JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flygerne går til LO

Norske SAS-flygeres Forening (NSF) blir etter all sannsynlighet nytt forbund i LO.
Jens Lippestad og de norske SAS-pilotene ønskes velkommen til LO av LO-leder Gerd Kristiansen. Mandag blir de formelt opptatt som medlemsforbund i LO.

Jens Lippestad og de norske SAS-pilotene ønskes velkommen til LO av LO-leder Gerd Kristiansen. Mandag blir de formelt opptatt som medlemsforbund i LO.

Tri Nguyen Dinh

line@lomedia.no

Etter nesten 70 år utenfor en hovedsammenslutning har Norske SAS-flygeres Forening (NSF) søkt om medlemskap i LO. LOs sekretariat behandler søknaden fra NSF om medlemskap i LO førstkommende mandag.

– Gjennom tilknytning til en hovedorganisasjon som LO, som representerer alle arbeidstakergrupper i bransjen, vil vi få tilgang til bredere kompetanse, et større faglig fellesskap og økt innflytelse, også politisk. Samtidig kan vi bevare og videreutvikle vår yrkesidentitet. Det samme som skjedde i skipsfarten er i ferd med å skje i norsk luftfart, og det vil vi stanse, sier Lippestad i en felles presseuttalelse fra NSF og LO.

NSFs leder Jens Lippestad legger vekt på at dette vil øke flygernes og LOs innflytelse i bransjen.

– For NSF er det viktig å påvirke utviklingen i luftfarten, sier Jens Lippestad.

Valget av LO

Ifølge Lippestad har NSFs valg av LO vært gjenstand for grundige vurderinger i egen organisasjon, og LO er den beste hovedorganisasjonen for NSF.

– LO er den hovedorganisasjonen som tilfredsstiller våre «må- og bør-krav». Vi mener LO gir oss større gjennomslagskraft og gehør hos politikere og tilsynsmyndigheter, sier Lippestad til LO-Aktuelt.

Frykt for sikkerheten

Utviklingen internasjonalt bekymrer Lippestad. Flere lavprisselskaper i lufta har medført hard internasjonal konkurranse, press på arbeidstidsbestemmelser og til slutt mindre marginer.

– Vi frykter at utviklingen er i ferd med å gå ut over sikkerheten i bransjen generelt, sier han.

Som passasjerer forventer vi billige flybilletter, selv om vi merker oss mediesakene om elendige lønns- og arbeidsvilkår i lavprisselskaper, og lukker øynene for at flyselskaper «flagger ut» driften for å kunne ansette personell på dårligere vilkår enn her hjemme i Norge. Innovasjonen består i å importere billigst mulig arbeidskraft. Dette kan, satt spissen, ramme alle norske arbeidsplasser. Mener vi det er greit?

– Rammene i regelverket er blitt så vide at det er en fare for flysikkerheten. – Vi må påvirke politikere og myndigheter til å forstå hvor galt dette kan få og ta ansvar. Med tilknytning til en stor og sterk hovedorganisasjon kan vi bedre bidra til å sette fokus på dette, sier Lippestad.

– Medlemmene i vårt forbund påvirkes av de samme problemene som «verstingene» i bransjen, og presses av ulike konkurransebetingelser Utviklingen går mot individuelle ansettelser og press på hver enkelt person. Det er snart ikke mulig å bo i Norge, være norsk og jobbe i et norsk flyselskap. Vi har imidlertid sterk tro på det kollektive; at du skal være ansatt i selskapet du jobber i og at du har sosial sikring og arbeidsbetingelser i det landet der du bor og jobber i. Dette utfordres av uakseptable ansettelsesmodeller som vi allerede nå opplever brer om seg også i vår bransje, sier Lippestad.

Bransje-problem

SAS har slitt økonomisk de senere årene. I 2012 la selskapet fram en spare- og effektiviseringsplan som inkluderte nedbemanning i stor skala, og store innrømmelser fra de ansatte.

– SAS er fortsatt i en vanskelig økonomisk situasjon. Tidligere klarte vi i større grad å nå fram med våre krav, men når økonomien er som den er i selskapet blir det vanskeligere. Likevel er ikke dette hovedgrunnen til at vi ønsker å gå inn i en hovedsammenslutning. Det er de ytre rammer i bransjen som skaper problemer for oss, understreker Lippestad til LO-Aktuelt.

