JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Unik samarbeidsavtale er undertegnet:

LO og NHO vil gjenskape idrettens vinnerkultur

Norge klarer det i idretten, men er langt unna pallen når det kommer til eksport. Nå skal den sterke idrettsposisjonen i en større grad utnyttes av næringslivet.
Innovasjon Norge ved Håkon Haugli, Norges idrettsforbund og Berit Kjøll, LO ved Peggy Hessen Følsvik samt NHO og Ole Erik Almlid skal gå sammen for å overføre idrettens vinnermentalitet til næringslivet.

Innovasjon Norge ved Håkon Haugli, Norges idrettsforbund og Berit Kjøll, LO ved Peggy Hessen Følsvik samt NHO og Ole Erik Almlid skal gå sammen for å overføre idrettens vinnermentalitet til næringslivet.

Pressefoto

helge@lomedia.no

LO, NHO, Norges Idrettsforbund og Innovasjon Norge har skrevet under en samarbeidsavtale for å gi både norsk næringsliv og idretten økt konkurransekraft.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik mener det er en viktig avtale som nå er signert av de fire partene.

– Norge er kåret til verdens beste idrettsnasjon. Men vi er dessverre langt unna pallen når det kommer til eksport og handel med utlandet, sier Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.

Hun mener næringslivet har mye å lære nettopp av idretten også i forhold til eksport.

– Et lite land kan vinne fram i en tøff internasjonal konkurranse. Det har idretten vist oss. Vi trenger flere arbeidsplasser og mer eksport. Skal vi lykkes med det må vi jobbe sammen i vårt lille land, legger hun til.

Verdiene i norsk idrett

Bakgrunnen for avtalen er at Norge er kåret til verdens beste idrettsnasjon, men ikke har lykkes like godt i konkurransen om internasjonale markedsandeler i næringslivet.

Næringslivet må i langt større grad utnytte den sterke posisjonen norsk idrett har ute i verden, mener de fire organisasjonene. De legger opp til et nyskapende samarbeid der både norske bedrifter og idretten skal høste fordeler. Håpet er at den positive oppmerksomheten norske idrettsprestasjoner får ute i verden kan smitte over på næringslivet og norske løsninger som søker internasjonale markeder.

Verdiene i norsk idrett bygger også på mange av de samme verdiene som ligger til grunn for den norske samfunnsmodellen, og verdier som er viktige i markedsføringen av Norge mener de fire samarbeidspartnerne.

Synliggjøring av norsk næringsliv

I første omgang skal store internasjonale idrettsarrangement brukes til å synliggjøre norsk næringsliv. Aktuelle tiltak er fysisk og digital promotering, gjerne i kombinasjon med en næringslivsdelegasjon.

Forskjellige former for samarbeid skal i første omgang testes ut i OL, Paralympics (PL), samt ulike VM og EM i årene som kommer.

De første aktuelle mesterskapene er VM i Bryting i Oslo i oktober, Para-VM på Lillehammer neste vinter og OL og PL i Beijing februar 2022.

Hvordan næringslivet skal promoteres på de store idrettsarrangementene, skal en koordinerende enhet sammensatt av samarbeidspartnerne finne ut av. Det kan dreie seg om næringslivsseminarer, delegasjoner eller annen form for promotering.

En sentral støttespiller

Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO, mener et tettere samarbeid med idretten og en bedre utnyttelse av idrettens arenaer kan bidra til å åpne nye dører til flere markeder for norsk næringsliv.

Han poengterer også at norsk næringsliv alltid har vært en sentral støttespiller for norsk idrett.

Direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli, mener verdiene idretten står for er nesten identiske med merkevaren Norge.

– Også for norske bedrifter har det stor verdi å ha flagget på brystet. Merkevaren Norge er sterk ute i verden. Et tettere samarbeid med idretten vil styrke den ytterligere, sier han i en pressemelding.

– En utfordring for Norge er å få flere bedrifter til å vokse og ta nye posisjoner internasjonalt. Også i arbeidet med næringsutvikling og eksport må vi ha både bredde og spiss akkurat som idretten, sier Håkon Haugli.

Annonse
Annonse