JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koronakrisen:

Hurtigruten kutter ruter – kystkommune frykter for medisintilførselen

Hurtigruten kutter ni av elleve skip, og flere kystkommuner mister viktig forsyning av gods. – Dette er en katastrofe for kysten, sier havnesjefen i Berlevåg.
Både MS Roald Amundsen og MS Spitsbergen, her i Tromsø i august, er blant de ni skipene som nå vil stå i havn en periode. Kun to av Hurtigrutens skip vil gå langs kysten som normalt i tiden framover.

Både MS Roald Amundsen og MS Spitsbergen, her i Tromsø i august, er blant de ni skipene som nå vil stå i havn en periode. Kun to av Hurtigrutens skip vil gå langs kysten som normalt i tiden framover.

Rune Stoltz Bertinussen / NTB

Hurtigruten vil framover kun seile to av sine skip langs kysten på grunn av reiserestriksjoner og mangel på passasjerer.

34 havner mellom Bergen og Kirkenes vil kun få anløp hver femte og sjette dag, skriver NRK. Mange kommuner mister dermed sin viktigste transportmulighet. I Berlevåg vil de kun få medisintilførsel hver femte eller sjette dag.

– Det sier seg selv at dette betyr en økt risiko for dem som bruker medisiner hos oss. Også næringslivet blir rammet. Det fraktes fisk fra fiskemottakene her med Hurtigruten, så dette er uheldig, sier ordfører Rolf Laupstad (Ap) i Berlevåg.

Hovedtillitsvalgt i Hurtigruten: – Jeg er redd alt rakner nå

– Dette er en katastrofe for kysten. Samferdselsdepartementet må sette seg inn i konsekvensene av denne avtalen, sier Berlevågs havnesjef Bjørn Tore Sjåstad.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier at han forstår at endringene i driften medfører konsekvenser for lokalsamfunnene langs kysten, og han sier at han lover å følge situasjonen tett.

– Samtidig er det slik at det ikke er marked for full drift, og da måtte vi ta et vanskelig valg. Vi har blant annet hatt dialog med NHO Transport og logistikk som mente at denne ruten var foretrukket av hensyn til godstransporten, sier han i en epost til NRK.

Hurtigrute-skip ble brukt som hotell – nå tydeliggjør regjeringen regelverket

Annonse
Annonse