JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jens skapte debatt på Gol

Offentlig sektor, klima, postdirektivet og konkurranseutsetting var blant temaene som ble tatt opp i den fagligpolitiske debatten på kartellkonferansen.
Våre medlemmer ønsker et alternativ til markedsstyring, det må vi meisle ut sammen, sa Ragnar Bøe Elgsaas, NTL, i den fagligpolitiske debatten på Gol.

Våre medlemmer ønsker et alternativ til markedsstyring, det må vi meisle ut sammen, sa Ragnar Bøe Elgsaas, NTL, i den fagligpolitiske debatten på Gol.

Kristian Brustad

oystein@lomedia.no

may.berg@lomedia.no

Ragnar Bøe Elgsaas fra NTL minnet om at Raymond Johansen på forrige kartellkonferanse at markedsstyringen av offentlig sektor har gått for langt.

– Nå har vi fått ny regjering, og i går sa Sanner at styringen av offentlig sektor i større grad må baseres på tillit, og mindre på rapportering. Også han mener at pendelen har sving for langt. Men den avgjørende forskjellen er at de ønsker mer butikk i offentlig sektor, og det krever internfakturering og stoppeklokker. Det går ikke an å drive outsourcing basert på tillit. LO og de rødgrønne må sammen meisle ut et prosjekt for ny offentlig styring, basert på deltakelse og medbestemmelse. Våre medlemmer ønsker et alternativ til markedsstyring, det må vi meisle ut sammen, sa Elgsaas.

Klima, klima, klima

Når Arbeiderpartiet skal vinne valget i 2017, må det handle om klima, klima, klima, mener NJF-leder Kjell Atle Brunborg.

– Vi må stå sammen om et godt klimaprosjekt som også sier noe om hvordan Norge kan håndtere de økonomiske konsekvensene av en god klimapolitikk. Det tror jeg LO, Arbeiderpartiet og miljøorganisasjonene sammen kan klare, sa Kjell Atle Brunborg.

Brunborg hadde et humoristisk sleivspark til Jens Stoltenberg, som skrøt av at han nå brukte 20 minutter mindre på å kjøre fra Oslo til Gol.

– Tenk om konferansedeltakerne her kunne sagt: Så deilig å komme en time raskere til Gol!

Pensjonsfondet og etiske regler

Ingeborg Sætre fra Postkom rettet fokus på pensjonsfondet og de etiske reglene. Hun mener reglene må utvides til ikke å bare gjelde barns rettigheter, men også arbeidstakerrettigheter.

– Fra fondets side er det motstand mot slike rettigheter. Pensjonsfondet har i sin portefølje selskaper som vil skremme arbeidstakere fra å inngå kollektive avtaloer. Det er ofte selskap som oppfører seg bra i hjemlandet, men dårlig når de etablerer seg utenfor landets grenser, sa Sætre.

Hun kunne ellers fortelle Jens at han er posttillitsvalgte i Europa sin store helt fordi hans regjering sa nei til postdirektivet.

Markedsstyringen har gått for langt

Lars Johnsen fra Norsk Transportarbeiderforbund ba om hjelp til å få en pause fra kabotasje (innenlandsk transport utført av utenlandsk selskap). Johnsen viste til at hensikten med å innføre kabotasje var mer miljøvennlig transport. Realiteten er at kabotasje betyr sosial dumping.

– Om vi ikke får stopp på galskapen vil hele transportnæringen i Norge gå nedenom og hjem, sa Johnsen.

Ba om hjelp til å stoppe postdirektivet

Gerd Øiahals fra Postkom ba Stoltenberg om hjelp for å skape en allianse på Stortinget mot postdirektivet.

– Vi tror at det er mulig å få både Venstre og KrF med på laget, når de ser de faktiske konsekvensene av frislippet Høyre og FrP legger opp til. Det minste vi kan forlange er at varselet om bruk av reservasjonsretten ikke trekkes tilbake før det har vært en grundig diskusjon om hvilken postpolitikk vi ønsker, og hvor vi har fått på bordet kostnadene ved å åpne opp markedet. Vi kan ha respekt for at de vil ha konkurranse også på post, men ville det ikke vært fornuftig å diskutere først hvilket regime man ønsker på denne konkurransen - og deretter sjekke ut med Stortinget om flertallet der er enige? Og til slutt finne ut om dette er en politikk som er forenlig med EUs postdirektiv – jeg bare spør?

– Sett ungdom på agendaen

Amanda Elnes er leder av Ungdomsutvalget i Norsk Jernbaneforbund. Fra talerstolen spurte hun hvor mange under 30 år som var i salen. Under ti hender kom opp.

– Jeg vil gjerne komme med en oppfordring til LO Stat, og det er å sette ungdom på agendaen. Denne konferansen er en veldig viktig, og sagnomsust, arena. Jeg er ikke av den oppfatning at ungdomsmedlemmene i LO skal sulle rundt for seg selv. Jeg håper forbundene inkluderer oss både her og i andre sammenhenger. Lag plass til ungdommen, oppfordret Amanda Elnes.

Godstrafikken taper

Grethe Thorsen fra Norsk Lokomotivmannsforbund opplever at hun og kollegene rammes direkte av klimaendringene når store nedbørsmengder fører til ras og stengte strekninger.

– Særlig for godstrafikken er dette fatalt, her er det ikke tilbud om «buss for tog». Tilliten til gods på bane er tynnslitt, og godstrafikken på Raumabanen kan bli nedlagt fra 15. desember. Det mest miljøvennlige transportmiddelet trues av konkurransen fra tungtransport på vei, sa Thorsen.

Hun mente arbeiderbevegelsen må diskutere hvordan jernbanesektoren organiseres.

– Vi må ikke splitte jernbanen ytterligere opp, men få en helhetlig modell. Opposisjonen må engasjere seg for å styrke godstrafikken og bekjempe konkurransen fra useriøse firmaer og sosial dumping, sa Grethe Thorsen.

Annonse
Annonse