Katharina Dale Håkonsen" />

Gabriela fikk hel stilling etter seks år

Endelig fikk Gabriela Sanders (29) fulltidsstilling som kunde- og driftsassistent i Aviator Airport Alliance ved Flesland. – Det var på tide, sier hun.
FØLER SEG TRYGGERE: Gabriela Sanders håper full stilling og lang ansiennitet kommer godt med når arbeidsgiver allerede har varslet permitteringer som følge av nedstengning og mindre flytrafikk.

FØLER SEG TRYGGERE: Gabriela Sanders håper full stilling og lang ansiennitet kommer godt med når arbeidsgiver allerede har varslet permitteringer som følge av nedstengning og mindre flytrafikk.

Eivind Senneset

katharina@lomedia.no

Gabriela Sanders gikk fra en fast fulltidsjobb i Meny til en 50 prosent stilling i trafikkavdelingen til Aviator Airport Alliance ved Bergen lufthavn. Allerede på intervjuet til leverandøren av bakketjenester til flyplasser sa hun at hun ville jobbe 100 prosent. Men det tok seks år før arbeidsgiveren innfridde.

– Det var på tide. Jeg hadde ikke ventet at det skulle ta så lang tid, sier Sanders.

Etter et par år økte stillingsprosenten til 60, deretter til 80 og til slutt til 100. Kunde- og driftsassistenten er lettet.

– Jeg har vært forsiktig med pengene mine og talt hver krone. Det har akkurat gått rundt. Jeg har vært heldig å bo gratis hos min mor, men det har vært vanskelig å spare til egen bolig, sier hun.

Sanders var en av seks Aviator-ansatte som nylig fikk fulltidsjobb. Noen hadde jobbet deltid i hele åtte år. I tillegg økte åtte personer stillingene sine fra 60 til 90 prosent.

23 av 68 har fulle stillinger

For ansatte i luftfarten har de siste 21 månedene vært en humpete reise med nedturer og oppturer. Før pandemien jobbet 50 personer med innsjekking og ankomst- og passasjerservice i trafikkavdelingen. På et tidspunkt var alle permittert bortsett fra seks personer som jobbet 50 prosent. I det siste har Aviator Airport Alliance vunnet flere anbud. Som et resultat av det, har de ansatt en god del nye mennesker. Avdelingen teller 68 ansatte, men bare 23 personer har fulle stillinger. Hele 45 mennesker jobber deltid, ifølge bedriften.

– Rundt 20–25 arbeider frivillig deltid. De er studenter og vil ikke å jobbe mer. Men det er også mange i deltidsstillinger som ønsker en høyere stillingsprosent, sier hovedtillitsvalgt Håkon Olsnes i trafikkavdelingen.

Noen ansatte har to jobber for å få det til å gå rundt, forteller han. 

– I høst har vi ansatt enormt mange, men ingen nyansatte fikk fulle stillinger.

Saken fortsetter under bildet:

FØRST DRØFTINGER: – I verste fall kan ansatte bli permittert fra 31. desember, sier Håkon Olsnes.

FØRST DRØFTINGER: – I verste fall kan ansatte bli permittert fra 31. desember, sier Håkon Olsnes.

Eivind Senneset

Ugreit med deltidsstillinger

Olsnes tror en av årsakene til at så mange jobber deltid er at bedriften tjener på det.

– Deltidsstillinger er smart for bedriften. Ansatte som ikke jobber fulltid, får bare en ekstra timelønn hvis de må jobbe en time ekstra. Og det skjer ganske ofte ved flyforsinkelser. Mens fulltidsansatte får overtidsbetaling, sier han.

– Det er ugreit. Det burde vært flere 100 prosent stillinger. Folk trenger en fast inntekt. Man får ikke endene til å møtes ved å jobbe 60 prosent. Det blir ofte et jag etter ekstravakter. Bedriften kan miste viktig kompetanse ved at deltidsansatte slutter, sier Olsnes.

Jan Olav fikk beskjed fra legen: «Du er lam fra brystet og ned – og det vil du være resten av livet»

Varsel om permitteringer er sendt ut

Avdelingsleder Vidar Hjortland i trafikkavdelingen i Aviator Airport Alliance ved Bergen lufthavn skulle gjerne tilbydd fulle stillinger til flere ansatte.

– Fulltid har alltid vært en rød tråd i vår ansettelsespolitikk, sier Hjortland. 

Likevel jobber mange ansatte i stillingsprosenter fra 5 til 90 prosent. Hjortland forklarer hvorfor ikke flere kan få fulle stillinger, for eksempel ved å slå sammen to 50 prosent stillinger til én fulltidsstilling. 

– Det er umulig. Vi er avhengig av å ha folk på jobb når det mange flyginger, som fredager og søndager. Hadde vi hatt en jevn flytrafikk i hele uka, ville det vært lettere med 100 prosent stillinger, sier han.

Hjortland understreker at alle stillingene er faste.

– Vi har økt stillingsprosenten til flere for holde på kompetansen og bidra til et godt arbeidsmiljø, sier han.

Det er umulig å spå hvilke konsekvenser de stadige koronamutasjonene og smitteverntiltakene vil få for luftfarten. De ansatte i leverandøren av bakketjenester er avhengig av ruteprogrammet til flyselskapene.

En uke før julaften – 17. desember – sendte Aviator Airport Alliance ut et skriftlig varsel om permittering til alle ansatte i Norge. Det betyr likevel ikke at alle blir permittert. Nå skal lokal ledelse og lokale tillitsvalgte ved de ulike flyplassene drøfte om det er behov for permitteringer eller ikke, forklarer tillitsvalgt Håkon Olsnes.

– Det er fortsatt usikkert om det blir permitteringer. Flytrafikken kan få et oppsving på nyåret, sier Olsnes.

Eventuelle permitteringer trer i kraft tidligst 14 dager etter varselet er sendt ut.

– I verste fall kan ansatte bli permittert fra 31. desember, sier Olsnes.

Mye delt: Paul Arne (32) var ute på sjøen og røktet laks. Han kom aldri hjem

Trenger en buffer

Gabriela Sanders er usikker hva som skjer i de neste månedene, men hun er også forsiktig optimist.

– Jeg med min ansiennitet og 100 prosent stilling, er nok ikke en av de første som blir permittert, sier 29-åringen.

Sett i lys av den siste utviklingen er hun ekstra glad for fulltidsstillingen. Sanders har allerede begynt å legge opp penger.

– Jeg trenger en buffer i tilfelle det blir nye permitteringer. Jeg vet jo ikke, sier hun.

Annonse

Flere saker

Annonse