JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Europas største transportselskap hudflettet i dokumentar:

IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift

I en litauisk TV-dokumentar blir transportselskapet Girteka Logistics anklaget for å underbetale sjåførene sine. En av selskapets største kunder, IKEA, mener transportøren oppfyller møbelgigantens etiske retningslinjer.
Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Stein Inge Stølen

stein.inge.stolen@lomedia.no

Dokumentaren fra produksjonsselskapet Lasves TV, som en kan se med engelsk tekst her, tar utgangspunkt i samtaler med sjåfører og tidligere administrasjonsansatte, hemmelige videoopptak og dokumentasjon fra en utredningsgruppe tilhørende den litauiske fagforeningsalliansen LVPS.

Det hevdes blant annet at sjåfører som ansettes i litauiske transportselskaper regelmessig utsettes for ulovlige lønnstrekk, at de må være tilgjengelig for arbeidsgiver i lange perioder uten å bli kompensert for dette økonomisk, og at mange må betale et depositum på inntil 1000 Euro for å i det hele tatt få lov til å arbeide som lastebilsjåfør.

Dette Facebook-innlegget postet Girteka Logistics etter at Ikea utførte sin revisjon. Her hevdes det at transportgiganten fikk 100 av 100 mulige poeng. Like etter at FriFagbevegelse tok kontakt med Ikea, ble innlegget slettet.

Dette Facebook-innlegget postet Girteka Logistics etter at Ikea utførte sin revisjon. Her hevdes det at transportgiganten fikk 100 av 100 mulige poeng. Like etter at FriFagbevegelse tok kontakt med Ikea, ble innlegget slettet.

Skjermdump, Facebook

Må signere sin egen udaterte oppsigelse

Sjåførene, som rekrutteres fra land utenfor EU, deriblant Ukraina, Hviterussland og Filippinene, er ofte ikke i stand til å sette seg inn i dokumentene de bes om å signere. Flere påstår i dokumentaren at de har blitt bedt om å signere et dokument som senere har vist seg å være deres egen udaterte oppsigelse. Dette har også framkommet i norske bedrifter som benytter utenlandske sjåfører, deriblant Vlantana Norge.

I kjølvannet av dokumentaren, som ble publisert på YouTube 13. april, iverksatte flere store transportkjøpere sine egne revisjoner av selskapene som omtales. En av disse var Ikea. De har et eget sett med etiske retningslinjer kalt Iway, som de mener Girteka Logistics oppfyller.

– Bildet av arbeidsforholdene som ble presentert i programmet er ekstremt bekymringsfullt. Etter at programmet ble sendt tok vi flere, umiddelbare grep for å få full oversikt over situasjonen. For Ikea Supply Chain Operations er det grunnleggende at alle sjåfører som transporterer Ikea-varer har gode og rettferdige arbeidsforhold, forteller Elisabeth Munck av Rosenschöld, leder for bærekraft hos Ikea Supply AG til FriFagbevegelse.

Mye delt: 52 underbetalte sjåfører krever millioner i erstatning fra tidligere arbeidsgiver. Nå er selskapet tilbake i Norge under nytt navn

Elisabeth Munck av Rosenschöld har tittelen Sustainability Manager Supply Chain Operations hos Ikea Supply AG. Hun forteller at alle sjåfører som transporterer gods for Ikea skal ha gode og rettferdige arbeidsforhold.

Elisabeth Munck av Rosenschöld har tittelen Sustainability Manager Supply Chain Operations hos Ikea Supply AG. Hun forteller at alle sjåfører som transporterer gods for Ikea skal ha gode og rettferdige arbeidsforhold.

Ikea

– Utfører regelmessige revisjoner

Hun forteller at Ikea har et ansvar for å sikre at tjenesteleverandørene overholder gjeldende nasjonale og europeiske lover og forskrifter, i tillegg til Ikeas egne etiske retningslinjer Iway.

