JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flytoget vil konkurrere med NSB

I løpet av 2014 bestiller Flytoget nye tog for 1,1 milliard kroner, med tanke på å kjøre i InterCity-triangelet. Flere avganger mellom Lysaker og Gardermoen er første prioritet.
GJENNOM OSLOTUNNELEN: Flytoget ønsker å øke tilbudet til og fra Lysaker.

GJENNOM OSLOTUNNELEN: Flytoget ønsker å øke tilbudet til og fra Lysaker.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

Flere avganger mellom Lysaker og Gardermoen er første prioritet.

I fjor ble det nytt toppresultat med 6,5 millioner passasjerer.

– Ønsket har lenge vært å få flere avganger til og fra Lysaker, i stedet for Oslo S som nå, sier leder i Flytogforeningen, Tor Olav Lien.

Forberedelsene var i gang i fjor. Da ble det tatt inn flere førere med sikte på å starte fra ruteendringen i desember. Tilbudet skulle redusere behovet for å kjøre doble sett på en del tidspunkter.

– Noen flere togverter ble også ansatt. De lærer vi opp selv i løpet av fire måneder, og har fast inntak to ganger i året for å dekke opp behovet, forteller Lien.

I alt er de 123 på heltid, og 20 på deltid.

Viktig beslutning

Kapasiteten i forhold til antall reisende er tilbake til 2008. Da måtte selskapet enten kjøpe nytt eller forlenge togsettene de hadde, og vedtok det siste. Bombardier på Strømmen, fikk oppgaven bygge mellomvogner på de 16 vognsettene. De nye skal inn i trafikk fra 2017, må ha makshastighet på minst 210 km/t og ha 236 seter per tog. Investeringen må til for å holde tritt med utviklingen, særlig under trafikktoppene.

– Antall reisende varierer veldig med tiden på døgnet. Natt til mandag var jeg på en tidlig avgang fra Drammen med tre-fire passasjerer. Tilbake fra Gardermoen var det 300, forteller Lien da vi møter ham i selskapets kontorer i «Posthuset», det tidligere Postgirobygget.

Plass til flere

Oslo Lufthavn regner med en årlig vekst på 3 prosent. I tillegg øker flyselskaper kapasiteten i rushtidene ved å sette inn større fly og ha hyppigere avganger.

Flytoget satt ny rekord i 2013 med 6,5 millioner passasjerer, og har nå 10 prosent av den samlede togtrafikken i landet, 20 prosent i Oslo-området.

– Da jeg begynte for 13 år siden hadde vi fire millioner passasjerer i året. Økningen fram til fjoråret er over 50 prosent. Nå skal styret ta beslutningen om innkjøp i begynnelsen av mars, forteller Lien.

Utvider

Nye tog skal være klare for testing våren 2016 og settes i trafikk før den nye terminal 2 åpner på Oslo Lufthavn i 2017. Da ønsker også ledelsen å utvide driften.

– Vi ser på InterCity-triangelet for å få med flyplassene Torp og Rygge. Det betyr flere bein å stå på.

Omsetningen i 2013 ble 897 millioner kroner, resultatet før skatt 230 millioner noe som gir et overskudd på 170 millioner kroner. Eieren, Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) har gitt rådgivningselskapet Alpha Corporate Finance i oppgave å vurdere verdien av Flytoget AS. Oppdraget ble tildelt etter anbudskonkurranse. En slik analyse er noe NFD tidvis gjør av de unoterte selskapene som drives etter forretningsmessige prinsipper.

– Vi må vel regne med at staten kan selge seg ned. Et slikt salg er ikke noe foreningen ønsker. Vi har det greit med staten som eier, og for min egen del mener jeg det er best for hele jernbanen, sier Tor Olav Lien.

Flytoget AS

Togsettene i drift er 17 år gamle.

Passasjerer må stå i rushtidene.

Planlegger å investere 1,1 milliard kroner i nye sett.

Skal være klare for testing våren 2016.

I trafikk 2017.

Vil kjøre InterCity-strekninger hvis det åpnes for konkurranse.

Vi har det greit med staten som eier.

Tor Olav Lien

Bytter jobb

Daglig leder Emil Eike i NSB Gjøvikbanen AS er ansatt som ny kommersiell direktør i Flytoget og går inn i selskapets ledergruppe.

– Jernbanen i Norge er inne i en historisk utviklingsperiode. En fremtidig deregulering av markedet åpner nye muligheter. Ny kommersiell direktør vil få et spesielt ansvar for å posisjonere Flytoget AS med tanke på denne utviklingen, sier administrerende direktør Linda Silseth Bernander.

Eike har vært daglig leder for Gjøvikbanen siden 2009. Før det var han blant annet ansvarlig for anskaffelsen av NSBs nye tog, der valget falt på Flirt-settene fra Sveits. Han har også vært administrerende direktør i konsulentselskapet Rail-X AS.

Annonse

Flere saker

Annonse

Flytoget AS

Togsettene i drift er 17 år gamle.

Passasjerer må stå i rushtidene.

Planlegger å investere 1,1 milliard kroner i nye sett.

Skal være klare for testing våren 2016.

I trafikk 2017.

Vil kjøre InterCity-strekninger hvis det åpnes for konkurranse.