Sterkere sammen

Lippestad karakteriserer valget om å søke medlemskap i en hovedorganisasjon som historisk.

– Det er også et viktig valg. I flere tiår har vi klart oss alene i en organisasjon for bare flygere, så dette er et historisk valg. Det er en erkjennelse av at de oppgaver vi står overfor ikke bare er selskapsorienterte, men at de problemene vi har er knyttet til utviklingen i bransjen internasjonalt og utfordrer den norske arbeidslivsmodellen, sier han.

- Mange blir kanskje overrasket over at SAS-flygerne velger LO. Men jeg opplever ikke at vi har valgt bort noe, men valgt LO som vår tarifforganisasjon og hovedsammenslutning. I LO vil vi få det jeg føler vi mangler i dag; påvirkningsmuligheter utover vårt eget selskap og marked. Jeg vil understreke at vi ikke velger bort Norsk flygerforbund. Vi vil fortsatt være medlem der og også ha vår internasjonale tilknytning gjennom det.

Forbund for alle

NSF får status som et selvstendig medlemsforbund i LO, og vil etablere en ny organisasjon, ikke for SAS-flygere spesielt, men et forbund som andre flygerforeninger kan tilmelde seg.

– Vi ønsker å bli et forbund for alle flygere. Jo større, jo bedre.

Fortsatt er NSFs medlemmers vilkår for så vidt levelige, men det er viktig å ivareta alle, ikke minst «verstingene» i bransjen. Vi må ivareta alle og derfor ønsker vi å forene flest mulig i en hovedsammenslutning. Det er viktig for å sikre luftfarten, sier Lippestad.

NSF har 350 aktive medlemmer. Det er den første flygerforeningen som tilmeldes LO, men Lufttransport Flygerforening (LTFF) har også søkt om medlemskap. LO vil nå etablere et samarbeidsorgan for alle forbund i LO som har medlemmer innen luftfarten, LO Luftfart.

LO styrkes i lufta

Med flygerne som LO-forbund er LO nå representativ for hele luftfarten, understreker en fornøyd LO-leder Gerd Kristiansen.

Svein-Yngve Madssen

sym@lomedia.no

Tidligere i sommer ble Norsk Kabinforening et selvstendig LO-forbund med 750 medlemmer. Og fra før har LO rundt 8000 medlemmer innenfor norsk luftfart. Med flygerne på plass blant de andre LO-forbundene, representerer LO nå alle yrkesgruppene tilknyttet luftfarten. Søknaden behandles mandag av LO-sekretariatet.

– Det er ingen tvil om at flygerne vil være med på å styrke LO innenfor bransjen. Og jeg håper naturligvis at dette kan bidra til å øke rekrutteringen. Nå blir vi den mest representative organisasjonen for de ansatte i luftfarten, konstaterer LO-lederen overfor LO-Aktuelt.

Rydde opp

I likhet med NSFs leder Jens Lippestad er hun bekymret over utviklingen innenfor luftfarten. Og hun mener at LO sammen med flygerne nå står bedre rustet for å møte utfordringene.

– SAS-flygernes valg av LO som hovedorganisasjon vil styrke arbeidet med å sikre ryddige forhold i bransjen, ikke minst når det gjelder ansettelsesforhold og lønns- og arbeidsvilkår, sier hun.

LO Luftfart

LO vil nå etablere LO Luftfart som et samarbeidsorgan for alle forbund i LO som har medlemmer innen luftfarten. Og LO-lederen har tro på at flere arbeidstakere innenfor bransjen nå vil vurdere LO som hovedorganisasjon.

– Vi er kjent med at Norsk Flygerforbund og flere medlemsforeninger i forbundet vurdere å slutte seg til LO. Vi ser fram til at flere kommer til, men har stor forståelse for de trenger tid på en så viktig avgjørelse.

Til LO-Aktuelt sier Gerd Kristiansen at LO alltid er klar til å prate med forbund og foreninger som er interessert både innenfor luftfarten og andre deler av arbeidslivet.

Annonse
Annonse