JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koronaviruset:

Hjemmekontor: Her er fem tips til deg som jobber hjemmefra

– Jeg savner å ha et miljø rundt meg. Men vi får det til å fungere med jevnlige møter og kontakt på Skype, forteller Susanna Scholz i Sparebank 1. Hun har som mange andre hjemmekontor i disse tider.
JOBBER HJEMMEFRA: Susanna Scholz savner miljøet på jobben, men begynner også å komme godt inn i rutinene med hjemmekontor.

JOBBER HJEMMEFRA: Susanna Scholz savner miljøet på jobben, men begynner også å komme godt inn i rutinene med hjemmekontor.

Ylva Seiff Berge

Ylva.Seiff.Berge@lomedia.no

I den lille leiligheten på Alexander Kiellands plass i Oslo har Susanna Scholz laget seg et hjemmekontor på kjøkkenbordet. Scholz jobber som konsulent i salgs- og forretningsavdelingen i Sparebank 1 Østlandet. Nå er hun en av mange som må ha hjemmekontor for å unngå å bli smittet av koronaviruset.

p

Det gir en annerledes hverdag.

– Dagene flyter litt mer inn i hverandre enn de gjør til vanlig når man har en struktur og et miljø rundt seg på jobben. Men det har gått seg til underveis. Nå har vi fått på plass faste kaffepauser og morgenmøter på Skype. Det synes jeg er veldig hyggelig, sier Susanna Scholz til HK-Nytt.

Vanskelig å ta pauser

Scholz starter på sin andre fulle arbeidsuke med hjemmekontor, og rutinene begynner å komme på plass.

– Kjæresten min bor like ved meg, og vi er begge opptatt av å opprettholde rutiner i hverdagen. Vi står opp til vanlig tid, spiser frokost og har hvert vårt hjemmekontor. I arbeidstida har jeg faste møter på Skype eller Teams med mine kollegaer som jeg samarbeider med, for å få ting til å gå som de skal, forteller hun.

Hjemmekontorets kanskje største utfordring er å huske pauser.

– Det er vanskeligst å strukturere lunsj og pauser. Jeg prøver å ta pauser, men det er vanskelig når man er hjemme og styrer hverdagen selv, forteller Scholz.

Støttende kolleger

Arbeidsdagen blir også mer monoton på hjemmekontoret, synes hun, og Scholz savner fellesskapet på jobben.

– Jeg er del av et lite team, og vi trenger kontakt i løpet av dagen for å kunne sparre med hverandre. Til vanlig er teamet spredd på forskjellige kontorer, så vi er vant til å bruke nettjenester for å samarbeide. Sånn sett fungerer det fint å jobbe fra kjøkkenbordet hjemme, sier Scholz.

Men det er ikke like komfortabelt å jobbe hjemmefra.

p

– Hjemmekontoret mitt er ved kjøkkenbordet, på en litt vond stol. Jeg savner kontorstolen og pulten min. Jeg ser plutselig verdien i å ha et ordentlig kontor hjemme, men med en relativt liten leilighet blir det kontor ved kjøkkenbordet, sier hun.

Bra tiltak med hjemmekontor

Verken Scholz eller kollegene vet hvor lenge de må ha hjemmekontor. Det kommer an på hvordan korona-utbruddet utvikler seg. Scholz er forberedt på at det kan bli hjemmekontor til over påske.

p

– Jeg synes det er fint at jeg har muligheten til å ta hjemmekontor i denne perioden. Men jeg merker at det blir en sosial distanse fra de jeg jobber med til vanlig, sier Susanna Scholz.

5 tips for deg som har hjemmekontor

Mange av de ansatte i Handel og Kontor har hjemmekontor i disse dager. Eva Birgitte Skjønhaug, personalsjef i HK, har ansvaret for at de har det best mulig på hjemmekontoret.

– Det viktigste er å ta nok pauser og få beveget seg for å få ned stressnivået og de høye skuldrene vi alle har nå i den nye situasjonen vi er i, sier Skjønhaug.

Her deler Skjønhaug sine tips med andre som har tatt med seg jobben hjem.

HJEMMEKONTOR: Personalsjef i Handel og Kontor Eva Birgitte Skjønhaug, legger vekt på at det er viktig å ta seg hyppige og mange pauser når man har hjemmekontor.

