JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Helautomatisk jernbanestrekning

Norges mest moderne tog er over 40 år gammelt. Nytt digitalt utstyr er på plass i Østfold, der testing av framtidens signalsystem er i gang.
BRYTEREN: Jernbanedirektør Elisabeth Enger fikk bistand av Oliver Aagaard Bredholt da hun skrudde på det nye signalsystemet.

BRYTEREN: Jernbanedirektør Elisabeth Enger fikk bistand av Oliver Aagaard Bredholt da hun skrudde på det nye signalsystemet.

Ole Palmstrøm

oystein.braathen@lomedia.no

Første prøvetur med passasjerer gikk helt etter oppskriften. Strekningen mellom Rakkestad og Ise på Østfoldbanens østre linje er nå den mest moderne i Norge, og brukes til å luke ut feil ved ERTMS før det installeres i resten av landet.

– Vi har veldig gamle signalsystemer her i landet, og det finnes nesten ikke reservedeler lenger. Ordet «signalfeil» får mange googletreff, forteller jernbanedirektør Elisabeth Enger, som er veldig fornøyd med å få fornyet det eksisterende nettet.

Milliardinvestering

European Rail Traffic Management System, ERTMS, er et felles europeisk system der all informasjon flyttes inn på skjermer i panelet hos lokomotivføreren. Erfaringene fra andre land som har tatt det i bruk har vært noe blandet.

– Det er bra at vi er litt bak i løypa så de fleste feilene er ryddet unna, mener Enger.

Jernbaneverkets plan går ut på å bygge om mellom Ski og Sarpsborg i løpet av 2014, og sette i gang ordinær trafikk høsten 2015. Deretter står Ofot-, Bergens- og Nordlandsbanen for tur. Å fornye alle strekningene i landet er anslått å koste 20 milliarder kroner over 15 år. Seks milliarder ligger inne i Nasjonal transportplan 2014-2023.

Stor interesse

Samme dag som Jernbaneverket viste fram pilotstrekningen deltok Enger i en høring i Stortingets transportkomité, der representantene hadde mange spørsmål om den nye teknologien.

– Det er moro å ha noe å vise fram. Denne dagen er en viktig milepæl for oss, det er viktig å komme i gang. En utfordring blir å få ERTMS til å fungere sammen med gammelt utstyr mens vi er i gang med utskiftingene, sier jernbanedirektøren.

De nærmere 100 passasjerene på prøveturen var inviterte lokalpolitikere, representanter fra leverandøren Bombardier og ansatte i Jernbaneverket som jobber med prosjektet. Kameraer var montert både utvendig og over føreren. På storskjermer kunne alle følge med på hvordan systemet fungerte Ise-Rakkestad tur-retur.

Varslet EU

I januar starter mer krevende testing, og da skal lokomotivførere og ombordpersonell få opplæring på strekningen. I 2014 skal fem stasjoner moderniseres, og bygges i tillegg om så de tilfredsstiller krav til universell utforming. Planen er å stenge for trafikk i 11 uker til sommeren.

Samferdselsdepartementet har sendt en offisiell og forpliktende beskjed til EU om at ERTMS skal innføres i Norge og bli framtidas signalsystem.

Vekk med skiltene

ERTMS: European Rail Traffic Management System.

Felles europeisk signalsystem.

Ikke lenger nødvendig med signaler og skilt langs sporene.

Flytter informasjon, som tillatt hastighet og grønt lys, inn på en skjerm hos lokfører.

Overvåker fart og posisjon. Går det for fort reduseres farten automatisk.

Norge forplikter seg til å innføre ERTMS.

Kostnad for norsk jernbanenett er anslått til 20 milliarder kroner over 15 år.

Seks milliarder kroner avsatt i Nasjonal transportplan 2014-2023.

Det er moro å ha noe å vise fram.

Jernbanedirektør Elisabeth Enger

Annonse

Flere saker

Annonse

Vekk med skiltene

ERTMS: European Rail Traffic Management System.

Felles europeisk signalsystem.

Ikke lenger nødvendig med signaler og skilt langs sporene.

Flytter informasjon, som tillatt hastighet og grønt lys, inn på en skjerm hos lokfører.

Overvåker fart og posisjon. Går det for fort reduseres farten automatisk.

Norge forplikter seg til å innføre ERTMS.

Kostnad for norsk jernbanenett er anslått til 20 milliarder kroner over 15 år.

Seks milliarder kroner avsatt i Nasjonal transportplan 2014-2023.