JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanepakke 4

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Fremskrittspartiets dramatiske snuoperasjonen er en seier for demokratiet, mener Jernbaneforbundet. Nå fortsetter jobben med å stoppe jernbanepakke 4.
TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

helge@lomedia.no

Et kjerneelement i reformen er at persontogtilbudet som hovedregel skal konkurranseutsettes (se faktaboks).

17. november skulle Jernbanepakke 4 blitt behandlet i Stortinget. Nå blir det ikke noe av det. I stedet må transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget bli enige om en innstilling, og det må settes en ny dato for behandling av denne innstillingen på Stortinget. Resultatet av dette blir en bestilling til Høyesterett.

Bakgrunn: Frp støtter venstresiden og tar EUs jernbanereform til Høyesterett

4–6 uker

Normal saksbehandlingstid for en ankesak i Høyesterett er seks måneder for sivile saker og tre måneder i straffesaker.

Ifølge Høyesterett er det her snakk om en betenkning, ikke en anke, slik at ordinær saksbehandlingstid for anker vil være irrelevant.

Fremtredende jurister FriFagbevegelse har snakket med, mener Høyesterett kan gjøre en vurdering i løpet av en drøy måneds tid. Men dette kommer an på hvor omfattende bestillingen er. Og først må den komme til Høyesterett.

Å få en sak til behandling fra Stortinget er ikke dagligdags. Sist gang det skjedde var i 1945.

Snuoperasjonen til Fremskrittspartiet onsdag kom som lyn fra klar himmel. To Frp-statsråder har jobbet fram saken, før Knut Arild Hareide (KrF) la siste hånd på verket rett etter at han ble samferdselsminister.

(Saken fortsetter under bildet)

HELOMVENDING: 2000 demonstranter snudde ryggen til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) etter at Stortinget vedtok regjeringens forslag til jernbanereform. Nå har Fremskrittspartiet gjort helomvending om EUs jernbanepakke IV.

HELOMVENDING: 2000 demonstranter snudde ryggen til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) etter at Stortinget vedtok regjeringens forslag til jernbanereform. Nå har Fremskrittspartiet gjort helomvending om EUs jernbanepakke IV.

Anette Karlsen

Arbeiderpartiet tok stilling til spørsmålet allerede i 2018. Det var uaktuelt for Ap å gi inn for pakka.

– Vi tok det for gitt at dette skulle gå som fryktet og at Jernbanepakke 4 kom til å bli vedtatt. To Frp-statsråder har altså jobbet fram saken og Frp er også enig om innholdet i pakka, sier samferdselspolitisk talsperson for Ap, Sverre Myrli, til FriFagbevegelse.

– Nå må vi summe oss og lage en helt ny innstilling. Dette blir nybrottsarbeid. Det har ikke skjedd siden 1945. Vi har uansett fått en gledelig pause, sier Sverre Myrli.

Undersøkelse: Flertallet av oss mener at jernbanen blir dårligere med konkurranse

– Nøkkelen har vært å få Frp i tale

Norsk Jernbaneforbund har jobbet mot implementering av Jernbanepakke 4 i fem samfulle år. Spørsmålet er om Jernbanepakke 4 inneholder en suverenitetsavståelse eller ikke.

Alle er enige om at det er snakk om en viss myndighetsoverføring, til EU-organer. Grunnloven har rammer for dette. Siden vi ikke medlem i EU er det begrenset hvor mye myndighet vi kan overføre dit.

Det har utviklet seg en juridisk lære der vi kan overføre myndighet til internasjonale organer der vi ikke er medlem så lenge den er «lite inngripende». Er overføringen «mer enn lite inngripende», kan ikke Norge overføre myndighet til EU-organer. Og da kan ikke Norge slutte seg til EUs fjerde jernbanepakke.

Det er dette Høyesterett nå skal vurdere.

Jane Brekkhus Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund, innrømmer at hun var overrasket da nyheten om Frps snuoperasjon ble kjent onsdag.

– Vi har jobbet i fem år og plutselig skjøt saken fart og fikk en ny retning enn vi hadde forventet. Nøkkelen har vært å få Frp i tale. Det har både vi, Nei til EU, lokomotivmannsforbundet og jurister jobbet med. Da Bård Hoksrud begynte å tvile, øynet vi et lite håp, sier Jane Brekkhus Sæthre til FriFagbevegelse.

Hun er klokkeklar på at Jernbanepakke 4 innebærer en suverenitets-avståelse. Hun mener utviklingen i saken er en seier for demokratiet og partssamarbeidet.

– Det nytter å holde ut og ikke gi opp, sier Sætre.

Bommet på bemanningen: Posten Norge sa opp for mange – nå krever tillitsvalgte at arbeidsgiveren ansetter igjen

Fakta om EUs fjerde jernbanepakke:

* Fjerde jernbanepakke er en jernbanereform som ble vedtatt i EU i to omganger i 2016. Regjeringen har nå bedt Stortinget om samtykke til å ta pakken inn i EØS-avtalen.

* Et kjerneelement i reformen er at persontogtilbudet som hovedregel skal konkurranseutsettes.

* Reformen innebærer også at nye fullmakter overføres til EUs jernbanebyrå ERA. Byrået får blant annet myndighet til å utstede felles europeiske sikkerhetssertifikater og kjøretøytillatelser.

* Norge vil ha lik rett til deltakelse i ERAs styre, men uten stemmerett.

* Klageorganet til ERA blir EU-domstolen hvor Norge ikke har dommere.

* Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet har konkludert med at Stortingets vedtak om innlemmelse kan gjøres med flertall på halvparten istedenfor tre firedeler. Det er ventet at Stortinget skal ferdigbehandle saken i høst.

Kilde: NTB

Annonse
Annonse

Fakta om EUs fjerde jernbanepakke:

* Fjerde jernbanepakke er en jernbanereform som ble vedtatt i EU i to omganger i 2016. Regjeringen har nå bedt Stortinget om samtykke til å ta pakken inn i EØS-avtalen.

* Et kjerneelement i reformen er at persontogtilbudet som hovedregel skal konkurranseutsettes.

* Reformen innebærer også at nye fullmakter overføres til EUs jernbanebyrå ERA. Byrået får blant annet myndighet til å utstede felles europeiske sikkerhetssertifikater og kjøretøytillatelser.

* Norge vil ha lik rett til deltakelse i ERAs styre, men uten stemmerett.

* Klageorganet til ERA blir EU-domstolen hvor Norge ikke har dommere.

* Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet har konkludert med at Stortingets vedtak om innlemmelse kan gjøres med flertall på halvparten istedenfor tre firedeler. Det er ventet at Stortinget skal ferdigbehandle saken i høst.

Kilde: NTB