JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flere vil ha InterCity-fortgang

– Bygg fortere, lød kommentarene da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i går la fram regjeringens planer for utbygging av InterCity-trianglet.
FORTGANG: Guri Melby (V) vil ha InterCity-løsningen på plass i god tid før 2030, både med tanke på klima og allerede lange passasjerkøer. Stortingspolitikerne Sverre Myrli (Ap, t.v.) og Nils Aage Jegstad (H) deltok også i debatten. Møteleder Aslak Bonde med ryggen til.

FORTGANG: Guri Melby (V) vil ha InterCity-løsningen på plass i god tid før 2030, både med tanke på klima og allerede lange passasjerkøer. Stortingspolitikerne Sverre Myrli (Ap, t.v.) og Nils Aage Jegstad (H) deltok også i debatten. Møteleder Aslak Bonde med ryggen til.

Siri Hardeland

anne.siri.rena@lomedia.no

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hevder at jernbanen er en av de store satsningsområdene til regjeringa.

– Det skjer så mye nå at Naturvernforbundet går ut og protesterer mot meg, sa Solvik-Olsen mandag, til lett humring fra salen.

Jernbaneverket og Østlandssamarbeidet arrangerte konferansen «InterCity-utbyggingen – status og utfordringer framover», og samlet blant andre politikere og naturvernere til diskusjon.

Rollene byttet om

Da den nåværende Nasjonal transportplan ble vedtatt, under den rødgrønne regjeringen, het det at InterCity-trianglet skal være ferdig utbygd i 2030. Den gangen var Ketil Solvik-Olsens Frp et opposisjonsparti og hevdet bestemt at utbyggingen kunne være ferdig i 2025.

I dag er Solvik-Olsen ansvarlig statsråd, og på gårsdagens seminar valgte han å holde seg til 2030 som frist for å bli ferdig med utbyggingen. Nå var det han som måtte tåle kritikk for at utbyggingen går for tregt.

Foran skjema

Ketil Solvik-Olsen uttalte at de ligger foran skjema i arbeidet, men at han ikke kan love at utbyggingen blir ferdig før tidsfristen. Regjeringen foreslår 540 millioner kroner i planleggingsmidler til prosjektet i 2015. Da skal planleggingsarbeidet videreføres med blant annet stasjons- og knutepunktutvikling, ifølge departementet.

– Må se det i et samfunnsperspektiv

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Guri Melby, var i sin innledning klar på at ett av hovedformålene med InterCity-satsningen er å redusere klimautslipp. Venstre-politikeren mener utbyggingen bør ferdigstilles i god tid før 2030, og mener hun har flere i ryggen når hun sier dette – både NSB, som har presentert en bratt kurve for passasjervekst de kommende åra, og Jernbaneverket, som også har bedt om kortere tidsfrister.

– Vi må se på kostnadene i et samfunnsperspektiv, ikke bare ut fra samferdselsbudsjettet. Lange passasjerkøer og tøffe klimamål legger nå til rette for at det kan settes en tidligere sluttdato enn 2030, sa Melby.

Hun trakk også fram et økende vedlikeholdsetterslep på jernbanen, som hun mener det haster å gjøre noe med.

Hadde ventet mer penger

Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) mente på sin side at Solvik-Olsen nå forholder seg til rammene i den rødgrønne regjeringas Nasjonal Transportplan (NTP).

– Sett i lys av slakten dere ga budsjettet vårt, hadde nok mange ventet enda mer penger til samferdselssektoren, sa Myrli, som likevel mente at det var «veldig mye bra» i det blå budsjettet.

Også Myrli mener det må være mulig å sette sluttstrek for utbyggingen i 2027, og ikke i 2030, som er ambisjonen.

Nils Aage Jegstad, stortingsrepresentant for Høyre, mener utbygging og ferdigstillelse må komme i forkant av passasjerveksten, og at man dermed ikke skal vente på passasjerene.

