JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flygerforbundet og Kabinansatte:

Flygerforbundet: – Wizz Air-etableringen gjør det ekstra viktig å støtte den seriøse luftfarten

Statsbudsjettet beskriver situasjonen, men er uten konkrete tiltak for luftfarten. Nå er det viktigere enn noensinne å støtte norsk luftfart.
Yngve Carlsen

Yngve Carlsen

Sissel M. Rasmussen

helge@lomedia.no

Yngve Carlsen og Nina Nordheim Pedersen er forbundsledere for henholdsvis Norsk Flygerforbund og Kabinansattes Forbund.

De er begge to skuffet over at regjeringen i budsjettforslaget som ble lagt fram onsdag ikke er mer offensive i kampen for arbeidstakerrettigheter og mot kreative selskapsstrukturer innen luftfarten.

Uten at det sies direkte, kan det settes i lys av siste dagers avsløring om at det fagforeningsfiendtlige ungarske flyselskapet Wizz Air er i ferd med å etablere seg med norske innenlandsruter.

«Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger

Vil ikke ha tariffavtaler

Flyselskapet skal nå ta opp konkurransen med SAS og Norwegian på de mest populære rutene. De reklamerer for billetter til 199 kroner, og er åpne på at de ikke vil ha tariffavtaler.

Selskapet har forfulgt en totalt uakseptabel praksis når koronapandemien traff luftfarten for fullt der nettopp mangel på tariffavtaler muliggjorde selskapets praksis, har Yngve Carlsen uttalt til FriFagbevegelse.

Da koronapandemien traff verden sa de opp mange ansatte, for så å ansette de igjen med lavere lønn. Samtidig har blant annet SAS både permittert ansatte og hatt prosesser i forhold til oppsigelser sammen med selskapets organisasjoner.

Carlsen og Pedersen er samstemte om at forretningsmodeller som ødelegger for rettferdige konkurransevilkår og ansattes arbeids- og lønnsvilkår må bekjempes.

– I lys av koronaepidemien er det særlig viktig å ha en offensiv holdning til aktører som forsøker å oppnå konkurransefordeler på bekostning av dem som driver skikkelig og nå ligger med brukket rygg som følge av myndighetenes reiserestriksjoner, sier Yngve Carlsen og Nina Nordheim Pedersen til FriFagbevegelse.

Lønnsoppgjøret: 2.000 flyarbeidarar kan gå ut i streik

De er begge skuffet og overrasket over regjeringens manglende tiltak og ambisjoner for en kriseutsatt luftfartsnæring. Og at den ikke inneholder en ny og tilpasset krisepakke for luftfarten.

Etterlyser konkrete handlinger

De er glade for at regjeringen i sine krisepakker tidligere i år ga flyselskapene tilgang til likviditet, avgiftsfritak og at det ble bevilget midler til kompensasjon til FOT-rute-operatører, og statlig kjøp av innenlandske flyruter.

– I lys av luftfartens betydning for landet og den enorme krisen som har rammet luftfart må det gjøres betydelig mer, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

Han oppfatter det slik at samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har stor forståelse for luftfartens utfordringer, men Carlsen mener dette må omsettes i konkrete handlinger.

Derfor mener Carlsen at regjeringen må bli helt eksplisitte på at det fortløpende vil settes inn nødvendige tiltak som hjelper en hardt presset luftfart gjennom krisen.

De to forbundslederne er krystallklare på at de forventer at regjeringen vil opprette en krisepakke for luftfarten som del av de kommende koronatiltakene.

Annonse
Annonse