JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nord-Norgebanen:

Ingen avgjørelse om Nord-Norgebanen før 2025

Først i Nasjonal transportplan i 2025 vil regjeringen gi et svar om Nord-Norgebanen faktisk blir bygget, ifølge samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
Den 375 kilometer lange togstrekningen fra Fauske til Tromsø er fra før anslått å koste mellom 107 og 120 milliarder kroner.

Den 375 kilometer lange togstrekningen fra Fauske til Tromsø er fra før anslått å koste mellom 107 og 120 milliarder kroner.

VY

Regjeringspartiene Ap og Sp har gitt et løfte om å utrede Nord-Norgebanen fram til Tromsø og har som mål at den skal realiseres.

Men overfor VG understreker Nygård at både utredningen og svaret på om den bygges vil ta tid å komme fram til.

– Hva regjeringen anbefaler, kommer ikke før i Nasjonal transportplan blir lagt fram, sier samferdselsministeren.

Det blir altså i 2025, og før det skal det avgjøres om Nord-Norgebanen skal få en egen utredning eller om en nøyer seg med den som allerede pågår.

EUs fjerde jernbanepakke: Regjeringen vil droppe toganbud på Østlandet

Anslag: Minst 107 milliarder

Den 375 kilometer lange togstrekningen fra Fauske til Tromsø er fra før anslått å koste mellom 107 og 120 milliarder kroner.

Nygårds forgjenger i sjefsstolen i Samferdselsdepartementet, Knut Arild Hareide (KrF), er blant dem som tror den blir langt dyrere – og han var imot å starte arbeidet med prosjektet.

Regjeringens jernbaneplan: Musikk i ørene på jernbaneforbundets leder

Nygård, som tiltrådte samferdselsminister 14. oktober, uttalte tirsdag til VG at han vil ha slutt på anbud på norske togstrekninger og tildele strekningene direkte til Vy. Han ønsker å se på mulighetene for å stanse anbudskonkurransen på Østlandet.

Aktuelt: Huitfeldt tar jernbaneanbudene til EØS

– Det er inngått avtaler

Samtidig varslet Nygård at de andre selskapene som allerede har fått tildelt kontrakter, skal få beholde dem til de går ut.

– Sånn må det være. Det er inngått avtaler, sa han.

Go-Ahead har en avtale om å drive trafikk blant annet på Sørlandsbanen fram til 2029, mens SJ Norge har en avtale om å kjøre tog blant annet på Nordlandsbanen og Dovrebanen til 2030.

Jon-Ivar Nygård (til venstre) og Knut Arild Hareide under nøkkeloverrekkelsen i Samferdselsdepartementet nylig. Hareide var sterkt imot å starte arbeidet med Nord-Norgebanen, mens Nygård representerer en regjering som har som mål å realisere den.

Jon-Ivar Nygård (til venstre) og Knut Arild Hareide under nøkkeloverrekkelsen i Samferdselsdepartementet nylig. Hareide var sterkt imot å starte arbeidet med Nord-Norgebanen, mens Nygård representerer en regjering som har som mål å realisere den.

Heiko Junge / NTB

Annonse
Annonse