JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Holship-boikott er lovlig

Etter full seier i Drammen tingrett vil ikke Transportarbeiderforbundet vente lenge med å iverksette boikott av Holship i Drammen.
I april i fjor utførte havnearbeidere i Drammen en blokade av Carten Maria som skulle losses ved Holships terminal i Drammen. I går kom dommen i tingretten som sier at en boikott er lovlig kampmiddel for å få opprettet en tariffavtale med Holship.

I april i fjor utførte havnearbeidere i Drammen en blokade av Carten Maria som skulle losses ved Holships terminal i Drammen. I går kom dommen i tingretten som sier at en boikott er lovlig kampmiddel for å få opprettet en tariffavtale med Holship.

Vegard Holm

res@lomedia.no

Det danske selskapet Holship sin norske avdeling i Drammen har siden i fjor vår ligget i konflikt med Transportarbeiderforbundet (NTF) fordi de ikke ønsker å bruke de registrerte losse- og lastearbeiderne ved Drammen havn ved skipsanløp ved Holships terminal. I stedet mener det at både skipenes mannskap og egne ansatte renovasjonsarbeidere organisert i Arbeidsmandsforbundet skal kunne utføre dette arbeidet.

Nektet

Transportarbeiderforbundet fremsatte april 2013 et krav om tariffavtale der de registrerte havnearbeiderne skulle ha fortrinnsrett til losse- og lastearbeidet, men Holship har hele tiden nektet å inngå noen slik avtale. I juni i fjor ble Holship stevnet for Drammen Tingrett av NTF for å få prøvd om en varslet boikott ville være lovlig, men først i januar møttes partene i retten.

For Holship må dommen som kom i går være trist lesning. Tingretten er nemlig helt klar på at boikott er lovlig, og selskapet må også betale over en halv million kroner i saksomkostninger.

LAST NED: Tingrettens dom i sin helhet

Fortrinnsretten

Som i Risavika er det fortrinnsretten Holship ikke vil ha, da selskapet mener denne retten i virkeligheten er et monopol for medlemmer i Transportarbeiderforbundet. Det avvises kontant i dommen. "For retten er det helt klart at særretten etter rammeavtalen (den tariffavtalen som benyttes ved Drammen havn, red.anm.) ikke har karakter av et monopol", står det i dommen. Det påpekes også "at det er høy grad av organisering er ikke i seg selv et poeng. Hvorvidt havnearbeiderne anser seg best tjent med å være tilsluttet NTF får være den enkelte arbeidstakerens valg".

Heller ikke Holships argument med at fortrinnsretten vil være et brudd på EØS-avtalens punkt om fri konkurranse, blir kjøpt av tingretten. "Retten kan heller ikke se at andre internasjonale rettsprinsipper eller forpliktelser kan stille saken i et annet lys", heter det videre.

Allerede anket

Konklusjonen til tingretten ble derfor at det ikke er i strid med med vesentlige samfunnsinteresser å iverksette en boikott i den aktuelle saken. "Siden misbruk og dominierende stilling har vært fremmest som synspunkter, vil retten imidlertid påpeke at krav om tariffavtale ikke kan anses som et misbruk av den kollektive arbeidsretten". Samtidig må Holship betale NTF sine saksomkostninger på over en halv million kroner.

Advokaten til Holship, Nicolay Skarning har for øvrig allerede varslet at saken vil bli anket til lagmannsretten.

Venter ikke

Første nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars M. Johnsen er naturlig nok svært fornøyd med dommen.

– Vi fikk medhold på alle punkter, og styrken i denne dommen i forhold til tidligere er at den legger stor vekt på ILO-konvensjonen og at det dreier seg om fortrinnsrett ikke noe monopol. I tillegg torpederer dommen motpartens argumenter basert på EØS-avtalen, sier Johnsen.

Forbundet vil nå ta kontakt med Holship med nytt tilbud om å skrive under en tariffavtale. Skjer ikke det blir det iverksatt boikott raskt.

– Vi kommer ikke til å avvente en lagmannsrettsdom. Vi har vunnet flere ganger i tingretten, i lagmannsretten og i høyesterett i 1997. Arbeidsgiverne må snart innse at de har tapt alle saker siden 1997 om boikott. Jeg tør likevel ikke svare på når vi starter boikotten av Holship. Det skal vi ta med juridisk avdeling i LO. Vi skal forholde oss til norsk lov, og gi arbeidsgiverne en frist, slik at de får mulighet til å undertegne en avtale, fortsetter Johnsen.

