JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Wizz Air til Norge:

Frankrike har allerede gjort det. Nå mener Flygerforbundet at Norge også må stille krav til utenlandske flyselskap

Franske myndigheter har klart det. Regjeringen kan, også innenfor EU-systemet, sørge for like konkurransevilkår i luftfarten. Det bør de også sørge for, mener Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.

Wizz Air/Jan-Erik Østlie

helge@lomedia.no

På oppdrag fra Senterpartiet har utredningsseksjonen på Stortinget utredet den franske modellen for å skape like konkurranseforhold innen luftfarten.

Helt siden 2006 har et «decree » konkretisert at når et flyselskap er etablert i Frankrike må de forholde seg til fransk arbeidslovgivning.

Dette er i tråd med utgangspunktet om at medlemsstatene kan la egen lovgivning komme til anvendelse på selskaper etablert i landet.

– Det franske «decree» er ikke i strid med EU-retten, selv om det riktignok griper inn i Roma 1 og utsendingsdirektivet. Det kom i stand nettopp for at utenlandske flyselskap som etablerte base i Frankrike ikke skulle oppnå en konkurransefordel ved å benytte sitt hjemlands ansettelsesforhold (lønn, pensjon og trygd) og ikke de franske ansettelsesforholdene, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

– Når franske myndigheter innenfor EU-regelverket kan gjøre dette, kan det ikke være noe i veien for at vi gjør det også, mener Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

– Dette må kunne komme på plass for å sikre like vilkår i norsk luftfart. Etableringsfriheten må gjelde, men innenfor rammer som sikrer like lønns- og arbeidsforhold. Det vil gjøre det mindre lukrativt for selskap som Wizz Air å etablere seg i Norge, mener Trygve Slagsvold Vedum.

Bakgrunn: Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge

Mulig å regulere

Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, er enig.

– Det er selvsagt mulig å regulere luftfarten i Norge. Fransk Høyesterett har konkludert med at det er mulig i Frankrike. Det er slik jeg ser det egentlig opp til myndighetene i Norge å ta et tilsvarende grep, sier Carlsen.

Jan-Erik Østlie

Han mener samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) er tydelig på at han ønsker en rettferdig konkurranse i luftfarten her hjemme. Regjeringen er også i ferd med å utrede handlingsrommet som finnes innenfor EU-reglementet. Stortingets utredningsseksjon har altså gått opp løypa, og vist at et slikt handlingsrom finnes.

Hareide om Wizz Air: – Hver krone vi bruker på luftfart, må vi passe på at ikke går til denne typen useriøse aktører

– Alle flyselskap har rett til å etablere seg i Norge. Men de må pent finne seg i å konkurrere på samme vilkår som de norske flyselskapene. Hvis eksempelvis Wizz Air skal operere i norsk innenlandstrafikk må de da forholde seg til de samme kostnadene som SAS og Norwegian har. Da snakker vi selvsagt om norske lønns- og arbeidsforhold, presiserer Carlsen, og spør om hva som hadde skjedd hvis et polsk firma skulle ønske å drive fem barnehager i Norge, importerer polske lønns- og arbeidsforhold ved å bruke utsendingsdirektivet og si at dette er av midlertidig karakter?

– Svaret blir selvsagt nei, hevder Carlsen.

Mye lest: Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

«Etablert» i Frankrike

Han poengterer altså at Wizz Air har rett til å etablere seg i Norge, men lovgiver i Norge kan – hvis man forholder seg til det franske decree – kreve at selskapet forholder seg til norske lønns- og arbeidsforhold, sier Carlsen.

At den franske reguleringen bygger på en slik betraktning støttes videre av en avgjørelse av fransk Høyesterett for forvaltningssaker. I denne saken konkluderte domstolen med at «Decree 2006» var forenlig med EU-retten.

I den forbindelse synes domstolen å bygge på at flyselskapene som oppfyller kriteriene i reguleringen må anses etablert i Frankrike. Konkret avviste domstolen at disse flyselskapene kunne påberope seg de mer gunstige reglene som ville ha blitt lagt til grunn dersom flyselskapene i stedet ble bedømt mot utsendingsdirektivet.

Annonse
Annonse