JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fremtidens arbeidsliv

Fougner-utvalget viser at arbeidslivet må gjennom en storrengjøring, mener Moxnes

Rødt-lederen både fornøyd og kritisk til Fougner-utvalgets forslag om endringer i norsk arbeidsliv.
Rødt-leder Bjørnar Moxnes har noen kritiske bemerkninger til Fougner-utvalget.

Rødt-leder Bjørnar Moxnes har noen kritiske bemerkninger til Fougner-utvalget.

Werner Juvik

torgny@lomedia.no

– Det flertallet i Fougner-utvalget leverer er en slakt av det som har foregått under de åtte årene Erna Solberg har vært statsminister, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

I går presenterte utvalget, som har utredet den norske modellen og fremtidens arbeidsliv, sin utredning. Flertallet i utvalget foreslår 15 lovendringer (se hele lista nederst i saken), som blant annet skal tydeliggjøre arbeidstaker og arbeidsgiverbegrepet. Mindretallet i utvalget, som besto av arbeidsgiverrepresentantene, ville ikke ha noen endringer i loven.

Franchise-vedtak

Bakgrunnen for utvalget er et initiativ fra arbeidstakerorganisasjonene og dommen i Norwegian-saken, der piloter og kabinansatte tapte og måtte akseptere ansettelse i et bemanningsbyrå. Et vedtak i Stortinget etter forslag fra Rødt om ansettelsesforholdene i franchise-virksomheter ble også spilt over til utvalget.

– Det utvalget tar opp er velkjente problemstillinger, og vi er ikke overrasket over at arbeidsgiverne ikke vil ha endringer. Men det er bra at ekspertene og fagbevegelsen foreslår klare forbedringer, sier Rødt-lederen.

Moxnes mener regjeringen kunne gjort mer siden vedtaket til Rødt i 2018.

– Denne rapporten slår fast at det trengs en hel rekke tiltak for å bevare den norske modellen, og hindre at løsarbeid biter seg fast varig, sier han.

Fremtidens arbeidsliv: Her er en forklaring på hva Fougner-utvalget har sett på

Midlertidig ansettelse

Flertallet i utvalget gikk også inn for å fjerne den omstridte adgangen til midlertidige ansettelser som regjeringen innførte i 2015.

– Vi kommer nok ikke til å fjerne den adgangen som vi selv foreslo. Det har vist seg at både de som var varme tilhengere og sterke motstanderne tok feil. Men dette er nok et av de minst viktige forslagene i den utredningen, sa arbeidsministeren til FriFagbevegelse, da han mottok utredningen.

Selv om Moxnes og arbeidsminister Røe Isaksen står på hver sin side av politikken, er begge enige om at det utvalget har levert gir et godt kunnskapsgrunnlag for fremtiden.

– De har levert et solid og grundig arbeid ut fra det oppdraget de har fått. Utvalget har foreslått justeringer og endringer i det norske lovverket, ut fra en virkelighet som man frykter kan bli dominerende i norsk arbeidsliv de neste ti årene, sa statsråden under fremleggelsen.

Mye lest: Adrian vant mot arbeidsgiver i retten. Så ble han permittert og har ikke fått erstatningen han har krav på

(Saken fortsetter under bildet)

Arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen fikk overlevert utredningen fra utvalgsleder Jan Fougner torsdag ettermiddag.

Arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen fikk overlevert utredningen fra utvalgsleder Jan Fougner torsdag ettermiddag.

Erlend Angelo

Svakheter

Men Rødt-lederen peker også på noen saker som etter hans mening er svakheter ved flertallets forslag.

– For det første så gjør ikke utvalget noe på franchise. I dag er det ikke mulig for ansatte i Rema-systemet, som er bygd opp på franchise, å komme i kontakt med toppen der den egentlige makta sitter. Her burde utvalget ha kommet med noen forslag, sier Moxnes.

Han synes heller ikke at utvalget går langt nok når det gjelder problemene med innleie. Rødt mener at det er behov for ytterligere innstramminger for bemanningsforetakene.

Mye delt: Coop er «eid av deg og meg». Likevel tjener direktørene mange ganger mer enn de butikkansatte

Tydeligere formulering

– Vi synes teksten som utvalget foreslår om oppdragstakere eller selvstendig næringsdrivende er bra, men vi synes de skulle gått lenger. Vi mener at det burde ha kommet inn formulering om at det bare er lov å bruke oppdragstakere, når det er arbeid «som skiller seg klart fra det bedriften vanligvis driver med», sier Moxnes.

