletiden ligger stabilt fra seks til åtte minutter, noe som ifølge Nav tyder på at problemstillingene som tas opp er ganske lignende det tjenesten er vant til å besvare.

Dette er ofte råd og veiledning om håndtering av løpende regninger i husholdet, inkludert forbruksgjeld.

Økonomi- og gjeldstelefonen, er forberedt på å kunne håndtere en større pågang i tiden framover. Og fra 2021 skal denne tjenesten styrkes ytterligere, opplyser etaten.

Selv om det ikke har vært en dramatisk økning i antall henvendelser til økonomi- og gjeldstelefonen, sammenlignet med et normalår, forbereder fagmiljøet seg på en større pågang framover, skriver fagavdelingen i en epost til FriFagbevegelse.

Forbundsleder: – Vi slipper kanskje oppsigelser i julegave, men det er ingen som tror alt er normalt i mars

Stor økning av saker fra september

Hvis du har betalings- eller gjeldsproblemer, kan du også få råd og veiledning på ditt lokale Nav-kontor.

Ved landets Nav-kontorer er det til sammen i overkant av 400 stillinger som skal håndtere saker med litt tyngre gjeldsproblematikk.

Nav har ikke statistikk som viser utviklingen i henvendelser til Nav-kontorene om økonomisk rådgivning i 2020.

Et større fagnettverk i Trøndelag, melder imidlertid om at de ikke så noen stor økning i saker fram til september i år.

Fra september og utover melder Nav-kontorene i nettverket om en stor økning av saker.

Søk hjelp så tidlig som mulig

Rådgivningstjenesten er gratis, og Nav anbefaler på nettsidene sine at de som opplever økonomiske problemer, søker hjelp så tidlig som mulig.

Målet med rådgivningen er å hjelpe folk som sliter, til å bli i stand til å styre sin egen økonomi.

Og leder for virkemiddelseksjonen i Nav, Jan Erik Grundtjernlien, forklarer at det er viktig å be om hjelp tidlig fordi det gir større muligheter for hjelp til selvhjelp overfor dem som skylder penger.

Ved å komme i gang tidlig, kan man blant annet hindre at de økonomiske problemene fører til at man blir kastet ut av hjemmet sitt eller at strømmen skrus av.

– Når vi skriver at det er viktig å komme inn tidlig, er det fordi vi har erfaring med at det er lettere å komme fram til gode løsninger med kreditorene og gjennom dette forhindre at gjelden eskalerer, og forhindre utkastelse og avstenging av strøm, sier leder for virkemiddelseksjonen i Arbeids- og velferdsetaten, Jan Erik Grundtjernlien, i en epost til FriFagbevegelse.

– Samtidig er det samfunnsøkonomisk lønnsomt, legger han til.

Nav kan ikke svare på om Nav-kontorene er beredt til å håndtere et mye større trykk på gjeldsrådgivningen over tid, og viser til at det nok variere fra kontor til kontor.

Tabu rundt økonomiske problemer: – Bidrar til at veldig mange ber om hjelp altfor sent

Annonse
Annonse