50 filmarbeidere i streik for bedre lønn i TV-bransjen
– Virke nekter å inngå pensjonsavtale for film- og TV-arbeidere og har trukket seg ut av lovpålagt HMS-arbeid
Lederen i Norsk Filmforbund raser mot Virke.
RAMMES AV STREIKEN: «Heimebane» er blant produksjonene som rammes av streiken.
NRK
helge@lomedia.no
Det kommer harde skyts fra forbundsleder i Norsk Filmforbund, Sverre Pedersen, i en kronikk i VG.
– I fire år har Virke konsekvent nektet å inngå en pensjonsavtale for film og TV-arbeiderne, til tross for at de burde ha kunnskap om at svært mange av de som blir i bransjen ender opp som minstepensjonister, skriver forbundslederen i kronikken.
• Nå er 50 filmarbeidere i streik for bedre lønn i TV-bransjen
Kan få konsekvenser
– De åtte siste årene har Norsk Filmforbund selv drevet HMS-opplæringen i bransjen, selv om loven pålegger arbeidsgiver dette ansvaret.
– Virke trakk seg ut for tre år siden og har ikke kommet opp med eget opplæringstilbud til verneombud og andre i nøkkelfunksjoner som har behov for og krav på HMS-opplæring, legger han til.
Direktør for politikk og forhandlinger i Hovedorganisasjonen Virke, Inger Lise Blyverket, ønsker ikke å kommentere påstandene.
– Vi gir ingen kommentarer på dette nå, svarer hun via en SMS til frifagbevegelse.no.
Hun vil ikke kommentere et oppfølgingsspørsmål om partene i den nesten tre uker lange konflikten, Virke og Norsk Filmforbund, er i samtaler med tanke på å komme til enighet.
Direktør for politikk og forhandlinger i Hovedorganisasjonen Virke, Inger Lise Blyverket.
Martin Guttormsen Slørdal
To av prosjektene som rammes av streiken er innspillingen av andre sesong av «Heimebane» og «Wisting». Sistnevnte produksjon hevder at man kan stå i fare for å skrote hele prosjektet hvis ikke streiken blir avsluttet raskt.
Streiken var et faktum 1. september etter at meklingen mellom Norsk Filmforbund og Virke ikke nådde fram i forhold til avtalen om Drama- og TV-produksjon. Det ble enighet om en avtale i sektoren spillefilmoverenskomsten.
– Virkes utgangspunkt har hele tiden vært å sikre en lønnsvekst på linje med hva andre yrkesgrupper har fått i årets oppgjør. Vi må ha en bærekraftig lønnsutvikling og forutsigbare tariffavtaler for å sikre fremtiden for den voksende TV-industrien vi har i Norge, sa forhandlingsleder Trond Teisberg, etter bruddet.
– Vårt krav var ikke at film- og TV-arbeider skulle gå opp i lønn, men rett og slett at vi skulle formalisere det lønnsnivået som størsteparten av bransjen har innrettet seg på de siste årene, i form av et minstelønnssystem, skriver Pedersen i kronikken.
Ingen sikkerhet
– I vår bransje har man ikke noe sikkerhet om jobb og inntekt når nåværende prosjekter er sluttført. På toppen av det hele planlegges en stor del av produksjonene med lange dager som vanskeliggjør familieliv og et sosialt liv ved siden av jobben i de ukene eller månedene man jobber på et prosjekt. Mange holder ikke ut i bransjen mer enn 10 år etter at de er ferdige med en bachelor-utdannelse, skriver Pedersen i kronikken. Og legger til:
– Usikker og lav lønn, uforutsigbare og ekstremt lange dager, svakt fokus på helse, miljø og sikkerhet, og en framtid som minstepensjonist. Slik beskriver forbundsleder i Norsk Filmforbund, Sverre Pedersen, situasjonen i forbundet som har vært i streik siden 1. september i forhold til drama og TV-produksjon.
Sverre Pedersen vil nå sette seg ned sammen med produsentene og lage et framtidsrettet og rettferdig lønnssystem som motiverer både de til et høyt produksjonsvolum, kontinuitet for film- og TV-arbeiderne og høy kvalitet i TV-dramatilbudet.
• Filmforbundet går ut i streik – krever bedre lønn for de som jobber med TV-drama
• Filmforbundet varsler streik for bedre lønnsvilkår
• Norsk Filmforbund og Virke er enige i lønnsforhandlingene for dem som jobber med TV-underholdning