JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO og Transportarbeiderforbundet tapte mot Holship

Havnearbeiderne tapte i Høyesterett

Havnearbeidernes boikott i Drammen er i strid med EØS-avtalen og derfor ulovlig, fastslår Høyesterett.
Nicolay Skarning, advokat for Bedriftsforbundet og Holship (nærmest kamera) kunne smile lurt etter at flertallet i Høyesterett ga klienten hans medhold. Bak står Håkon Angell og Lornts Nagelhus, LOs advokater.

Nicolay Skarning, advokat for Bedriftsforbundet og Holship (nærmest kamera) kunne smile lurt etter at flertallet i Høyesterett ga klienten hans medhold. Bak står Håkon Angell og Lornts Nagelhus, LOs advokater.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Ti av dommerne i Høyesterett mente en boikott av Holship for å få selskapet til å undertegne tariffavtale med Transportarbeiderforbundet var i strid med EØS-avtalens bestemmelse om fri etableringsrett, siden det hindret selskapet å benytte egne ansatte til lossing og lasting. Sju dommere støttet NTF og LO sitt syn.

Flertallet mente at EØS-avtalen også hadde forrang for ILO-konvensjonen som skal sikre havnearbeiderne arbeid og trygge lønns- og arbeidsvilkår, mens mindretallet stod fast på at tariffavtalens fortrinnsrett ikke var rettsstridig opp mot EØS-avtalen.

• Følg oss på Facebook

– Ulovlig tariffavtale

Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen tok tapet tungt.

– Jeg er jævlig skuffa. Dette betyr at Høyesterett har bestemt at tariffavtalen vi har på norske havner er ulovlig. Dette er en katastrofe for Havne-Norge og vi kan ikke lenger leve under dette EØS-åket, sier Lars Johnsen.

Han mener Høyesteretts avgjørelse vil bety at Norges implementering av ILO-konvensjonen må omgjøres, siden den nå ligger inne i en tariffavtale som Høyesterett har erklært ulovlig. Johnsen legger heller ikke skjul på at dommen må føre til en grundig EØS-debatt i LO.

– Det kan bli en spennende LO-kongress til våren, sier Johnsen.

En svært skuffet leder i NTF, Lars Morten Johnsen på vei til møte med LOs ledelse og juridiske avdeling rett etter at dommen falt i Høyesterett.

En svært skuffet leder i NTF, Lars Morten Johnsen på vei til møte med LOs ledelse og juridiske avdeling rett etter at dommen falt i Høyesterett.

Roy Ervin Solstad

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Overvurdert betydning

Også LOs nestleder Tor Arne Solbakken var til sted i Høyesterett. Han er som Johnsen skuffet.

- Høyesterett overvurderte den markedsmessige betydningen til administrasjonskontoret, akkurat som EFTA-domstolen gjorde, sier Tor Arne Solbakken, nestleder i LO.

- Høyesterett overvurderte den markedsmessige betydningen til administrasjonskontoret, akkurat som EFTA-domstolen gjorde, sier Tor Arne Solbakken, nestleder i LO.

Roy Ervin Solstad

– Flertallet har overvurdert betydningen til administrasjonskontoret som en markedsaktør på havna i Drammen, akkurat slik EFTA-domstolen også gjorde, mens mindretallet sin oppfatning var helt i tråd med vårt syn. Dommen betyr at vi ikke kan bruke kampmidler på havna, sier Solbakken.

Holship fornøyd

Holship sier via sin advokat Nicolay Skarning at de er lettet over avgjørelsen.

– Resultatet vil gi oss åpne, gode og effektive havner, hvor blant annet Norsk Transportarbeiderforbund fortsatt vil ha en sentral rolle, sier han til NTB.

Dommen vil ha ringvirkning for alle havner i Norge som drives etter det samme lovverket.

Terje Fenn-Samuelsen, 1. nestleder i NTF (til venstre) og Nicolay Skarning, Bedriftsforbundet og Holship sin advokat i samtale før dommen ble lest opp.

Terje Fenn-Samuelsen, 1. nestleder i NTF (til venstre) og Nicolay Skarning, Bedriftsforbundet og Holship sin advokat i samtale før dommen ble lest opp.

Roy Ervin Solstad

Utvider i Drammen

Olaf Thommesen, adminstrerende direktør i Bedriftsforbundet er også fornøyd.

– Dette er en gledens dag for fri konkurranse, sier han.

Daglig leder i Holship Norge, Michael Ranners, sier til Transportarbeideren at dommen gjør at Holship vil utvide sin aktivitet i Drammen.

– Den konflikten har gjort at vi har begrenset vår aktivitet, men med denne dommen kan vi utvikle oss videre, sier Ranners.

Olav Thommesen, administerende direktør i Bedriftsforbundet (til venstre) og Michael Ranners, daglig leder i Holship Norge, var begge strålende fornøyde med dommen.

Olav Thommesen, administerende direktør i Bedriftsforbundet (til venstre) og Michael Ranners, daglig leder i Holship Norge, var begge strålende fornøyde med dommen.

Roy Ervin Solstad

Møter NHO til uka

Ifølge NTF vil ikke dommen bety noe for de avtalene som allerede finnes på havnene.

– Fortrinnsretten er borte, så det vil bli nærmest umulig å etablere nye avtaler. De eksisterende vil imidlertid fortsette fram til neste tariffoppgjør i 2018, sier Terje Fenn-Samuelsen, NTFs 1. nestleder, som avslører at det allerede er avtalt et møte med NHO Logistikk og Transport om situasjonen førstkommende onsdag.

Flertallet på ti stemte for anken til Holship, mens sju av dommerne støttet NTF og LO i at boikott av Holship er et lovlig kampmiddel for å få tariffavtale med bedriften.

Flertallet på ti stemte for anken til Holship, mens sju av dommerne støttet NTF og LO i at boikott av Holship er et lovlig kampmiddel for å få tariffavtale med bedriften.

Roy Ervin Solstad

Annonse
Annonse