JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Tillitsvalgt Jan-Vidar Hansen og 24 andre serviceteknikerne har inngått en særavtale om bruk av tjenestebil med Coca-Cola.

Tillitsvalgt Jan-Vidar Hansen og 24 andre serviceteknikerne har inngått en særavtale om bruk av tjenestebil med Coca-Cola.

Erlend Angelo

Reisetid er arbeidstid

Jan-Vidar og kollegene krevde lønn for å kjøre til og fra jobben. Nå har de fått en unik bilavtale

Tillitsvalgt Jan-Vidar Hansen og serviceteknikerne i Coca-Cola kjører gratis med tjenestebilen på fritida.


24.03.2022
06:00
26.04.2022 09:48

aslak@lomedia.no

Skal du få betalt for tida du kjører til jobb?

Teknikerne i Coca-Cola gikk til sak for å få betalt for reisetida. Det fikk de ikke. Nå har de i stedet fått en svært gunstig bilavtale.

God stemning

Jan-Vidar Hansen står foran en Volkswagen Transporter.

Tjenestebilen med tre seter, automatgir, firehjulstrekk og dieselmotor inngår i bilavtalen som han og 24 andre serviceteknikere i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) har inngått med arbeidsgiver.

– Stemningen er god, og jeg merker at kollegene mine har det bedre nå. Dette er en strømlinjeformet bonusordning som flere av de ansatte har spurt om i lengre tid, sier Hansen til FriFagbevegelse.

Hansen er tillitsvalgt og nestleder i klubben på Coca-Cola på Lørenskog i Viken. Bilavtalen er et resultat av forhandlinger mellom Coca-Cola og NNN etter en mangeårig konflikt i rettsapparatet.

– Ønsket var å ha denne muligheten med en tjenestebil og betale skatt for det. Ordningen er frivillig og brukes av de aller fleste serviceteknikerne, påpeker han.

Dette er teknikernes avtale

De ansatte har fått en lokal særavtale om bilbruk. Avtalen ble inngått etter at de vant fram i retten med kravet om at reisetida til og fra jobben skal defineres som arbeidstid.

Teknikerne fikk ikke medhold i retten for at de faktisk skal ha betalt for denne reisetida. I stedet har de fått en egen særavtale som innebærer følgende:

• Teknikerne får kjøre bilen fra Coca-Cola maks 15.000 kilometer årlig. Dette skal dekke både kjøring til og fra jobb – og privat kjøring på fritida. I snitt kjører teknikerne seks kilometer én vei for å komme til oppmøtestedet.

• Den private kjøringen registreres i en tjenestebil-app. Alle utgifter til den private kjøringa – inntil 15.000 kilometer – betales av Coca-Cola, ifølge selskapet. Teknikerne betaler kun skatt av denne fordelen.

• Teknikerne har et fast oppmøtested i nærheten av der de bor. Her møtes de når arbeidet begynner klokka 0800 og avsluttes klokka 1600.

Før denne ordningen trådte i kraft sto tjenestebilen parkert hjemme hos den enkelte arbeidstaker. Dagen startet hos første kunde og ble avsluttet hos siste kunde. Coca-Cola tillot ikke å bruke bilen privat.

Hvis en servicetekniker skulle hente barn i barnehagen, måtte vedkommende kjøre hjem for å parkere tjenestebilen og så kjøre privatbilen for å hente i barnehagen. De hadde heller ikke lov til å ta med ektefellen i bilen. Teknikerne hadde heller ikke et fast oppmøtested, men kjørte rett hjemmefra til første kunde.

Har en stor fordel

Fordelen med privat kjøring med tjenestebil må skattlegges. For Hansen utgjør beløpet til Skatteetaten cirka 2.500 kroner i året. Alt avhenger selvsagt av hvor mye man kjører i løpet av et år.

– Avtalen i seg selv er bra. Det vi betaler av denne fordelen går til Skatteetaten. Flere av teknikerne som ikke har noen andre biler enn denne, har en stor fordel, sier Hansen.

Som servicetekniker i Coca-Cola installerer han og vedlikeholder utstyr som kaffemaskiner, kjøleskap, dispenser-utstyr og salgsautomater.

Hansen er tillitsvalgt og nestleder i klubben på Coca-Cola på Lørenskog i Viken.

Hansen er tillitsvalgt og nestleder i klubben på Coca-Cola på Lørenskog i Viken.

Erlend Angelo

Fikk lønnstillegg

Jan-Vidar Hansen er fornøyd med at arbeidsgiver også var på tilbudssiden i de første lønnsforhandlingene etter at konflikten i retten var avsluttet.

Serviceteknikerne krevde å få en lønn på nivå med andre i samme bransje. Resultatet ble tre kroner mer per time.

