JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Postnord avslørt av varslere

Lastebileier Johan har fått nok: Nå anmelder han Postnord for tyveri

Postnord-leverandører blir belastet for reparasjoner på utstyr som aldri har blitt utført, og utsettes for uanmeldte trekk i utbetalinger. Lastebileier Johan Nyström har nå gått til politianmeldelse.
Johan Nyström er ferdig med Postnord. Samtidig håper han at andre transportører som føler seg dårlig behandlet også setter ned foten.

Johan Nyström er ferdig med Postnord. Samtidig håper han at andre transportører som føler seg dårlig behandlet også setter ned foten.

Frilanser

stein.inge.stolen@lomedia.no

– De spekulerer i at man bare skal gi opp og betale. Det tror jeg også at veldig mange gjør. Men nå har de gått over streken.

Johan Nyström så seg nødt til å gi opp kjøringen for Postnord i høst, etter gjentatte ubesvarte forsøk på å øke prisene. Da tilhengeren var parkert for siste gang i november, begynte imidlertid et nytt ubehagelig kapittel i Nyströms relasjon til Postnord.

Han ante ugler i mosen allerede på dagen da overleveringen av tilhengeren, som var eid av Postnord, skulle skje. Ingen fra logistikkselskapet sto klar til å overta utstyret ved den avtalte overleveringsadressen. Nyström ble derfor nødt til å sette fra seg tilhengeren og dra fra stedet, uten å ha tatt en felles gjennomgang av tilstanden på tilhengeren, og uten at noen fra Postnord kvitterte inn utstyret.

Her viser Johan Nyström listen som verkstedet hevder å ha byttet. Et tykt lag med skitt, like tykt som på resten av understellet, viser at denne har sittet på tilhengeren i lang tid.

Her viser Johan Nyström listen som verkstedet hevder å ha byttet. Et tykt lag med skitt, like tykt som på resten av understellet, viser at denne har sittet på tilhengeren i lang tid.

Stein Inge Stølen

Valgte å undersøke selv

Noen dager senere ble den dårlige magefølelsen bekreftet: Da kom et overslag på kostnader ved reparasjoner som Postnords servicepartner mente måtte utføres på tilhengeren. De mente lastebileieren måtte betale i overkant av 60 000 kroner. Mange av skadene som ble påpekt, er skrammer som Nyström mener allerede var på tilhengeren da han fikk den utlevert av Postnord i 2018. Heller ikke da ble det gjort en felles gjennomgang av utstyret før overtakelse.

Nyström fikk senere bekreftet av Postnords servicepartner at reparasjonene på tilhengeren var utført. Han valgte å dra innom verkstedet for å få den endelige fakturaen, og se nøyaktig hva som var blitt gjort. Da fikk han hakeslepp.

– De har skrevet opp 20 arbeidstimer for å demontere og montere listverk som de mente var ødelagt. Men her ser du jo tydelig at listen ikke er byttet. Det ligger et tykt lag med skitt på innsiden. Dette er det gamle listverket, som de bare har rettet opp og gitt et nytt malingsstrøk, sier lastebileieren.

Rundt hele tilhengeren finner Johan Nyström klare bevis på at skadede deler som ifølge fakturaen er byttet, bare er gitt et nytt malingsstrøk. Verkstedet har lagt igjen blå fingermerker oppå gammel skitt under lakkeringen.

Rundt hele tilhengeren finner Johan Nyström klare bevis på at skadede deler som ifølge fakturaen er byttet, bare er gitt et nytt malingsstrøk. Verkstedet har lagt igjen blå fingermerker oppå gammel skitt under lakkeringen.

Johan Nyström / Stein Inge Stølen

Ikke utført arbeid som fakturaen tilsier

FriFagbevegelse deltok på en befaring av utstyret ved verkstedet til Postnords servicepartner på Langhus utenfor Oslo. Her ble det tatt bilder som viser blå fingermerker oppå et tykt lag med skitt, en tydelig indikasjon på at det gamle listverket ikke har blitt byttet ut, men i stedet bare har blitt lakkert.

Skader bak på tilhengeren, som ifølge fakturaen fra Postnord også skal ha blitt utbedret, er det tilsynelatende ikke gjort noen ting med. Totalt har Postnord fakturert 50 arbeidstimer til en kostnad på 39 500 kroner for arbeid på tilhengeren, totalt 63 510 kroner inklusive materiell.

