JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flere tilsyn på Svalbard

Sjøfartsdirektoratet har gitt MS «Billefjord» seilingsforbud, men sier ikke noe om sosial dumping. Nå ber LO om møte med direktoratet.
MS Billefjord har fått seilingsforbud fordi skipperen ikke er EU-borger.

MS Billefjord har fått seilingsforbud fordi skipperen ikke er EU-borger.

Christine Skårberg Dahl

csd@lomedia.no

I går sendte LO brev til Sjøfartsdirektoratet. Der krevde de svar i hva og hvordan direktoratet forholder seg til de funnene Norsk Sjømannsforbunds inspektører avdekket under inspeksjonen om bord på fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» i forrige uke. Inspektørene avdekket at det filippinske mannskapet ikke får lønn etter norske lønns- og arbeidsvilkår, noe de har krav på siden de jobber på NOR-registrerte skip. LO reagerer på at det foregår sosial dumping på NOR-registrerte skip, og et av spørsmålene i brevet rettet til Sjøfartsdirektoratet nå planlegger å gjøre i denne saken nå som sosial dumping er avdekket. LO krevde hurtig svar på dette.

Nytt tilsyn

– Og de overholdt fristen og vi fikk svaret i dag. Det er jo svært positivt, men om vi er like fornøyde med svaret er en annen sak, sier LO sekretær og saksbehandler, Terje Olsson.

I brevet svarer Sjøfartsdirektoratet at de har utført inspeksjoner om bord begge fartøyene, og vil utføre nytt tilsyn ganske snart igjen, samt fortsette å følge opp fartøyene så lenge de ligger på Svalbard.

Vil diskutere sosial dumping

– Men i brevet sier de ikke noe om sosial dumping. I henhold til dette har vi nå bedt om et møte med Sjøfartsdirektoratet slik at vi kan diskutere mer om dette, og kanskje belyse noe av alvorlighetsgraden om sosial dumping i norsk arbeidsliv, sier Olsson.

Seilingsforbud

Noe godt nytt kom imidlertid ut av brevet fra Sjøfartsdirektoratet kan Olsson fortelle.

– Det er knyttet opp mot fartøyet «Billefjord». Der var Sjøfartsdirektoratet om bord nylig. Båten har nå fått seilingsforbud, da inspektøren til Sjøfartsdirektoratet avdekket at kapteinen om bord ikke var EU-borger, og dermed ikke kan føre dette fartøyet lovlig, opplyser LO-sekretæren.

Støtter Sjømannsforbundet

Når det gjelder å få mannskapet lønnet etter de hyretabellene som er lovlige i henhold til norsk lov, oppfordrer Olsson Sjømannsforbundet å bare fortsette å trykke på.

– Det er Sjømannsforbundet som må gjøre den jobben, men de skal vite at vi støtter dem hele veien. Vi skal jobbe side om side med dem i denne saken. Vi i LO kommer også til å trykke videre på når det gjelder Sjøfartsdirektoratet for å holde fokuset oppe i denne saken også hos dem, avslutter Olsson.

Les også:

LO krever svar fra direktoratet i Svalbard-saken (01.07.2014)

Var for dyre, fikk fyken (01.07.2014)

LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs (27.06.2014)

Vurderer arrest og boikott (26.06.2014)

Sosial dumping på norske skip (25.06.2014)

Dette er saken:

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» seiler daglig med turister i farvannet rundt Svalbard og er eid av Henningsen Transport & Guiding

• I år byttet rederiet ut sitt norske mannskap og erstatt dem med et billigere filippinsk mannskap

• I april avdekket Sjøfartsdirektoratet og Norsk Sjømannsforbund at det filippinske mannskapet om bord fikk hyre etter filippinske kontrakter

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip, som betyr at mannskapet skal ha hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår

• I april undertegnet mannskapet på «Langøysund» norske lovlige arbeidskontrakter

• I juni utførte Norsk Sjømannsforbunds inspektører nytt besøk og avdekket at mannskapet fremdeles ikke får lønn i henhold til norske lønns- og arbeidsvilkår

• Om bord på «Billefjord» ble også påvist ulovlige filippinske kontrakter

• Norsk Sjømannsforbund vurderer nå å ta «Langøysund» arrest og boikott av «Billefjord» for å fremtvinge at rederiet betaler mannskapet lønn etter norsk tariff

• Sjøfartsdirektoratet har også gitt «Billefjord» seilingsforbud, og inndratt kapteinens sertifikat siden han ikke er EU-borger

• LO er også involvert i saken, og har løpende kontakt med Sjøfartsdirektoratet, samt gir Sjømannsforbundet sin støtte i videre arbeid, og eventuell ved en arrest og boikott

• Henningsen Transport & Guiding har klaget saken inn for Sjøfartsdirektoratet

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Les også:

LO krever svar fra direktoratet i Svalbard-saken (01.07.2014)

Var for dyre, fikk fyken (01.07.2014)

LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs (27.06.2014)

Vurderer arrest og boikott (26.06.2014)

Sosial dumping på norske skip (25.06.2014)

Dette er saken:

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» seiler daglig med turister i farvannet rundt Svalbard og er eid av Henningsen Transport & Guiding

• I år byttet rederiet ut sitt norske mannskap og erstatt dem med et billigere filippinsk mannskap

• I april avdekket Sjøfartsdirektoratet og Norsk Sjømannsforbund at det filippinske mannskapet om bord fikk hyre etter filippinske kontrakter

• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip, som betyr at mannskapet skal ha hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår

• I april undertegnet mannskapet på «Langøysund» norske lovlige arbeidskontrakter

• I juni utførte Norsk Sjømannsforbunds inspektører nytt besøk og avdekket at mannskapet fremdeles ikke får lønn i henhold til norske lønns- og arbeidsvilkår

• Om bord på «Billefjord» ble også påvist ulovlige filippinske kontrakter

• Norsk Sjømannsforbund vurderer nå å ta «Langøysund» arrest og boikott av «Billefjord» for å fremtvinge at rederiet betaler mannskapet lønn etter norsk tariff

• Sjøfartsdirektoratet har også gitt «Billefjord» seilingsforbud, og inndratt kapteinens sertifikat siden han ikke er EU-borger

• LO er også involvert i saken, og har løpende kontakt med Sjøfartsdirektoratet, samt gir Sjømannsforbundet sin støtte i videre arbeid, og eventuell ved en arrest og boikott

• Henningsen Transport & Guiding har klaget saken inn for Sjøfartsdirektoratet