– Gjennom Iway stiller vi strenge og klare krav til transportørene om for eksempel lønn, arbeidsforhold og at de følger gjeldende lovgivning. Vi utfører regelmessige revisjoner; planlagte, uplanlagte og tredjeparts revisjoner. Hvis vi oppdager et brudd på loven eller på våre etiske retningslinjer, tar vi umiddelbare grep, forteller Munck av Rosenschöld.

Hvorvidt Ikea aksepterer trekk i lønn og diettpenger hos Girtekas sjåfører, vil ikke møbelgiganten svare direkte på. Munck av Rosenschöld viser til Iway, samt at Ikea ønsker inspeksjoner fra kontrolletater og myndigheter velkommen, og i de tilfellene der det er relevant, også politietterforskning.

– Som transportkjøper iverksetter vi tiltak basert på hva vi kan gjøre for vår del av forsyningskjeden og for sjåførene som frakter produktene våre. Hvis vi oppdager et brudd på loven eller mot våre etiske retningslinjer, handler vi umiddelbart.

Mye lest: Lastebilsjåfør Håvard (70): – Utviklingen er skremmende

Ikeas gjeldende etiske retningslinjer sier ingenting om hvorvidt de aksepterer trekk i lønn og ytelser eller ikke. Men i en tidligere utgave fremgår det at de aksepterer inntil 20 prosent lønnstrekk.

Ikeas gjeldende etiske retningslinjer sier ingenting om hvorvidt de aksepterer trekk i lønn og ytelser eller ikke. Men i en tidligere utgave fremgår det at de aksepterer inntil 20 prosent lønnstrekk.

Faksimile, uthevelser av FriFagbevegelse

Har tidligere akseptert trekk i lønn

Etter å ha gjennomgått Ikeas etiske retningslinjer, finner ikke FriFagbevegelse noen punkter som direkte forbyr trekk i lønn eller andre ytelser.

Men i en tidligere utgave av retningslinjene står det at Ikea aksepterer trekk på opp til 20 prosent av lønna, forutsatt at den ansatte fortsatt får minstelønn etter at trekket er foretatt. For Litauens del utgjør det rundt 7 000 kroner i måneden. Diettpenger regnes ikke av Ikea som lønnsytelser, noe som åpner for at transportørene kan trekke så mye de vil fra disse, gitt at det ikke bryter med nasjonal lovgivning.

Fått med deg denne? – Vi er glade for at et fagforeningsfiendtlig flyselskap som Wizz Air trekker seg ut av Norge

Kommunikasjonsdirektør Simonas Bartkus i Girteka Logistics får ikke lov av Ikea til å gå inn på noen detaljer knyttet til revisjonen som oppdragsgiveren nylig utførte.

Kommunikasjonsdirektør Simonas Bartkus i Girteka Logistics får ikke lov av Ikea til å gå inn på noen detaljer knyttet til revisjonen som oppdragsgiveren nylig utførte.

Privat

Skrøt på Facebook, fjernet senere innlegget

Like etter Ikeas revisjon av Girteka Logistics publiserte transportøren en «skrytepost» på Facebook, hvor de hevdet at de hadde scoret 100 av 100 mulige poeng i Iway-systemet. Etter at FriFagbevegelse tok kontakt med Ikea, forsvant imidlertid innlegget fra Facebook.

Simonas Bartkus, kommunikasjonsdirektør i Girteka Logistics, forteller at de har fått munnkurv av Ikea.

– Jeg kan dessverre ikke kommentere detaljene i revisjonen siden det ble avtalt med kunden at vi ikke skal uttale oss om dette offentlig. Slike revisjoner er vanlig praksis i vår næring og vi er alltid åpne for dette, for å få ekstra input for mulige forbedringer.

Jeg kan dessverre ikke kommentere detaljene i revisjonen siden det ble avtalt med kunden at vi ikke skal uttale oss om dette offentlig.

Annonse
Annonse