JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Seier i første runde:

Innlandet kan bli første fylke som reverserer bussanbud

Med 29 mot 28 stemmer gikk Innlandet fylke onsdag kveld inn for å utrede rutebusskjøring i egenregi.
INNLANDET FØRST: Leder for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Innlandet, Anders Kollmar-Dæhlin, har jobbet mye det siste året med busstjenester og egenregi. Det kan ende med at Innlandet blir først i landet til å reversere utviklingen med rutebuss på anbud.

INNLANDET FØRST: Leder for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Innlandet, Anders Kollmar-Dæhlin, har jobbet mye det siste året med busstjenester og egenregi. Det kan ende med at Innlandet blir først i landet til å reversere utviklingen med rutebuss på anbud.

Privat

ola.tommeras@fagbladet.no

– Helt fram til slutten av en lang debatt var det usikkert hvilken vei det skulle gå, helt til Pensjonistpartiet erklærte at de ville støtte rutebusskjøring i egenregi. Da var flertallet sikret, sier leder av yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Innlandet, Anders Kollmar-Dæhlin.

Han har jobbet lenge overfor fylkespolitikere om rutebusskjøring og sjåførenes arbeidsforhold etter mange år på anbud. Innlandet har som resten av landet, satt busstjenestene ut på anbudskonkurranser de siste 20 årene.

Dårligere arbeidsforhold

Nå er det gjennombrudd for egenregi i fylket som består av det gamle Oppland og Hedmark. I november ble det lagt fram en utredning om rutebuss på anbud, som konkluderte med at det er god konkurranse og lite utbytte, men også med forverrede arbeidsforhold for sjåførene på ruter i sentrale områder. I tillegg ga streiken i høst oppmerksomhet til bussjåførenes arbeidsforhold i en hverdag med konkurranse om å kjøre billigst.

– Det er en dårlig måte å behandle folk på – slik bussjåførene blir behandlet i dag, sa nestleder i Samferdselsutvalget i Innlandet fylke, Sjur Arnfinn Strand (Ap), til Fagbladet før behandlingen av utredningen.

– Det er god distriktspolitikk

I går stemte Rødt, SV, Arbeiderpartiet, MDG og Pensjonistpartiet for å utrede busskjøring i egenregi. Senterpartiet, Høyre og Fremskrittspartiets 28 representanter gikk imot.

– Argumentene vi har ført fra Fagforbundets side, er at det er god distriktspolitikk å ta busskjøringen tilbake i egenregi. For hvert anbud er det brukt mer og mer ressurser på byene der trafikkgrunnlaget og fortjenesten er størst, mens bygdene har fått dårligere tilbud. Kjører fylket bussen selv uten profittkrav, så kan vi se mer samlet på tilbudet. Vi får kontroll på arbeidsforholdene for sjåførene, og vi unngår fortjeneste på offentlige oppgaver, sier Kollmar-Dæhlin.

Drahjelp av streiken

I fjor ble det gjort en tilsvarende utredning i Trøndelag, uten at det nådde fram politisk. I mellomtiden har det vært busstreik, der alle har fått høre om sjåførenes hverdag.

Kollmar-Dæhlin hadde tro på at streiken kunne bevege politikerne i retning egenregi.

– Også Høyre-politikere ønsker at de som utfører jobben, skal ha gode betingelser, sier Kollmar-Dæhlin.

Kontrakt etter kontrakt

Dersom utredningen ender med flertall for å ta skrittet fullt ut og avlyse anbudspraksis, vil busstjenester tas tilbake etter hvert som kontrakter utløper.

Den første kontrakten som utløper i Innlandet, er bussrutene i Valdres i 2024. «Arbeidet med en ny kontraktsrunde må starte i 2022, og et vedtak om å endre anbudspraksis bør derfor gjøres i 2021», skrev fylkesrådmannen i saksframlegget tidligere i år.

– Nå håper vi jo at andre fylker vil se til Innlandet, sier Kollmar-Dæhlin.

Annonse
Annonse