Han mener utvalget er et godt utgangspunkt for å gjøre noe med løsarbeid og bemanningsbransjen, og lover at Rødt kommer til å fremme et forslag om dette i Stortinget etter valget.

Fougner utvalgets 15 forslag

1. Å klargjøre arbeidstakerbegrepet i arbeidsmiljøloven, slik at grensen mot selvstendige oppdragstakere blir tydeligere.

2. Klargjøre arbeidsgiverbegrepet i arbeidsmiljøloven. Enhver som har ansatt arbeidstakere regnes som arbeidsgivere. Det skal være mulig å dele arbeidsgiveransvaret.

3. Ansatte i et konsern skal ha fortrinnsrett til andre jobber i konsernet, hvis en mister jobben og det finnes relevante jobber,

4. En oppsigelse er usaklig hvis det finnes annet passende arbeid å tilby arbeidstakeren, innen konsernet

5. Flertallet mener også at domstolene kan sette til side en arbeidsgivers disposisjoner og avtaler, hvis formålet med avtalene er å omgå arbeidsmiljøloven.

6. Ansatte kan ta en arbeidsgiver inn for retten ved omgåelser av arbeidsmiljøloven.

7. Arbeidsgiveren har plikt til å et fullt forsvarlig arbeidsmiljø også for innleide arbeidstakere, oppdragstakere i plattformselskaper, etc.

8. Alle virksomheter skal ha valgte verneombud.

9. Verneombudets oppgaver skal gjelde også innleide og selvstendige oppdragstakere, ikke bare virksomhetens egne ansatte.

10. Arbeidsmiljøutvalg skal etableres også i virksomheter mellom 10 og 30 arbeidstakere.

11. Endringer som har betydning ansatte i et konsern, skal drøftes med de ansattes representanter, i konsern med minst 50 ansatte

12. Den generelle adgangen til midlertidig ansettelse fjernes

13. Gjeninnføre treårsregelen slik at ansatte som har arbeidet i tre år i en bedrift har rett til fast ansettelse.

14. Lovfeste en definisjon av innleie i arbeidsmiljøloven, for å avgrense mot entreprise slik at innleie ikke kan kamufleres som entreprise.

15. Få inn en ny lovbestemmelse i arbeidsmiljøloven som samler og utvider drøftelsesbestemmelsene om beslutninger som har betydning for bemanningen.

Annonse
Annonse

Fougner utvalgets 15 forslag

1. Å klargjøre arbeidstakerbegrepet i arbeidsmiljøloven, slik at grensen mot selvstendige oppdragstakere blir tydeligere.

2. Klargjøre arbeidsgiverbegrepet i arbeidsmiljøloven. Enhver som har ansatt arbeidstakere regnes som arbeidsgivere. Det skal være mulig å dele arbeidsgiveransvaret.

3. Ansatte i et konsern skal ha fortrinnsrett til andre jobber i konsernet, hvis en mister jobben og det finnes relevante jobber,

4. En oppsigelse er usaklig hvis det finnes annet passende arbeid å tilby arbeidstakeren, innen konsernet

5. Flertallet mener også at domstolene kan sette til side en arbeidsgivers disposisjoner og avtaler, hvis formålet med avtalene er å omgå arbeidsmiljøloven.

6. Ansatte kan ta en arbeidsgiver inn for retten ved omgåelser av arbeidsmiljøloven.

7. Arbeidsgiveren har plikt til å et fullt forsvarlig arbeidsmiljø også for innleide arbeidstakere, oppdragstakere i plattformselskaper, etc.

8. Alle virksomheter skal ha valgte verneombud.

9. Verneombudets oppgaver skal gjelde også innleide og selvstendige oppdragstakere, ikke bare virksomhetens egne ansatte.

10. Arbeidsmiljøutvalg skal etableres også i virksomheter mellom 10 og 30 arbeidstakere.

11. Endringer som har betydning ansatte i et konsern, skal drøftes med de ansattes representanter, i konsern med minst 50 ansatte

12. Den generelle adgangen til midlertidig ansettelse fjernes

13. Gjeninnføre treårsregelen slik at ansatte som har arbeidet i tre år i en bedrift har rett til fast ansettelse.

14. Lovfeste en definisjon av innleie i arbeidsmiljøloven, for å avgrense mot entreprise slik at innleie ikke kan kamufleres som entreprise.

15. Få inn en ny lovbestemmelse i arbeidsmiljøloven som samler og utvider drøftelsesbestemmelsene om beslutninger som har betydning for bemanningen.