Her er avregninger og bankutskrifter som viser at Postnord har trukket reparasjonskostnadene rett fra utbetalingen som ble satt inn på Johan Nyströms konto. Summen som er trukket fra, er identisk med summen på fakturaen fra Postnords servicepartner.

Her er avregninger og bankutskrifter som viser at Postnord har trukket reparasjonskostnadene rett fra utbetalingen som ble satt inn på Johan Nyströms konto. Summen som er trukket fra, er identisk med summen på fakturaen fra Postnords servicepartner.

Stein Inge Stølen

Fikk faktura i tillegg til trekk i oppgjør

Men i stedet for å fakturere lastebileieren på ordinært vis, valgte Postnord å trekke 63 510 kroner rett fra månedsoppgjøret – uten videre forklaring.

– Jeg forsto at dette handlet om tilhengeren, men de har jo ikke lov til å trekke penger fra en utbetaling sånn uten videre. Reparasjoner skal faktureres. Når de gjør det på denne måten får jeg ingen anledning til å bestride grunnlaget, noe jeg selvfølgelig gjør.

Pengene han tapte, gikk hardt utover privatøkonomien – som allerede var under sterkt press som følge av Postnords prisnivå.

Dette var imidlertid ikke den siste overraskelsen Postnord skulle servere til lastebileieren. Bare noen dager etter å ha mottatt den siste utbetalingen fra Postnord, dukket det opp en faktura i posten fra samme logistikkselskap. Postnord ville at Nyström, i tillegg til å bli trukket penger fra oppgjøret, skulle betale nøyaktig samme sum – 63 510 kroner – for reparasjon av tilhengeren.

– Dette er jo regelrett tyveri. De driver svindel gjennom å fakturere meg for reparasjoner som aldri har blitt gjort, sier han.

Lastebileieren hadde allerede på dette tidspunktet bestemt seg for å politianmelde Postnord. Anmeldelsen, som omfatter påstand om tyveri og svindel, ble registrert av Øst politidistrikt 1. desember.

Avsløring: Ukrainske sjåfører kjørte fast for Postnord for under 400 kroner dagen

Det er ikke bare Johan Nyström som opplever å bli fakturert for fiktive reparasjoner. FriFagbevegelse har mottatt tilsvarende informasjon fra en rekke transportforetak. Her har en transportør dokumentert hvordan de er belastet for reparasjon av lykteplater og braketter, som viste seg å aldri ha vært rørt fra verkstedets side. Bildene er tatt av transportøren etter at reparasjonen hevdes å ha blitt utført.

Det er ikke bare Johan Nyström som opplever å bli fakturert for fiktive reparasjoner. FriFagbevegelse har mottatt tilsvarende informasjon fra en rekke transportforetak. Her har en transportør dokumentert hvordan de er belastet for reparasjon av lykteplater og braketter, som viste seg å aldri ha vært rørt fra verkstedets side. Bildene er tatt av transportøren etter at reparasjonen hevdes å ha blitt utført.

Varsler

Hør podkast:

Rørsla Fri frakt

Opprettet egen stilling for å følge opp Postnord-avvik

Nyström er ikke alene om å oppleve uanmeldte trekk i oppgjør og faktureringer av tilsynelatende fiktive reparasjoner. I sammenheng med dokumentasjon av prispress blant Postnord-transportører har FriFagbevegelse mottatt mange eksempler på dette og andre uregelmessigheter, fra flere uavhengige kilder. Reparasjoner utført av Postnords servicepartner er en tydelig fellesnevner.

Redaksjonen har fått tilgang til en rekke fakturaer fra Postnord og bildedokumentasjon fra transportbedrifter, som viser at reparasjoner som det kreves betaling for i realiteten aldri har blitt utført. Det er også gitt tilgang til korrespondanser mellom leverandører og Postnord hvor det protesteres på fakturaer og urettmessige trekk i oppgjør.

Totalt har fem forskjellige kilder beskrevet lignende erfaringer. Bedriftene bruker mye tid og penger på å følge opp uregelmessigheter i både avregninger, månedsoppgjør og faktureringer fra Postnord. Enkelte har satt av hele årsverk til dette. En av kildene, som ønsker å være anonym av hensyn til øvrige oppdragsgivere, estimerer at de henter inn mellom tre og fire millioner kroner årlig på denne måten, omtrent ti prosent av omsetningen de har gjennom Postnord-kjøringen.