HJEMMEKONTOR: Personalsjef i Handel og Kontor Eva Birgitte Skjønhaug, legger vekt på at det er viktig å ta seg hyppige og mange pauser når man har hjemmekontor.

Martin Guttormsen Slørdal

1. Ha gode arbeidsrutiner

• Selv om det kan være fristende å ta roligere dager hjemme enn på jobb, er det viktig å prøve å beholde faste og gode arbeidsrutiner. Stå opp, kom deg ut av pysjen og jobb innenfor din vanlige arbeidstid.

Med hjemmekontor kan det være mange distraksjoner, spesielt for dem som har barn. Da er det viktig å lage rutiner som fungerer for deg, og det er lov å logge seg av noen timer midt på dagen. Likevel er det viktig at det ikke fører til at du må jobbe til langt på natt for å ta igjen det tapte arbeidet.

– Hver morgen kler jeg meg som jeg skal på kontoret, men jeg setter meg foran pc-en hjemme. Da kjenner jeg at jeg er i jobbmodus, Skjønhaug.

2. Lag deg en god arbeidsplass

• Lag deg en fast arbeidsplass i huset, enten på et eget kontor eller på kjøkkenet, gjerne et sted du kan lukke døren.

Når man har hjemmekontor er det veldig mange som har en helt annen arbeidsplass en det man er vant til på kontoret der det ofte er hev- og senkpult og gode kontorstoler. Mange sitter hjemme ved kjøkkenbordet, med vonde kjøkkenstoler eller dårlig egnede kontorstoler. Da er det viktig å fokusere på sittestillingen og vurdere å gå til innkjøp av bedre stol.

– Hvis du har hjemmekontor over lang tid, anbefaler jeg å gå til innkjøp av en god kontorstol. Da unngår man å få vondt i kroppen og stive skuldre. Det kan man fort få når man sitter stille en hel dag i en dårlig arbeidsstilling, ser Skjønhaug.

3. Ta pauser og beveg deg

• Når man har hjemmekontor hele dagen mister man fort litt av den daglige bevegelsen på jobb. Man går ikke til og fra jobb, eller bort til kaffemaskinen eller til en kollega for en prat, men blir heller sittende stille. Da er det viktig å ta seg hyppige og gode pauser, så man ikke får brakkesyken av å sitte inne mellom hjemmets fire vegger.

– Ta skikkelige pauser der du tar på deg jakka og går ut i 10–15 minutter så du får beveget deg litt. Da unngår man stive skuldre og får lavere stressnivå. Samtidig hjelper hyppige pauser med å holde deg skjerpet, og opplagt til å gjøre en god jobb videre, sier Skjønhaug.

4. Faste møter på nett

• For å ha faste rutiner i hverdagen oppfordres det til å ha faste møter, der ansatte og ledelse kan snakke sammen på nettjenester som for eksempel Skype. Slik kan man planlegge arbeidsdagen og følge opp hverandre.

p

Det er kanskje ikke alle kolleger som har like god kompetanse på det digitale. Da er det viktig at kolleger eller leder hjelper og støtter slik at alle kan føle at de er en del av fellesskapet.

– I denne situasjonen må vi være ekstra støttende og rause med hverandre. Vi har alle høyere stressnivå i disse dager fordi vi er i en ny og utfordrende situasjon. Da er tiden inne for å vise ekstra omtanke for å ha et godt fellesskap. Vi må stå sterke sammen for å komme oss igjennom denne situasjonen, sier Skjønhaug.

5. Sosialiser deg med kollegaene dine

• Ikke bli sittende hjemme alene uten å sosialisere deg med kollegaene dine.

Situasjonen er ekstra stressende for alle. Da er det viktig å holde kontakten med kollegaer, ikke bare i morgenmøtet.

– Vi ringer hverandre opp på Skype for å ta en ti minutters kaffepause noen ganger om dagen. Da kan vi snakke om noe annet enn jobb, og sosialisere oss litt. Dette kan vare i flere måneder, og da er det viktig at vi opprettholder god sosial kontakt med våre kollegaer, sier Skjønhaug.

Annonse
Annonse