JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frykter for flysikkerheten

– Vi opplever at ikke alle har arbeidsvilkårene i luftfarten på sin dagsorden. Derfor må LO løfte opp temaet, sier 1. sekretær Peggy Hessen Følsvik.
Ryanair var et av selskapene som bel brukt for å illustrere hvordan arb eidsforholdenei  luftfarten utfordres av aggressive lavprisselskaper.

Ryanair var et av selskapene som bel brukt for å illustrere hvordan arb eidsforholdenei luftfarten utfordres av aggressive lavprisselskaper.

Ryanair

nina.sandaas@lomedia.no

LOs første luftfartskonferanse går av stabelen i dag. Blant deltakerne er fagbevegelsen fra hele Norden representert, i tillegg til deltakere fra Luftfartstilsynet, Universitetet, private advokatfirmaer, NHO, BI og andre organisasjoner.

– Luftfarten er viktig av flere årsaker. Det er en synlig bransje i sterk og økende konkurranse internasjonalt. Det som skjer i luftfarten gir signaler til resten av arbeidslivet. Det har vært en bransje som har vært godt regulert og ryddig når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår. Dette er nå i forandring, Peggy Hessen Følsvik til frifagbevegelse.no

Uoversiktlig og fragmentert

Flere LO-forbund organiserer ansatte i luftfarten. LO har ca 7.000 medlemmer innenfor dette området. Organisasjonene både på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden har tradisjonelt hatt god oppslutning og styrke innenfor luftfarten.

Luftfartsmarkedet er big business. Om lag 800 millioner passasjerer reiser via Europas mer enn 440 flyplasser hvert år. Markedet er i rivende utvikling som følge av teknologiske endringer. Aktører kommer og går, og med stadig større innslag av aggressive lavprisselskaper, forklarte LOs 1. sekretær i sin innledning.

Bransjen er uoversiktlig. Den utvikler seg raskt med en blanding av internasjonale og nasjonale regler.

– Lavprisselskaper shopper rundt. De etablerer baser i ulike land, henter ansatte i lavkostland, skaper uklarhet om hvilke lands regler som skal gjelde og leier inn personale som selvstendig næringsdrivende, sa Hessen Følsvik.

Det skjer en fragmentering av luftfarten. Det går ut over de ansattes kompetanse, det fører til press på lønns- og arbeidsvilkår – og pensjonsrettigheter.

– Vi frykter også at det går ut over sikkerheten og myndighetenes mulighet til å føre kontroll med bransjen.

Ryanair er et godt eksempel på hvilke utfordringer som møter myndigheter og organisasjoner når multinasjonale selskaper opptrer aggressivt i forhold til regler, rettsvesen, fagforeninger og arbeidslivskulturer, og i tillegg får herje fritt i media – for å øke fortjeneste og markedsandeler.

Pådriverrolle

LO har over lengre tid sett med sterk bekymring på utviklingen i bransjen. Medlemmer blir splittet opp i ulike selskap og selskapsformer. Folk har ikke hatt reallønnsøkning de siste 10-15 årene. I andre selskaper blir de tilbudt lavtlønnede deltidsjobber.

For LO er det viktig å sikre ryddige lønns- og arbeidsforhold og likeverdige konkurranseforhold. Det er viktig også i norsk og internasjonal luftfart.

LO har vært en pådriver overfor regjeringen når det gjelder å forhindre sosial dumping i luftfarten. Luftfarten ble satt på kartet i den forrige regjeringens tiltakspakke 3 mot sosial dumping. LO bidro sterkt til at den forrige arbeidsministeren sa nei til Norwegians ønske om å fjerne forskriften til Utlendingsloven som ville åpnet for muligheten til å bruke ansatte fra land utenfor EU/EØS på flygninger til og fra Norge.

Et av tiltakene LO har gått i bresjen for, er å få opprettet et eget partssammensatt råd under Luftfartstilsynet, etter modell av rådet for Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet. Det er nå oppe og går.

– Vi venter også i spenning på resultatet av utredningen fra Samferdselsdepartementet som den forrige regjeringen satte i gang, etter et ILO-møte om luftfarten i fjor. Vi hadde håpet på å få en statusrapport om dette arbeidet, og hvilke tiltak regjeringen vil ta initiativ til for å rydde opp i forholdene.

Dessverre takket samferdselsminister Ketil Solvik Olsen nei til å stille opp i dag. Heller ingen andre fra regjeringen valgte å prioritere dette. Det samme gjelder representanter for regjeringspartiene i transportkomiteen på Stortinget.

Annonse
Annonse