Nyttig først når det er folk eller gods

NSBs konsernsjef Geir Isaksen vektla i innlegget sitt at dette dreier seg om store samfunnsmessige investeringer, og at nyttigheten må forsvares.

– Nyttig er utbyggingen først når det er folk eller gods ombord i togene, sa Isaksen, som er opptatt av organiseringen av arbeidet framover.

Isaksen anbefaler større knutepunktlignende «Bjørvika-løsninger» for alle større norske byer.

– Folketallet i Norge vil trolig passere 6 millioner i 2031, og den største veksten kommer i storbyområdene, sa Isaksen.

Kort om InterCity-triangelet:

En vanlig betegnelse på jernbanelinjene mellom Skien, Lillehammer og Halden gjennom Oslo, og omfatter Vestfoldbanen, Østfoldbanen, Gardermobanen og Dovrebanen til Lillehammer.

Rundt 80 prosent av NSBs passasjertrafikk skjer innenfor denne strekningen.

Ringeriksbanen har også fått plass i trianglet.

Kilde: Wikipedia.no

Les flere saker om jernbanen:

En ny tid for jernbanen

Ringeriksbanen blir InterCity-strekning

Flytoget vil konkurrere med NSB

Støre kritisk til salg av flytoget

– Nyttig er utbyggingen først når det er folk eller gods ombord i togene.

NSB-sjef Geir Isaksen

– Velg heller bane enn vei

Leder Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet mener bygging av firefelts motorveier parallelt med jernbanebygging, gjør at flere velger å kjøre bil.

Anne Siri Renå

anne.siri.rena@lomedia.no

– Og da vil miljøgevinsten av jernbaneutbyggingen snus fra reduserte til økte utslipp, mener Haltbrekken, en av innlederne på InterCity-konferansen.

Han viste til en analyse gjort for Jernbaneverket, som sier at en firefelts motorveg mellom Hamar og Lillehammer vil redusere antallet togpassasjerer med mellom 12 og 18 prosent på stasjonene Brumunddal, Moelv og Lillehammer.

– Videre mener jeg at kommunene som nyter godt at intercity-utbyggingen, må forplikte seg til en arealpolitikk som gjør det enkelt for folk å bruke toget.

– Hvordan?

– Arbeidsplasser må lokaliseres ved jernbanestasjonene, og det må bygges tett og høyt.

Sørge for lokale vedtak

At utbyggingen er helt ferdig til 2030 bør være et mål, mener Haltbrekken. Jernbaneverket sier også at dette er mulig.

– Hvem har det største ansvaret for at prosjektet blir gjennomført? Og er det i rute?

– Så langt er vi i rute. Så må samferdselsministeren sørge for at de lovede pengene faktisk kommer, og de involverte kommunene må sørge for at planene vedtas lokalt.

Viktig vedlikehold

– Hva med de passasjerene som ikke omfattes av denne utbyggingen, hvordan skal de få «sitt»?

Passasjerene på det sentrale Østlandet har ventet lenge på et kraftig forbedret togtilbud, det haster med å få ferdig denne utbyggingen. I tillegg er det viktig å øke bevilgningene til vedlikehold som kommer hele landet til gode. Der er det et stort etterslep, ifølge Lars Haltbrekken.

Annonse

Flere saker

Annonse

Kort om InterCity-triangelet:

En vanlig betegnelse på jernbanelinjene mellom Skien, Lillehammer og Halden gjennom Oslo, og omfatter Vestfoldbanen, Østfoldbanen, Gardermobanen og Dovrebanen til Lillehammer.

Rundt 80 prosent av NSBs passasjertrafikk skjer innenfor denne strekningen.

Ringeriksbanen har også fått plass i trianglet.

Kilde: Wikipedia.no

Les flere saker om jernbanen:

En ny tid for jernbanen

Ringeriksbanen blir InterCity-strekning

Flytoget vil konkurrere med NSB

Støre kritisk til salg av flytoget