Misbruk av rettsapparatet

Tross den svært klare dommen er ikke NTF-nestlederen overrasket over at den blir anket.

– Nicolai Skarning sa til meg da vi gikk ut av retten at han trodde de kom til å tape saken, men at de i såfall ville bli anket. Jeg mener at Holship må begynne å tenke seg om. Dette er misbruk av et rettsvesen som allerede er overbelastet. De må erkjenne at rettssporet er tapt. De har to alternativer. Det ene er å skrive under en avtale. Det andre er en lovlig arbeidskamp, avslutter Lars M. Johnsen i Transportarbeiderforbundet.

Holship-saken

Dette er saken:

Den 5. og 8. 2013 april utfører den lokale losse- og lastearbeiderforeningen i Drammen en blokade av Holship for å hindre lossing av to skip.

Årsaken var at Holship ikke lenger ville bruke registrerte havnearbeidere til lossing og lasting av skip, men i stede benytte egen arbeidskraft.

I begge tilfellene ender blokadene med at Holship likevel bestiller losse- og lastetjenester fra de registrerte havnearbeiderne.

I et brev til Holship datert 10. april 2013 krever NTF tariffavtale for losse og lastearbeid ved Drammen havn. Brevet ble ikke besvart, og to nye brev ble sendt 26. april og 15. mai.

I det siste brevet ble det varslet boikott/blokade og at Riksmekleren ville bli varslet.

Meklingen ble avholdt 3. juni, men førte ikke frem.

Åtte dager senere sender NTF et nytt brev der forbundet opprettholder krav om tariffavtale, varsler boikott, og skriver samtidig at forbundet vil reise sak for å få avgjort om den varslede boikotten er lovlig.

Den 12. juni tar NTF ut stevning mot Holship Norge AS ved Drammen tingrett.

Holship ønsket at Efta-domstolen skulle uttale seg om om saken før behandling i tingretten, men retten besluttet å behandle saken uten å vente på Efta.

Hovedforhandlingene gikk over fire dager i Drammen tingrett fra 13-16. januar 2014.

Den 19. mars falt dommen.

Den gir full seier til Transportarbeiderforbundet i at en boikott er lovlig.

Holship dømmes også til å betale kr. 513.725,- i saksomkostninger.

Tidligere artikler:

Holship-dom om to-tre uker (21.01.2014)

Raser mot Holship (15. januar 2014)

Nok en rettsrunde i Drammen Havn (13. januar 2014)

Seier for bryggearbeiderne i Drammen (6. august 2013)

Vant fram etter Blokade (5. april 2013)

Annonse
Annonse

Holship-saken

Dette er saken:

Den 5. og 8. 2013 april utfører den lokale losse- og lastearbeiderforeningen i Drammen en blokade av Holship for å hindre lossing av to skip.

Årsaken var at Holship ikke lenger ville bruke registrerte havnearbeidere til lossing og lasting av skip, men i stede benytte egen arbeidskraft.

I begge tilfellene ender blokadene med at Holship likevel bestiller losse- og lastetjenester fra de registrerte havnearbeiderne.

I et brev til Holship datert 10. april 2013 krever NTF tariffavtale for losse og lastearbeid ved Drammen havn. Brevet ble ikke besvart, og to nye brev ble sendt 26. april og 15. mai.

I det siste brevet ble det varslet boikott/blokade og at Riksmekleren ville bli varslet.

Meklingen ble avholdt 3. juni, men førte ikke frem.

Åtte dager senere sender NTF et nytt brev der forbundet opprettholder krav om tariffavtale, varsler boikott, og skriver samtidig at forbundet vil reise sak for å få avgjort om den varslede boikotten er lovlig.

Den 12. juni tar NTF ut stevning mot Holship Norge AS ved Drammen tingrett.

Holship ønsket at Efta-domstolen skulle uttale seg om om saken før behandling i tingretten, men retten besluttet å behandle saken uten å vente på Efta.

Hovedforhandlingene gikk over fire dager i Drammen tingrett fra 13-16. januar 2014.

Den 19. mars falt dommen.

Den gir full seier til Transportarbeiderforbundet i at en boikott er lovlig.

Holship dømmes også til å betale kr. 513.725,- i saksomkostninger.

Tidligere artikler:

Holship-dom om to-tre uker (21.01.2014)

Raser mot Holship (15. januar 2014)

Nok en rettsrunde i Drammen Havn (13. januar 2014)

Seier for bryggearbeiderne i Drammen (6. august 2013)

Vant fram etter Blokade (5. april 2013)