JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Wizz Air etablerer seg i Norge

Hundretalls LO-tillitsvalgte med på opprop mot Wizz Air

Med to forbundsledere i spissen, har mer enn 300 tillitsvalgte i LO skrevet under et opprop som krever at Wizz Air skal kastes ut av landet.
Wizz Air har 118 ansatte tilknyttet selskapets to baser i Norge.

Wizz Air har 118 ansatte tilknyttet selskapets to baser i Norge.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

helge@lomedia.no

De to forbundslederne, Jan Olav Andersen i EL og IT og Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund, står i spissen for mer enn 300 tillitsvalgte i LO-systemet som har skrevet under på oppropet.

De viser til at LO-kongressen og de største forbundene har vedtatt at ILO-konvensjoner, Arbeidsmiljøloven og tariffavtaler skal ha forrang foran EØS-bestemmelser. De mener Wizz Air bryter ILO-konvensjon om retten til å organisere seg.

Samtidig viser en fersk undersøkelse fra Opinion at mer enn seks av ti (63 prosent) er svært eller ganske negative til å fly med Wizz Air. Bare en av ti (9 prosent) er ganske eller svært positive til å bruke det ungarske flyselskapet.

Les hele saken: Får stryk av folket: Bare én av ti er positive til Wizz Air

Kongressen i 2017

Det var på LO-kongressen i 2017 vedtaket om å kreve at ILOs kjernekonvensjoner skal tas inn i den norske menneskerettsloven, slik at internasjonale rettigheter for arbeidstakere går foran andre lover.

ILO er FNs arbeidslivsorganisasjon, og de åtte ILO-konvensjonene setter internasjonale standarder for arbeidslivet på områdene organisasjonsfrihet og kollektiv forhandling, tvangsarbeid, barnearbeid og diskriminering.

Arbeiderpartiet har senere prøvd dette i Stortinget, uten å få flertall. Den borgerlige regjeringen mente dette ikke hadde noen betydning for praksisen i Norge.

Boye Ullman er en av initiativtakerne og vedtaket på LO-kongressen skulle være et svar på bekymringen blant mange i kongress-salen som mener at EUs prinsipp om fri flyt har fått forkjørsrett foran arbeidstakernes rettigheter.

Det er fem store LO-avdelinger, Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Fredrikstad, som står bak oppropet. 21 lokale LO-avdelinger står bak.

De mener ILO-konvensjonen likevel må gå foran når det er snakk om et utenlandsk selskap som skal fly på innenlandsruter i Norge.

Oppropet er en reaksjon på at Wizz Air har startet flyginger på de mest lønnsomme rutene i Norge, samtidig som selskapet profilerer seg som et lavprisselskap som nekter sine ansatte å organisere seg.

Mye lest: Stortinget vasser i forslag som vil utestenge Wizz Air fra det norske markedet

Pandemi-krisen

«I denne store pandemi-krisen må staten ta ansvar for å sikre en tilstrekkelig nasjonal flybransje med norske tariffavtaler, lønns- og arbeidsvilkår. Om nødvendig må dette skje med statlig eierskap, da Norge er et langstrakt land der flytransport og spesielt kortbanenettet er viktig for å binde landet sammen», heter det i oppropet.

Wizz Air bidrar til det motsatte og angriper den norske modellen der NHO Luftfart hilser dem velkommen, heter det i oppropet.

«Nå må norske politikere stå opp og vise handlekraft uavhengig av hva ESA måtte mene. Vi støtter en boikott-bevegelse, men det er ikke tilstrekkelig. Wizz Air må ut av det norske flymarkedet», mener personene bak oppropet.

I tillegg til Andersen og Rolf Ringdal, har konserntillitsvalgt i Aker ASA, Atle Tranøy skrevet under sammen med blant andre lederen i Nei til EU, Roy Pedersen, Elektrokjemisk samarbeidskomité ved Cay Nordhaug står bak oppropet, og lederne i LO-avdelinger i de store byene.

I tillegg til Jan Olav Andersen og Rolf Rindal, har konserntillitsvalgt i Aker ASA, Atle Tranøy skrevet under sammen med blant andre lederen i Nei til EU, Roy Pedersen, Elektrokjemisk samarbeidskomiteen ved Cay Nordhaug støtter oppropet, og lederne i LO-avdelingen i de store byene.

FriFagbevegelse har spurt kommunikasjonsavdelingen i Wizz Air om oppropet, men selskapet har ikke besvart vår henvendelse.

Mimir Kristjánsson: Avinor burde nektet Wizz Air å fly i Norge

Ønsketenkning

Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, har ikke skrevet under på oppropet. Han mener oppropet angriper problematikken på feil måte. Han synes det er et prisverdig initiativ, men at det hadde vært naturlig om initiativtakerne tok kontakt med LO-forbundene i bransjen først, før et opprop ble sendt ut.

– Den fjerde luftfartspakken implementerte Norge i 2004, og EØS-avtalen forplikter siden vi er medlem av EUs indre marked. Så man kan gjerne ønske seg at Wizz Air kastes ut, men de har dessverre rettigheter til å være her. Offisielt nekter de heller ikke ansatte å organisere seg, men det er ikke til å stikke under stol at det har kommet noen oppsigelser blant folk som har forsøkt å gjøre dette, sier Carlsen.

– Norsk Flygerforbund organiserer piloter som er helt avhengig av at norske flyselskap har den samme markedsadgangen som utenlandske flyselskap har i EU, sier han og understreker at norske myndigheter raskt vil kunne møte seg selv i døra om de skulle forsøke å nekte Wizz Air adgang til Norge, sier Yngve Carlsen.

– Det er heller mangel på tilsyn og koordinerende regler for europeisk luftfart som er problemet, mener han.

På en pressebrifing med norske journalister tirsdag, sa markedssjef Johan Eidhagen at selskapet regner med å bruke opptil fem år på å etablere seg og få virksomheten i Norge lønnsom.

– Vi har ikke fått en mottakelse i noe annet marked i Europa som den vi har fått i Norge. Men dette får ingen betydning for vår satsing, sa Eidhagen ifølge Flysmart24.

Markedssjefen sa videre at Wizz Air er svært godt fornøyd med billettsalget på innenriksrutene i Norge.

Selskapet har 118 ansatte tilknyttet selskapets to baser i Norge, på Oslo lufthavn Gardermoen og Trondheim lufthavn Værnes, og 15 innenriksruter.

Stort intervju: Kabinansatte Mircea fikk sparken da han startet fagforening i Wizz Air

Annonse
Annonse