JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåfører forbereder streik:

Kampklare bussjåfører har ingen tro på at man unngår streik i år

Det er tirsdag 15. september og bare timer til det blir offentliggjort hvem som blir tatt ut i streik dersom partene ikke blir enige om en ny tariffavtale i bussbransjen.
KAMPKLARE: – Vi må ha minst 20 kroner timen for å unngå streik, sier Viggo Nordengen (stående bak til høyre). Ingen av bussjåførene på Kongsberg tror det er mulig unngå streik i mekling.

KAMPKLARE: – Vi må ha minst 20 kroner timen for å unngå streik, sier Viggo Nordengen (stående bak til høyre). Ingen av bussjåførene på Kongsberg tror det er mulig unngå streik i mekling.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

KONGSBERG: Den enigheten tror imidlertid ingen av de 10–15 sjåførene på pauserommet til bussjåførene i Kongsberg vil dukke opp under meklingen fredag og lørdag.

– Vi burde hatt 27 kroner mer i timen. Det er så langt bak vi ligger industrien. Får vi under 20 kroner timen i tillegg, blir det streik, sier Viggo Nordengen.

Aktuelt: Alle rutebusser i Oslo og Viken kan bli tatt ut i streik til helgen

Han er sammen med John Arne Brakstad de to eneste på pauserommet denne morgenen, som var med på busstreiken i 1998.

– Vi hadde jo en del tillegg som forsvant da vår avtale ble samkjørt med de andre avtalene den gangen. Resultatet var at vi gikk ned 15.000 i lønn, forteller Brakstad.

– Vi streiket og gikk ned i lønn, sier Nordengen og rister på hodet.

(Saken fortsetter under bildet)

HENGER ETTER: Tove Andreassen (til venstre) og John Arne Brakstad (nr. to fra venstre) mener det ikke er noen grunn til at bussjåførene skal ligge så langt bak industrien lønnsmessig. – Skal vi vinne opinionen må vi være flinke og forklare hvorfor vi må få tettet gapet, sier Brakstad.

HENGER ETTER: Tove Andreassen (til venstre) og John Arne Brakstad (nr. to fra venstre) mener det ikke er noen grunn til at bussjåførene skal ligge så langt bak industrien lønnsmessig. – Skal vi vinne opinionen må vi være flinke og forklare hvorfor vi må få tettet gapet, sier Brakstad.

Roy Ervin Solstad

Har valgt streikekomité

Det blir ikke aktuelt denne gangen. Klubbleder Harald Gleditsch sier bussjåførene har stemt ned flere av de siste oppgjørene i uravstemningen. I år er Kongsberg-sjåførene mer klare for streik enn noensinne.

– Vi har nedsatt streikekomité og har planer om å leie oss et par bord på kafeen borte ved stasjonen som vi kan ha som streikebase. Vi kan jo ikke være her på jobben når vi er i streik, påpeker Gleditsch.

Tall: Bussjåførene har mindre å rutte med i dag enn for fem år siden

Må vinne opinionen

Brakstad innrømmer at han er spent på hva de neste dagene vil bringe.

– Blir det streik, er vi klare, men samtidig kan det bli litt vanskelig å få sympati for streiken i opinionen. Det er det viktig at forbundet går ut og forklarer ordentlig, understreker han.

Kollega Tove Andreassen mener de har et godt argument allerede.

– Hvorfor skal vi henge så langt etter industriarbeiderlønna, spør hun retorisk.

(Saken fortsetter under bildet)

FÅTT STØTTE: – Noen eldre damer på bussen mente det var på tide vi fikk det vi var blitt lovet, sier klubbleder i Fellesforbundet for bussjåførene på Kongsberg, Harald Gleditsch.

FÅTT STØTTE: – Noen eldre damer på bussen mente det var på tide vi fikk det vi var blitt lovet, sier klubbleder i Fellesforbundet for bussjåførene på Kongsberg, Harald Gleditsch.

Roy Ervin Solstad

Passasjerstøtte

Harald Gleditsch mener det blir viktig å få fram at dette er et rettferdig krav, siden arbeidsgiverne har signert på at lønna til bussjåførene skal være på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Det argumentet forteller han har blitt snappet opp allerede blant passasjerene på bussene.

– Noen eldre damer på bussen sa at det var på tide at vi fikk det vi var blitt lovet, smiler han.

Historisk: Fire streiker som forandret norsk arbeidsliv

Bussene vil stå

Totalt er det 40 sjåfører som har base på Kongsberg. Blir det streik vil bare det ramme skole- og rutebusser fra Geilo til Svarstad i nedover mot Larvik.

– 96 prosent av sjåførene her er organisert. De aller fleste i Fellesforbundet. Bussene kommer til å stå, avslutter Harald Gleditsch, klubbleder for bussjåførene på Kongsberg som er organisert i Fellesforbundet.

Bussjåfører henger etter på lønna, sjefene får store tillegg: – Jeg fatter ikke at de har samvittighet

Annonse
Annonse