JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Holship-boikott i lagmannsretten

Har Transportarbeiderforbundet lov til å iverksette boikott og blokade av Holship i Drammen i kampen for å få selskapet til underskrive tariffavtale. Det skal Borgarting lagmannsrett avgjøre.
Borgarting lagmannsrett behandler lovligheten av boikott av Holship i Drammen. Fra venstre advokat for LO, Christopher Hansteen, første nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen og LO-advokat Lorents Nagehus.

Borgarting lagmannsrett behandler lovligheten av boikott av Holship i Drammen. Fra venstre advokat for LO, Christopher Hansteen, første nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen og LO-advokat Lorents Nagehus.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Utgangspunktet er ganske enkelt. Siden i fjor vår har det danskeide selskapet Holship i Drammen ønsket å bruke egne ansatte, organisert i Arbeidsmandsforbundet til å losse og laste skipene som kommer inn til deres kai. Transportarbeiderforbundet krever at Holship skriver tariffavtale med dem, siden en ILO-konvensjon Norge har ratifisert sier at registrerte havnearbeidere skal ha fortrinnsrett til denne typen arbeid. De registrerte havnearbeiderne er tilknyttet administrasjonskontoret for Drammen Havn, og havnearbeidere i vanlige, offentlige havner er Transportarbeiderforbundets tariffområde.

Blokade

Siden Holship nekter både å undertegne en tariffavtale med NTF, og heller ikke vil benytte de registrerte havnearbeiderne, har NTF ønsket å boikotte Holship ved å blokkere for lossing og lasting av skip som skal til eller fra Holship med gods. Da saken var oppe i Drammen Tingrett sist vinter fikk Transportarbeiderforbundet fullt medhold, Holship og deres organisasjon, Bedriftsforbundet, anket.

Det er den ankesaken som behandles i Borgarting Lagmannsrett i Oslo denne uka.

NHO-støtte

Holship og Bedriftsforbundet er de samme som har tatt klaget Norge inn for Europarådets sosialkomite fordi de hevder det er organisasjonstvang i norske havner, og at alle som jobber i havnene blir tvunget til å være medlemmer i Transportarbeiderforbundet. Her har regjeringsadvokaten og sammenslutningen av europeiske fagforeninger gitt Norge full støtte i at det ikke finnes slik organisasjonstvang. Støtte for kravet om tariffavtale overfor Holship får faktisk Transportarbeiderforbundet fra svært uventet hold.

Både i rettssaken i vinter og ankesaken denne uken, har NHO sagt at dersom Holship var en NHO-bedrift, ville de måtte underskrive en tariffavtale med NTF.

Vil gå videre

Det er satt av fire dager til behandling av saken, og avslutningsprosedyrene skjer etter planen i morgen, fredag. En dom er ventet i løpet av første halvdel av september, men ingen av partene vil gi seg om de skulle tape i lagmannsretten.

Både NTF og Holship har nemlig varslet at de vil ta saken så langt som overhodet mulig for å få prøvd sin sak.

Dette er saken

• Våren 2013 slutter Holship i Drammen å bestille havnearbeidere fra administrasjonskontoret for Drammen Havn til lossing og lasting av skip. De vil heller bruke egne ansatte, organisert i Arbeidsmandsforbundet.

• Norsk Transportarbeiderforbund krever at Holship underskriver tariffavtale i henhold til ILO-konvensjon 137 som sier at registrerte havnearbeidere skal ha fortrinnsrett til lossing og lasting.

• Holship nekter fremdeles, og NTF varsler boikott.

• Lovligheten av boikotten behandles av Drammen tingrett i januar 2014. I mars kommer dommen som gir NTF fullt medhold.

• Holship anker, men NTF gjennomfører boikott likevel.

• Holship krever midlertidig forføyning inntil saken har vært til behandling i lagmannsretten, og Borgarting lagmannsrett innvilger den midlertidige forføyningen. Det betyr at NTF nektes å boikotte Holship.

• Den 19. august starter ankesaken i Borgarting lagmannsrett.

• Det er satt av fire dager til rettssaken.

• Dom er ventet første halvdel av september.

Annonse
Annonse

Dette er saken

• Våren 2013 slutter Holship i Drammen å bestille havnearbeidere fra administrasjonskontoret for Drammen Havn til lossing og lasting av skip. De vil heller bruke egne ansatte, organisert i Arbeidsmandsforbundet.

• Norsk Transportarbeiderforbund krever at Holship underskriver tariffavtale i henhold til ILO-konvensjon 137 som sier at registrerte havnearbeidere skal ha fortrinnsrett til lossing og lasting.

• Holship nekter fremdeles, og NTF varsler boikott.

• Lovligheten av boikotten behandles av Drammen tingrett i januar 2014. I mars kommer dommen som gir NTF fullt medhold.

• Holship anker, men NTF gjennomfører boikott likevel.

• Holship krever midlertidig forføyning inntil saken har vært til behandling i lagmannsretten, og Borgarting lagmannsrett innvilger den midlertidige forføyningen. Det betyr at NTF nektes å boikotte Holship.

• Den 19. august starter ankesaken i Borgarting lagmannsrett.

• Det er satt av fire dager til rettssaken.

• Dom er ventet første halvdel av september.