Frp-leder Sylvi Listhaug har lite til overs for EUs ønske om å fase ut fossilbiler.
Jan-Erik Østlie
Frp og Sp raser mot EUs farvel til fossilbilen
EU-kommisjonen ventes denne uka å foreslå en sluttdato for nye bensin- og dieselbiler i 2035. Det får Frp og Sp til å steile.
Både Fremskrittspartiet og Senterpartiet retter en advarende pekefinger mot å sette en sluttdato for fossilbilen, slik EU-kommisjonen er ventet å gjøre når den store klimapakken «Fit for 55» legges fram onsdag denne uken.
Der kommer kommisjonen trolig til å foreslå at utslippene fra nye personbiler og varebiler skal reduseres med 65 prosent innen 2030 og 100 prosent innen 2035, melder flere internasjonale medier.
Grepet omtales av flere som et farvel til forbrenningsmotoren – med 2035 som aller siste år det vil bli solgt nye bensin- og dieselbiler i EU.
Frykter forbud
Forslaget kan ikke tolkes som annet enn et forbud mot fossilbiler, mener Senterparti-politiker Sandra Borch.
– Det er helt uaktuelt for oss å være med på, sier Borch, som sitter i energi- og miljøkomiteen på Stortinget.
– Norge og andre land har ambisjoner om å få ned klimagassutslippene, men det håndterer vi best selv – ikke gjennom forbud fra byråkrater i Brussel, sier Borch.
Heller ikke Frp-leder Sylvi Listhaug er nådig i sin omtale av EU-kommisjonens nye klimamål.
– Det er smått utrolig at EU, det som en gang var en frihandelsunion, nå skal inn og forby diesel- og bensinbiler. Jeg er skremt over hva byråkratene i EU klarer å finne på når det kommer til påbud, forbud og dyre symbolske klimatiltak, sier Listhaug til NTB.
Nytt kvotesystem
Ifølge nyhetsbyrået Bloomberg viser et lekket dokument at EU-kommisjonen planlegger å foreslå et kutt i utslippene av klimagasser fra nye personbiler og varebiler på 65 prosent innen 2030 og 100 prosent innen 2035.
Det betyr i praksis at nye bensin- og dieselbiler skal fases helt ut.
I tillegg ventes EU-kommisjonen å foreslå et nytt kvotesystem for veitrafikk. Der vil det bli satt et tak for hvor store utslippene fra veitrafikk i EU kan være. Taket vil bli senket år for år, slik at de totale utslippene blir mindre og mindre.
EU-kommisjonens klimasjef Frans Timmermans har sagt til Financial Times at målet er å fremme elbiler.
Frp: – Symboltiltak
Her til lands har Stortinget vedtatt at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy allerede i 2025 – altså ti år tidligere enn det EU-kommisjonen nå ventes å gå inn for.
Måltallene ble utarbeidet mens Frp fortsatt satt i regjering. Listhaug går likevel løs på de andre partiene, som hun mener er strengere enn EU-kommisjonen i dette spørsmålet.
– Her vil resten av partiene ha diesel- og bensinbiler vekk innen 2025. Dette er ikke klimapolitikk som hjelper klima, det er symboltiltak som gjør hverdagen til folk vanskeligere, sier Listhaug.
Både Frp-lederen og Sandra Borch i Sp peker på at folk bosatt utenfor de store byene har problemer med å få ladet elbilen.
Senterpartiet stiller seg like fullt bak 2025-målet, forsikrer Borch.
– Men det er ganske stor forskjell på å ha et mål og å ha et forbud. Ingen vet hvordan verden ser ut om 15 år. Med et forbud frasier vi oss muligheten til å gjøre egne vurderinger.
MDG: – Burde kommet tidligere
Ikke uventet ønsker Miljøpartiet De Grønne det skjerpede klimamålet til EU-kommisjonen velkommen.
– Dette viser nok en gang at EU er mer villig enn det politiske flertallet i Norge til å gjøre det som trengs, sier Josefine Gjerde, som er andrekandidat for Vestland MDG i høstens valg.
Hun håper kommisjonen forplikter seg til et totalforbud mot – og utfasing av – fossilbiler og mener Norge burde følge etter. Samtidig synes hun EU-kommisjonen kunne vært enda litt hardere i klypa.
– 2035 er ganske langt fram i tid, så vi mener dette burde kommet tidligere. Vi ønsker oss et lignende krav for personbiler innen 2023 og for lette varebiler innen 2025, sier Gjerde.
MDG-politikeren frykter Norge står i fare for ikke å nå sitt eget 2025-mål.
– Flere har tatt til orde for å kutte elbilfordelene den siste tiden, og det er det absolutt siste vi burde gjøre. Tvert imot må vi gjøre det lettere å velge elbil, også i distriktene, sier hun.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo