JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Spekter vil ikke gi Arbeidstilsynet tilsynsrett:

Innstammingen av innleie saboteres av Spekter, mener Arild Grande (Ap)

Arbeidsgiverorganisasjonen Spekter vil ikke at Arbeidstilsynet skal ha innsyn i hvordan innleiebestemmelsene skal overholdes.
Arild Grande blir provosert over at Spekter som arbeidsgiverorganisasjon ikke vil at Arbeidstilsynet skal være tilsynsorgan.

Arild Grande blir provosert over at Spekter som arbeidsgiverorganisasjon ikke vil at Arbeidstilsynet skal være tilsynsorgan.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Regjeringen har etter lang tids diskusjoner og krav fra opposisjonen innstilt på at Arbeidstilsynet skal ha innsyn i hvordan innleiebestemmelsene skal overholdes.

Forslaget er nå på høring. En av de første høringsinnstillingene som er offentliggjort kommer fra Statens egen arbeidsgiverorganisasjon, Spekter, som ikke er enig i forslaget fra Arbeids- og sosialdepartementet.

p

Spekter mener det er feil at Arbeidstilsynet skal føre tilsyn med lovligheten av innleie om de innleide får betalt som de skal.

– Problemet med forslagene er at jussen her krever en bevisførsel som ligger langt utenfor det som kan sikres ved alminnelig tilsynsvirksomhet, sier analyse- og utredningsdirektør i Spekter, Kristin Juliussen.

Hun viser til at domstolene ofte trenger flere rettsdager for å belyse slike saker godt nok og at tilsynsorganer ikke er innrettet for slike oppgaver.

– Dette er feil bruk av Arbeidstilsynets ressurser, og medfører også et rettssikkerhetsproblem ettersom virksomhetene kan risikere å få pålegg og gebyrer basert på for tynt grunnlag, legger hun til.

Grande ser rødt

Det får Arild Grande, arbeidslivspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, til å se rødt.

– Vi er i gang med en skikkelig opprydding i arbeidslivet. Vi trenger at arbeidsgiverne også er med på det. Derfor er det ekstra skuffende at en organisasjon som representerer statlige arbeidsgivere saboterer innstrammingen vi fikk til i forhold til innleie, sier Arild Grande til FriFagbevegelse.

Han mener det er en ting å vedta tydelige regler. En annen å etterleve reglene som er vedtatt.

– Det er gjort mange forsøk på å omgå reglene. Det er dokumentert. Derfor trenger vi tilsyn. Uten tilsyn er regelverket lite verdt. Da vil det ikke fungere. En rekke arbeidsgivere innenfor bransjene dette gjelder har sluttet seg til dette. Derfor kan jeg ikke forstå at statlige arbeidsgivere mener at tilsynet ikke skal gjennomføres, mener Grande.

Arbeidsgiverorganisasjonen Spekter mener at rettssystemet skal fange opp slike saker. Grande mener det er helt uholdbart for arbeidstakerne som vil oppleve en Davids kamp mot Goliat.

– Ingen arbeidstakere er i stand til å drive slike saker fram for retten. Regjeringen har i tillegg fjernet den kollektive søksmålsretten. Det gjør Spekters innspill ekstra ille, påpeker Grande.

Endret 1. januar

Fra 1. januar ble innleie fra bemanningsforetak ut over arbeidsmiljølovens hovedregel bare lovlig for bedrifter bundet av landsomfattende tariffavtaler. LO har vært en sterk pådriver for innstrammingen og er i hovedsak enig i endringene som Arbeids- og sosialdepartementet (ASD) har forslått.

p

Arild Grande støtter fullt ut høringssvaret til LO, som understreker at «dersom brudd på regelverket ikke får konsekvenser, undergraver det troen på og respekten for lovverket og myndighetene, og gir de useriøse aktørene fritt leide.»

LO frykter at seriøse bedrifter som følger regelverket blir utkonkurrert av de som bryter loven.

– Det er derfor avgjørende å tilføre Arbeidstilsynet nok ressurser til å drive tilsyn, mener LO, som blant annet peker på at det er nødvendig å vurdere behovet for jurister i Arbeidstilsynet.

– Første test er statsbudsjettet som kommer 7. oktober. Arbeidstilsynet er allerede presset på ressurser i forhold til ansvar. Det må følge med penger, mener Arild Grande.

Lang kamp

Allerede 4. juni 2018 vedtok Stortinget innstrammingen av regelverket for innleie.

Hvem som skal holde tilsyn med de nye bestemmelsene har imidlertid vært en lang kamp for opposisjonen på Stortinget. Tilsynet er ennå ikke på plass.

En samlet opposisjon har ment dette lenge, men regjeringen har strittet mot.

Senest i februar stilte Grande spørsmål til arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) hvor han ba om en avklaring om hvilke tilsyn som skulle påse at de nye innleiereglene ble fulgt.

Da svarte Hauglie at en utvidelse av Arbeidstilsynets rolle på innleieområdet blant annet berører grunnleggende spørsmål om skillet mellom privat- og offentlig rettslig håndheving, og reiser ulike problemstillinger som må belyses og utredes, herunder administrative og økonomiske konsekvenser.

p

Spørsmålet fra Grande kom i etterkant av en høring på Stortinget om saken og trusler om at hvis de nye innstrammingene ikke etterleves og bemanningsbransjen prøver seg på triksing for å sno seg unna reglene, ville han vurdere forbud mot innleie.

Bakgrunnen for høringen var et representantforslag fra Sp-representantene Per Olaf Lundteigen, Kjersti Toppe, Sigbjørn Gjelsvik og Nils T. Bjørke om en endring av arbeidsmiljøloven slik at nettopp Arbeidstilsynet får hjemmel til å håndheve lovbestemmelser om innleie fra bemanningsforetak. Dette for å sikre Arbeidstilsynet kompetanse til å føre tilsyn med, gi pålegg om samt treffe enkeltvedtak for å gjennomføre .

Ikke bare arbeidsgivere, men også Høyres arbeidslivspolitiske talsperson, Heidi Nordby Lunde, signaliserte skepsis til dette så sent som i februar i år.

– Da tillegger du Arbeidstilsynet en kompetanse som de ikke har i dag. Det er ikke gitt at det er Arbeidstilsynet som skal ha den kompetansen til å gå inn både som tilsyn og dommer. Men det betyr ikke at vi ikke er interessert i problemstillingen. Hvis man allerede nå ser at det er i ferd med å sette seg en uheldig praksis, må vi se på dette, sa Heidi Nordby Lunde til FriFagbevegelse etter høringen i Stortinget.

– Da må man i tilfelle se om Arbeidstilsynet skal organiseres på en annen måte. Det er fullt legitimt å mene det. Men i utgangspunktet mener jeg det ikke er riktig, la hun til.

Etter hvert har regjeringen blitt presset til å foreslå dette, og altså sendt forslaget ut på høring.

Annonse
Annonse