Ryanair var et av selskapene som bel brukt for å illustrere hvordan arb eidsforholdenei luftfarten utfordres av aggressive lavprisselskaper.
Ryanair
Frykter for flysikkerheten
– Vi opplever at ikke alle har arbeidsvilkårene i luftfarten på sin dagsorden. Derfor må LO løfte opp temaet, sier 1. sekretær Peggy Hessen Følsvik.
nina.sandaas@lomedia.no
LOs første luftfartskonferanse går av stabelen i dag. Blant deltakerne er fagbevegelsen fra hele Norden representert, i tillegg til deltakere fra Luftfartstilsynet, Universitetet, private advokatfirmaer, NHO, BI og andre organisasjoner.
– Luftfarten er viktig av flere årsaker. Det er en synlig bransje i sterk og økende konkurranse internasjonalt. Det som skjer i luftfarten gir signaler til resten av arbeidslivet. Det har vært en bransje som har vært godt regulert og ryddig når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår. Dette er nå i forandring, Peggy Hessen Følsvik til frifagbevegelse.no
Uoversiktlig og fragmentert
Flere LO-forbund organiserer ansatte i luftfarten. LO har ca 7.000 medlemmer innenfor dette området. Organisasjonene både på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden har tradisjonelt hatt god oppslutning og styrke innenfor luftfarten.
Luftfartsmarkedet er big business. Om lag 800 millioner passasjerer reiser via Europas mer enn 440 flyplasser hvert år. Markedet er i rivende utvikling som følge av teknologiske endringer. Aktører kommer og går, og med stadig større innslag av aggressive lavprisselskaper, forklarte LOs 1. sekretær i sin innledning.
Bransjen er uoversiktlig. Den utvikler seg raskt med en blanding av internasjonale og nasjonale regler.
– Lavprisselskaper shopper rundt. De etablerer baser i ulike land, henter ansatte i lavkostland, skaper uklarhet om hvilke lands regler som skal gjelde og leier inn personale som selvstendig næringsdrivende, sa Hessen Følsvik.
Det skjer en fragmentering av luftfarten. Det går ut over de ansattes kompetanse, det fører til press på lønns- og arbeidsvilkår – og pensjonsrettigheter.
– Vi frykter også at det går ut over sikkerheten og myndighetenes mulighet til å føre kontroll med bransjen.
Ryanair er et godt eksempel på hvilke utfordringer som møter myndigheter og organisasjoner når multinasjonale selskaper opptrer aggressivt i forhold til regler, rettsvesen, fagforeninger og arbeidslivskulturer, og i tillegg får herje fritt i media – for å øke fortjeneste og markedsandeler.
Pådriverrolle
LO har over lengre tid sett med sterk bekymring på utviklingen i bransjen. Medlemmer blir splittet opp i ulike selskap og selskapsformer. Folk har ikke hatt reallønnsøkning de siste 10-15 årene. I andre selskaper blir de tilbudt lavtlønnede deltidsjobber.
For LO er det viktig å sikre ryddige lønns- og arbeidsforhold og likeverdige konkurranseforhold. Det er viktig også i norsk og internasjonal luftfart.
LO har vært en pådriver overfor regjeringen når det gjelder å forhindre sosial dumping i luftfarten. Luftfarten ble satt på kartet i den forrige regjeringens tiltakspakke 3 mot sosial dumping. LO bidro sterkt til at den forrige arbeidsministeren sa nei til Norwegians ønske om å fjerne forskriften til Utlendingsloven som ville åpnet for muligheten til å bruke ansatte fra land utenfor EU/EØS på flygninger til og fra Norge.
Et av tiltakene LO har gått i bresjen for, er å få opprettet et eget partssammensatt råd under Luftfartstilsynet, etter modell av rådet for Arbeidstilsynet og Petroleumstilsynet. Det er nå oppe og går.
– Vi venter også i spenning på resultatet av utredningen fra Samferdselsdepartementet som den forrige regjeringen satte i gang, etter et ILO-møte om luftfarten i fjor. Vi hadde håpet på å få en statusrapport om dette arbeidet, og hvilke tiltak regjeringen vil ta initiativ til for å rydde opp i forholdene.
Dessverre takket samferdselsminister Ketil Solvik Olsen nei til å stille opp i dag. Heller ingen andre fra regjeringen valgte å prioritere dette. Det samme gjelder representanter for regjeringspartiene i transportkomiteen på Stortinget.
Følg konferansen direkte
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin