Wizz Air har 118 ansatte tilknyttet selskapets to baser i Norge.
Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)
Wizz Air etablerer seg i Norge
Hundretalls LO-tillitsvalgte med på opprop mot Wizz Air
Med to forbundsledere i spissen, har mer enn 300 tillitsvalgte i LO skrevet under et opprop som krever at Wizz Air skal kastes ut av landet.
helge@lomedia.no
De to forbundslederne, Jan Olav Andersen i EL og IT og Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund, står i spissen for mer enn 300 tillitsvalgte i LO-systemet som har skrevet under på oppropet.
De viser til at LO-kongressen og de største forbundene har vedtatt at ILO-konvensjoner, Arbeidsmiljøloven og tariffavtaler skal ha forrang foran EØS-bestemmelser. De mener Wizz Air bryter ILO-konvensjon om retten til å organisere seg.
Samtidig viser en fersk undersøkelse fra Opinion at mer enn seks av ti (63 prosent) er svært eller ganske negative til å fly med Wizz Air. Bare en av ti (9 prosent) er ganske eller svært positive til å bruke det ungarske flyselskapet.
Les hele saken: Får stryk av folket: Bare én av ti er positive til Wizz Air
Kongressen i 2017
Det var på LO-kongressen i 2017 vedtaket om å kreve at ILOs kjernekonvensjoner skal tas inn i den norske menneskerettsloven, slik at internasjonale rettigheter for arbeidstakere går foran andre lover.
ILO er FNs arbeidslivsorganisasjon, og de åtte ILO-konvensjonene setter internasjonale standarder for arbeidslivet på områdene organisasjonsfrihet og kollektiv forhandling, tvangsarbeid, barnearbeid og diskriminering.
Arbeiderpartiet har senere prøvd dette i Stortinget, uten å få flertall. Den borgerlige regjeringen mente dette ikke hadde noen betydning for praksisen i Norge.
Boye Ullman er en av initiativtakerne og vedtaket på LO-kongressen skulle være et svar på bekymringen blant mange i kongress-salen som mener at EUs prinsipp om fri flyt har fått forkjørsrett foran arbeidstakernes rettigheter.
Det er fem store LO-avdelinger, Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Fredrikstad, som står bak oppropet. 21 lokale LO-avdelinger står bak.
De mener ILO-konvensjonen likevel må gå foran når det er snakk om et utenlandsk selskap som skal fly på innenlandsruter i Norge.
Oppropet er en reaksjon på at Wizz Air har startet flyginger på de mest lønnsomme rutene i Norge, samtidig som selskapet profilerer seg som et lavprisselskap som nekter sine ansatte å organisere seg.
Mye lest: Stortinget vasser i forslag som vil utestenge Wizz Air fra det norske markedet
Pandemi-krisen
«I denne store pandemi-krisen må staten ta ansvar for å sikre en tilstrekkelig nasjonal flybransje med norske tariffavtaler, lønns- og arbeidsvilkår. Om nødvendig må dette skje med statlig eierskap, da Norge er et langstrakt land der flytransport og spesielt kortbanenettet er viktig for å binde landet sammen», heter det i oppropet.
Wizz Air bidrar til det motsatte og angriper den norske modellen der NHO Luftfart hilser dem velkommen, heter det i oppropet.
«Nå må norske politikere stå opp og vise handlekraft uavhengig av hva ESA måtte mene. Vi støtter en boikott-bevegelse, men det er ikke tilstrekkelig. Wizz Air må ut av det norske flymarkedet», mener personene bak oppropet.
I tillegg til Andersen og Rolf Ringdal, har konserntillitsvalgt i Aker ASA, Atle Tranøy skrevet under sammen med blant andre lederen i Nei til EU, Roy Pedersen, Elektrokjemisk samarbeidskomité ved Cay Nordhaug står bak oppropet, og lederne i LO-avdelinger i de store byene.
I tillegg til Jan Olav Andersen og Rolf Rindal, har konserntillitsvalgt i Aker ASA, Atle Tranøy skrevet under sammen med blant andre lederen i Nei til EU, Roy Pedersen, Elektrokjemisk samarbeidskomiteen ved Cay Nordhaug støtter oppropet, og lederne i LO-avdelingen i de store byene.
FriFagbevegelse har spurt kommunikasjonsavdelingen i Wizz Air om oppropet, men selskapet har ikke besvart vår henvendelse.
Mimir Kristjánsson: Avinor burde nektet Wizz Air å fly i Norge
Ønsketenkning
Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, har ikke skrevet under på oppropet. Han mener oppropet angriper problematikken på feil måte. Han synes det er et prisverdig initiativ, men at det hadde vært naturlig om initiativtakerne tok kontakt med LO-forbundene i bransjen først, før et opprop ble sendt ut.
– Den fjerde luftfartspakken implementerte Norge i 2004, og EØS-avtalen forplikter siden vi er medlem av EUs indre marked. Så man kan gjerne ønske seg at Wizz Air kastes ut, men de har dessverre rettigheter til å være her. Offisielt nekter de heller ikke ansatte å organisere seg, men det er ikke til å stikke under stol at det har kommet noen oppsigelser blant folk som har forsøkt å gjøre dette, sier Carlsen.
– Norsk Flygerforbund organiserer piloter som er helt avhengig av at norske flyselskap har den samme markedsadgangen som utenlandske flyselskap har i EU, sier han og understreker at norske myndigheter raskt vil kunne møte seg selv i døra om de skulle forsøke å nekte Wizz Air adgang til Norge, sier Yngve Carlsen.
– Det er heller mangel på tilsyn og koordinerende regler for europeisk luftfart som er problemet, mener han.
På en pressebrifing med norske journalister tirsdag, sa markedssjef Johan Eidhagen at selskapet regner med å bruke opptil fem år på å etablere seg og få virksomheten i Norge lønnsom.
– Vi har ikke fått en mottakelse i noe annet marked i Europa som den vi har fått i Norge. Men dette får ingen betydning for vår satsing, sa Eidhagen ifølge Flysmart24.
Markedssjefen sa videre at Wizz Air er svært godt fornøyd med billettsalget på innenriksrutene i Norge.
Selskapet har 118 ansatte tilknyttet selskapets to baser i Norge, på Oslo lufthavn Gardermoen og Trondheim lufthavn Værnes, og 15 innenriksruter.
Stort intervju: Kabinansatte Mircea fikk sparken da han startet fagforening i Wizz Air
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin