JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

LO og Virke ble enige i lønnsoppgjøret

Lageransatte får null kroner i lønnstillegg – igjen

Minstelønnsgarantien gir likevel de lageransatte hos blant annet matvaregrossister, XXL og Apotek1-kjeden 3,8 prosent lønnsvekst i år. To av de andre overenskomstene får lavlønnstillegg.
Lageransatte og sjåfører på Asko er blant dem som ikke får noe generelt lønnstillegg etter at LO og Virke er blitt enige om en ny tariffavtale. Årsaken er minstelønnsgarantien i grossistoverenskomsten som sørger for en lønnsvekst høyere enn rammene i tariffoppgjøret.

Lageransatte og sjåfører på Asko er blant dem som ikke får noe generelt lønnstillegg etter at LO og Virke er blitt enige om en ny tariffavtale. Årsaken er minstelønnsgarantien i grossistoverenskomsten som sørger for en lønnsvekst høyere enn rammene i tariffoppgjøret.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

For Transportarbeiderforbundets del var det bortsett fra grossistoverenskomsten med Virke, tariffavtalene for avisbudene i Norpost, mobilkranavtalen og oljeavtalen for ansatte på oljedeponier og i fuelling-selskaper som det ble forhandlet om.

Fristen for å bli enige for å unngå mekling og dermed fare for streik var satt til fredag 27. april, men allerede dagen før ble partene enige. Det skyldtes selvsagt at det også her var snakk om en samordnet forhandling, og at LO-NHO-oppgjøret la sterke føringer på hva man kunne få til i Virke-oppgjøret.

Rumensk sjåfør er ansatt i slovakisk selskap, men har aldri kjørt utenfor Skandinavia. Nå krever han Bring for 2,3 millioner kroner

Februarreguleringa

Den eneste av Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) sine avtaler som ikke fikk noe lønnstillegg var grossistavtalen. Det var imidlertid ikke første gang det skjedde. Etter at minstelønnsgarantien ble innført for snart ti år siden, har lønnsveksten i bransjen vært høyere enn de tariff-forhandlede økningene. Slik ble det også i år. Med den såkalte «februarreguleringa» får lageransatte og sjåfører som går på grossistoverenskomsten med virke likevel en lønnsvekst på 3,8 prosent.

- Vi har opplevd i både hoved- og mellomoppgjør at det har blitt mer tekniske krav enn kronekrav i grossist, sier leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen.

I den forbundsvise delen av forhandlingene ble det for øvrig enighet om å videreføre avtalen med Bedriftstilpasset arbeidstid.

– Det er en del misnøye med den ordningen, men vi ble enige om en forlengelse og at vi skal få bedre kontroll på den ved at det skal bli sendt inn protokoller for å se på svakheten i ordningen slik den er nå. Ordningen med frikjøp av tillitsvalgte til blant annet kurs fikk vi også forlenget, sier Johnsen.

Bussarbeiderne vraker tariff-resultatet: – Jeg har ikke møtt noen som har vært positive

Fikk lavlønnstillegg

Mer kronetillegg ble det på avisbudene i Norpost og de ansatte på oljedeponier og fuellinganlegg. For både avisbudavtalen og oljeavtalen med Virke fikk det samme lavlønnstillegget på kroner 2,50 per time som LO-NHO-oppgjøret kom ut med.

– Begge fikk også en krone i generelt tillegg pluss de 30 ørene per time i den forbundsvise sløyfa, sier Johnsen.

Han forklarer at årsaken til at avisbudavtalene med Virke får lavlønnstillegg, mens den lignende avisbudavtalen med NHO ikke får det, skyldes at avtalen med Virke er en særavtale som kun gjelder Norpost, og at distribusjonen der kun foregår på dagtid.

– Det betyr at de ikke får tillegg for ubekvem arbeidstid som avisbudene som i stor grad jobber på natta får, påpeker han.

I oljeavtalen ble for øvrig lavlønnstillegget ikke lagt på de ulike satsene, kun som et generelt tillegg.

– Det er fordi partene ønsker at Virke- og NHO-avtalene skal samsvare mest mulig, understreker han.

Følg Transportarbeideren på Facebook

Uravstemningsfrist 29. mai

For de ansatte på mobilkran, så ble det som i NHO-oppgjøret én krone timen i generelt tillegg i det sentrale LO-Virke-oppgjøret og 30 øre timen ekstra i den forbundsvise sløyfa.

– Vi skulle selvsagt gjerne hatt enda mer penger i oppgjøret, men totalt sett er jeg fornøyd når vi har valgt en samordnet oppgjørsform. Jeg tror det som er gjort på pensjon og den nye modellen med slitertillegget vil være bra. Dette vil sikre sliterne en verdig avgang fra arbeidslivet, men vi er selvsagt ikke ferdig med pensjon. Det er et tema vi aldri blir ferdig med, sier Lars Morten Johnsen.

Forslaget til de nye tariffavtalene vil nå bli sendt ut til medlemmene med svarfrist tilbake til Transportarbeiderforbundet den 29. mai, mens fristen LO har for å informere Virke er satt til dagen etter.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Annonse
Annonse