Tony Farman, klubbleder på Coca-Cola på Lørenskog, beskriver den spesialtilpassede avtalen som «vinn-vinn for begge parter».

Han konstaterer at medlemmene er godt fornøyde med ordningen som den lokale klubben har inngått med arbeidsgiver.  

– Eneste minus er at teknikerne ikke får tarifflønn fra det øyeblikket de setter seg i bilen for å kjøre til første kunde om morgenen, sier Farman til FriFagbevegelse.

Sak for Arbeidsretten

Spørsmålet om reisetiden er omfattet av lønnsbestemmelsene i tariffavtalen (Bryggerioverenskomsten) måtte i så fall ha blitt brakt inn for Arbeidsretten.

Fritaket for lønnsplikt bryter, etter LO-advokatenes oppfatning, med den grunnleggende forutsetningen om ytelse mot ytelse som normalt gjelder i arbeidsforhold.

– For oss som et kollektiv hadde en seier i Arbeidsretten vært viktig, mener Farman.

– Da kunne teknikerne fått betalt for kjøretida mellom bosted og første og siste kunde. I stedet fikk vi på plass denne avtalen med Coca-Cola. Den lever vi greit med, sier han med et smil. 

Saken fortsetter under bildet.

Tony Farman er klubbleder på Coca-Cola på Lørenskog.

Tony Farman er klubbleder på Coca-Cola på Lørenskog.

Håvard Sæbø

Konflikt i flere år

Serviceteknikerne gikk i 2014 til sak mot Coca-Cola for å få godkjent at tiden de bruker på å kjøre til og fra kunder også er arbeidstid. De vant til slutt mot arbeidsgiveren sin.

Coca-Cola må forholde seg til at en dom fra lagmannsretten høsten 2019, som slår fast at reisetiden til serviceteknikerne er å anse som arbeidstid, er blitt stående. Dommen er dermed rettskraftig.

Seieren i lagmannsretten til tross: De 18 serviceteknikerne som gikk til sak mot arbeidsgiveren sin for å få godkjent reisetid som arbeidstid, anket saken til Høyesterett sammen med NNN. Det gjaldt spørsmålet om betaling.

Lagmannsretten la nemlig til grunn at serviceteknikerne ikke har rett til noen lønn for tida de bruker på å kjøre til og fra kunder, selv om arbeidet er utført etter pålegg fra arbeidsgiver.

Kravet fra teknikerne var at de skal ha betalt for den tida de bruker på å kjøre til og fra kunder. Lagmannsretten konkluderte imidlertid med at partene ikke har avtalt at det skal lønnes for denne tida.

Anken fra serviceteknikerne og NNN ble avvist av Høyesterett.

Mye delt: Rasfarlige veier gjør at ansatte sover på jobben: – Ikke verdt å kjøre med hjertet i halsen

Dom som kan omfatte flere

LO-advokatene, som førte saken for teknikerne og NNN, ble den gang overrasket over at Høyesterett ikke ville behandle anken over den delen av lagmannsrettens dom som frifant Coca-Cola fra å betale lønn for teknikernes kjøretid mellom bosted og første og siste kunde.

– Jeg tror de fleste reagerer på at arbeidstakere ikke skal ha rett på vederlag for å stå til arbeidsgivers disposisjon for å utføre arbeid, sa advokat Stig Åkenes Johnsen etter at Høyesterett forkastet anken. 

Det klart viktigste for LO var imidlertid å få konstatert at serviceteknikernes kjøretid mellom bopel og første og siste kunde er å anse som arbeidstid.

– Dommen betyr at arbeidstakere som er i samme situasjon som serviceteknikerne i Coca-Cola, kan legge til grunn at slik kjøretid skal anses som arbeidstid, sa Johnsen.

Dette sier Coca-Cola om ordningen

Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola European Partners, skriver i en epost til FriFagbevegelse at bedriften ønsket sammen med de ansatte å finne en pragmatisk løsning som passer godt for alle.

 – Vi er glade for å lande på et fast oppmøtested for alle serviceteknikere hvor arbeidsdagen starter og slutter, men med mulighet for å ha servicebilen parkert hjemme. Dette er en bærekraftig løsning for oss som bedrift og gir våre ansatte fleksibilitet i hverdagen, skriver han.

Coca-Cola er enige med NNN lokalt om denne ordningen.

– Nesten alle våre serviceteknikere benytter seg av den nye ordningen med hjemmeparkert tjenestebil, og erfaringene så langt har vært positive. Vi er glade for å legge denne saken bak oss og fortsette å fokusere videre på gode opplevelser for kunder og samarbeidspartnere, skriver Hynne.

Aktuelt: Colaboksene skal endelig produseres i Norge i egen fabrikk

24.03.2022
06:00
26.04.2022 09:48



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Erlend Angelo

Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»


Flere saker