JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Netthandel av matvarer:

–Korona fikk Coop til å starte med netthandel. For min del er det mest gøy, sier butikkmedarbeider Ina Bø Mellem

– Dette er en tjeneste vi har utviklet for å kunne gi et tilbud til dem som er forhindret fra å dra på butikken, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen.
PROFF: Ina Bø Mellem plukker varer som er bestilt via nett. Det går fort når man er godt kjent i butikken.

PROFF: Ina Bø Mellem plukker varer som er bestilt via nett. Det går fort når man er godt kjent i butikken.

Erlend Angelo

erlend@lomedia.no

Coop har sittet på gjerdet lenge når det gjelder netthandel. Men med koronavirusets lammelse av samfunnet, så dagligvareaktøren at behovet for hjemkjøring av varer økte.

Derfor lanserte de så smått netthandel fra starten av april. Løsningen er så enkel som at kundene bestiller på nett – så plukker en Coop-ansatt varene i en helt ordinær Coop-butikk. Som for eksempel Ina Bø Mellem på Storo i Oslo.

– Vi starta ganske kjapt etter koronautbruddet. Det møter jo et behov for kunder som må være hjemme. Her hos oss plukker vi maks 15 ordrer per dag, men vi har ligget rundt fem–seks om dagen. For min del er det mest gøy, det gir litt mer variasjon i arbeidsdagen, sier Mellem.

p

Usikkert om det varer

Etter at varene er plukket, sendes de ut til kunden via Posten. Allerede i dag dekker tjenesten store deler av landet, cirka 90 prosent, opplyser kommunikasjonssjef Harald Kristiansen til HK-Nytt.

– Det er unikt for netthandel av mat i Norge. Vi er eid av kundene våre, derfor har det vært viktig å dekke mest mulig av landet. Coop er kanskje den kjeden som har flest butikker i distriktene. Sammen med Posten klarer vi derfor å gi et tilbud til så store deler av befolkningen.

Men det er høyst usikkert på om tilbudet blir varig. Det er en del av koronadugnaden, først og fremst.

USIKKER FRAMTID: Coops netthandel kan bli kortvarig, det er ikke bestemt, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen.

USIKKER FRAMTID: Coops netthandel kan bli kortvarig, det er ikke bestemt, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen.

Erlend Angelo

– Dette er en tjeneste vi først og fremst har utviklet for å kunne gi et tilbud til dem som er forhindret fra å dra på butikken, slik at de også kan få handlet på en trygg og god måte, sier Kristiansen. Han legger til at de ikke har tatt stilling til om løsningen blir varig.

Vil ha flere ansatte

Løsningen ble utviklet raskt, og utvikles kontinuerlig, påpeker Kristiansen. I dag plukkes det varer fra over 100 butikker.

Ina Bø Mellem på Storo ser gjerne at tjeneste fortsetter – men helst med at det hentes inn flere folk. Enn så lenge har de nemlig greid seg med de samme ansatte som til vanlig, men det tar jo tid å plukke varer, selv om hun er aldri så lommekjent på butikken.

– Det tar fort 40 minutter per kunde fra handlelisten og adresselapper er printa ut til. Det pleier å gå greit, vi rekker det jo, men på sikt bør vi nok sette inn ekstra personell. Et eget team som er skikkelig drilla i det, mener Mellem – som i mellomtida synes det er hyggelig å kunne hjelpe hjemmeværende.

– Det er jo noen som har behov for det, og da er greit å tenke på at man hjelper dem som sitter hjemme.

Annonse

Flere saker

Annonse