JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Matproduksjon:

Korona-krisen: Disse hygienegrepene tar Tine og Nortura for å sikre mat til folket

Tine og Nortura har nå en samfunnskritisk funksjon. Mindre besøk og strengere hygiene er blant grepene de tar for å sikre matproduksjonen under krisen.
HAR KONTROLL: – TINE har gode systemer som sikrer at folk får melk og ost gjennom butikk, sier kommunikasjonssjef Sindre Ånonsen.

HAR KONTROLL: – TINE har gode systemer som sikrer at folk får melk og ost gjennom butikk, sier kommunikasjonssjef Sindre Ånonsen.

Jan-Erik Østlie

jan.erik@lomedia.no

– Hos oss går produksjonen som normalt, men vi følger situasjonen fortløpende, sier Norturas assisterende kommunikasjonsdirektør Eskil Pedersen.

Nortura er Norges største merkevarehus innen kjøtt- og eggprodukter. Blir det stopp i produksjonen her, blir matvaresituasjonen fort dramatisk. Nortura er blant dem som er definert til å ha en kritisk samfunnsfunksjon.

Det innebærer at de skal etterstrebe å opprettholde alle ledd i sin verdikjede så langt det er mulig.

p

Ikke eksterne besøk

Pedersen forteller at alle Norturas medarbeidere følger de råd og den veiledning som til enhver tid blir gitt av lokale- og nasjonale myndigheter.

– Alle våre medarbeidere oppfordres til å sette seg godt inn i rådene. For det er viktig at de holder seg friske. Det handler om å sikre at de er på jobb, sier han.

Nortura har fabrikker over hele landet og har pålagt samtlige ikke å ta imot eksternt besøk, med mindre det er forretnings- og driftskritisk. Dessuten har de forsterket sine allerede på forhånd strenge hygienerutiner og renhold på fabrikkene.

p

– Produksjonsarbeidere som ikke kan ta hjemmekontor kan bli syke, hva gjør dere da?

– Vi gjør risikovurderinger av hvilke produkter vi må prioritere å få ut til forbrukerne hvis folk blir syke og det blir nødvendig å redusere produksjonskapasitet. Men våre tiltak handler jo nettopp om å begrense muligheten for sykdom, sier han.

Myndighetene ser det som usannsynlig at korona kan smitte fra mat eller emballasje.

For det store flertallet av Norturas ansatte er hjemmekontor ikke et alternativ, men fra og med 11. mars gikk alle de administrativt ansatte på Norturas hovedkontor over til hjemmekontor. Ansatte skal heller ikke delta på eksterne seminarer, konferanser eller større møter. Og tjenestereiser innenlands skal begrenses mest mulig.

p

TINE har gode systemer

TINE, en annen gigant i matindustrien, har også full produksjon. Skjønt, leveransene til skoler, barnehager og restauranter er noe redusert fordi det meste er stengt eller har begrenset åpningstid, forteller kommunikasjonssjef Sindre Ånonsen i TINE. Når det gjelder leveringen til dagligvarehandelen er det enn så lenge business as usual. TINE er som alle andre i samfunnet, inkludert næringsmiddelindustrien, sterkt påvirket av situasjonen. Ånonsen forteller at de har god dialog med myndighetene, men påpeker at industriarbeidere ikke kan ha hjemmekontor. Om de får behov for å ta inn ekstra bemanning, vil de vurdere det, men generelt sett ønsker kommunikasjonssjefen ikke å spekulere i hva som vil skje de nærmeste ukene.

– Det viktigste å formidle nå er at TINE har gode systemer som sikrer at folk får melk og ost gjennom butikk, sier Sindre Ånonsen.

Vil ikke spå hva som skjer

Lerøy Seafood Group er et verdensledende norsk sjømatselskap med røtter tilbake til 1899. Kjernevirksomheten til konsernet er produksjon av laks og ørret, fangst av hvitfisk, videreforedling, produktutvikling, markedsføring, salg og distribusjon av sjømat.

De driver med fangst og havbruk langs hele norgeskysten og har fabrikker i åtte europeiske land utenfor Norge. I tillegg har de salgskontorer i USA, Japan og Kina. Samfunnskontakt Krister Hoaas forteller at også de (hele sjømatnæringen) har en samfunnskritisk funksjon. I disse spesielle tider har de utformet spesielle tiltak.

p

– Vi følger selvsagt alle pålegg og anbefalinger fra Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet, UD og andre myndigheter når det gjelder reiserestriksjoner og karantener.

Våre hygienekrav er generelt meget strenge, men vi har ytterligere styrket forebyggende hygiene. Og vi følger selvsagt også her alle anbefalinger fra myndighetene, sier han.

– Tillater dere besøk på fabrikkene?

– Vi er meget restriktive når det gjelder besøk. Når det gjelder transport av varer, er har de generelle fritak fra karantenekrav. Her har vi innført meget strenge rutiner.

Hoaas forteller at konsernet ikke ønsker å trekke noen markedsmessige konklusjoner ennå, verken for villfangst eller havbruk.

– Vi følger situasjonen nøye, har tett dialog med transportører og kunder, og vil tilpasse oss i henhold til kapasiteter og muligheter.

– Produksjonsarbeiderne i fiskeindustrien kan ikke ha hjemmekontor, hvordan ser bemanningssituasjonen ut hos dere?

– Vi innførte hjemmekontor for de som kan i forrige uke. Bemanningen på fabrikker og mottak er etter forholdene bra, sier Krister Hoaas.

Det daglige brød

Bjørn Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop Norge, kan berolige de engstelige. Produksjonen av brød og bakevarer går fint hos dem. Coop har god kontroll, varene går ut som de skal. Og hamstringsfaren er over.

p

– Kom hamstringen uventet?

– Ja, den kom faktisk som lyn fra klar himmel på alle, sier han.

– Hva med bemanningen?

– Det er tøft ute i butikkene der de står i frontlinjene hver dag. Men de gjør en kjempejobb. Det vi ikke trenger nå er et frislipp når det gjelder søndagsjobbing.

– Og bakeriene?

– Det går fint der også. Bakerne jobber mye skift og holder god avstand til hverandre. Men det er klart vi er sårbare. Skulle det bli sykdom, så har vi ikke et hav og ta av blant vikarene. Så vi er prisgitt at dette går bra, sier Bjørn Friis.

Annonse
Annonse