Her er et lite utvalg av Postnord-fakturaer som FriFagbevegelse har mottatt fra varslere. Samtlige er bestridt fra transportørenes side. Mange av dem er knyttet til reparasjoner som ikke har blitt utført, dokumentert gjennom bilder.

Her er et lite utvalg av Postnord-fakturaer som FriFagbevegelse har mottatt fra varslere. Samtlige er bestridt fra transportørenes side. Mange av dem er knyttet til reparasjoner som ikke har blitt utført, dokumentert gjennom bilder.

Stein Inge Stølen

Oppfordrer andre til å anmelde Postnord

– Det er tydelig at det er mye penger å hente på denne måten, så lenge det finnes bedrifter som ikke protesterer på trekk og falske faktureringer. I mine øyne er det ingen tvil om at dette er en helt bevisst strategi fra Postnords side, sier Nyström.

Han håper andre bedriftseiere nå tar til motmæle og anmelder logistikkgiganten på samme måte som han har gjort, dersom de opplever lignende avvik.

I denne e-postkorrespondansen reagerer en annen transportbedrift på trekk i oppgjør. Flere Postnord-leverandører FriFagbevegelse har snakket med, forteller at dette ikke er uvanlig.

I denne e-postkorrespondansen reagerer en annen transportbedrift på trekk i oppgjør. Flere Postnord-leverandører FriFagbevegelse har snakket med, forteller at dette ikke er uvanlig.

Stein Inge Stølen

Postnord: – I tråd med våre leverandøravtaler

Etter å ha blitt oversendt fakturaer, bildemateriale, avregninger, kontoutskrifter og utdrag fra e-postkorrespondanser, har Postnord gitt sine kommentarer til saken. De mener de ikke har handlet utenfor rammene i avtaleverket.

– Dersom leverandør føler det har vært dårlig kommunikasjon beklager vi dette, men denne praksisen er i tråd med våre leverandøravtaler og er en vanlig praksis i transportbransjen, sier pressesjef Haakon Nikolai Olsen.

Han mener Postnord ikke foretar uanmeldte og udokumenterte trekk i utbetalinger.

– Nyström ble varslet om at det kom en faktura for skader på materiell. 11. november ble fakturaen opprettet, med forfall 27. november. Dette ble trukket fra vår side grunnet sluttoppgjør, men leverandør har fått tilsendt faktura – og fått beskjed.

Olsen sier at selskapet utelukkende fakturerer underleverandører dersom det skulle oppstå skader på utlånt materiell, og da først etter å ha opprettet en skadesak med beskrivelse av skadeomfang.

– Dette danner grunnlaget for det Postnord fakturerer leverandøren, sier Olsen.

Her er Postnords første svar på avsløringene: «Ingen butikk uten fornøyde leverandører»

Pressesjef Haakon Nikolai Olsen nekter for at de foretar uanmeldte eller udokumenterte trekk i oppgjør. Dette er imidlertid ikke i tråd med dokumentasjonen som FriFagbevegelse har mottatt fra flere hold.

Pressesjef Haakon Nikolai Olsen nekter for at de foretar uanmeldte eller udokumenterte trekk i oppgjør. Dette er imidlertid ikke i tråd med dokumentasjonen som FriFagbevegelse har mottatt fra flere hold.

Postnord

Har fakturert skader for 2,7 millioner i 2021

Pressesjefen mener det er vanlig at skader ikke nødvendigvis utbedres med en gang, men gjerne i forbindelse med årlig EU-kontroll eller halvårskontroll.

– Denne praksisen er i tråd med våre leverandøravtaler, hvor skader på materiell skal dekkes. Dette er vanlig praksis i transportbransjen.

Totalt har Postnord viderefakturert skader til 48 underleverandører i 2021 for totalt 2,7 millioner kroner.

– Dette beløpet utgjør 0,01 prosent av våre innkjøpte transporter totalt, hvor de aller fleste av disse leverandørene er større profesjonelle virksomheter som omsetter for flere hundre millioner i året. Dette betyr også at skadefrekvensen er svært liten og at transportleverandørene er dyktige på å ta vare på utstyret som lånes av Postnord, forteller Olsen.

Postnords servicepartner er gjort kjent med innholdet i denne artikkelen og ønsker ikke å kommentere saken.

Annonse

Flere saker

Annonse