– Dette er statsstøttet sosial dumping på flyrutene i distriktene som er livsnerven i kollektivtilbudet, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.
Helge Rønning Birkelund
LO raser mot tildeling av flyrute: – Statsstøttet sosial dumping
Samferdselsminister Knut Arild Hareide har gitt et dansk flyselskap og datterselskap i Litauen anbud på strekningen Florø-Oslo. – Helt ny politikk, mener LO.
helge@lomedia.no
Ruten det er snakk om er en såkalt FOT-rute mellom Florø og Oslo. Det er en rute hvor myndighetene betaler for at en operatør skal betjene ruten etter fastsatte krav.
I Norge har det vært vanlig praksis at operatøren som vinner anbudet skal fly ruten selv. Dette er en praksis som ESA – et europeisk overvåkingsorgan – aldri har reagert mot.
– Liker ikke utviklingen
Denne gang har imidlertid samferdselsdepartementet gitt anbudet til to selskap, dog i samme «familie»: Et dansk selskap og deres datterselskap i Litauen.
Både LO, opposisjonen på Stortinget og norske flyselskap reagerer kraftig på at departementet tillater dette.
Widerøe-topp Stein Nilsen sa blant annet dette under et luftfartsmøte under Arendalsuka:
– Vi har forholdt oss til konkurranse på kortbanenettet lenge. Jeg er helt uenig i at dette ikke er en ny praksis. Samme operatør skal fly – det skjer ikke her. Dette er endret i denne anbudsrunden. Det er en utvikling vi ikke liker. Det åpner opp for veldig krevende organisasjonsmodeller. Hvis det ikke settes slike krav, kan det tvinge norske operatører til å utstasjonere seg i lavkostland. Det ønsker ikke vi. Vi ønsker å drive et norsk selskap. Regjeringen er altfor lite flinke til å utnytte handlingsrommet EØS-avtalen, sa Stein Nilsen.
Trosser advarslene: Samferdselsdepartementet fornyer anbudet til dansk/litauisk flyselskap
– Skyver EØS-avtalen foran seg
LO hevder denne nye politikken nettopp åpner for at statsstøttede ruter tilsynelatende opereres av en seriøs aktør, men i praksis flys av et selskap som benytter østeuropeiske ansatte med arbeidskontrakter som ikke følger norske lønns- og arbeidsbetingelser.
– Dette er statsstøttet sosial dumping på flyrutene i distriktene som er livsnerven i kollektivtilbudet, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.
– En slik utvikling vil presse norske, seriøse aktører som Widerøe til å opprette baser i utlandet for å vinne kontraktene, legger hun til.
LO krever at en eventuell ny regjering må få slutt på dette.
– Det skal ikke inngås noen andre kontrakter på kortbanenettet som åpner for at utenlandske underselskap kan operere i stedet for selskapet som har vunnet anbudet, sier Følsvik.
Samferdselsdepartementet hevder EØS-avtalen tvinger dem til å gjøre dette. At de ikke har noe valg.
LO-lederen svarer at dette er rent tøv.
Blant annet har LOs advokater i sommer vurdert EØS-regelverket og kommet fram til det stikk motsatte.
– Høyreregjeringen skyver nok en gang EØS-avtalen foran seg, mener Peggy Hessen Følsvik.
Hun mener det i tillegg kan være en trussel mot sikkerheten i lufta, når piloter fra kontinentet skal fly på kysten av Norge, hvor det er fjell, sjø, vind og kulde man ikke får erfaring med når man flyr på kontinentet i Europa.
– Dersom dette får utvikle seg, vil de reisende svært ofte måtte forholde seg til flybesetninger som ikke snakker norsk, sier Peggy Hessen Følsvik.
Bakgrunn: Litauisk lønn på statsstøttet flyrute i Norge: Her er Hareides forklaring
Liberalisering
Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli, er forundret over tildelingen.
– Jeg synes det er veldig spesielt at departementet gjør dette når de vet hvor omstridt dette er. Om det ikke er brudd på regelverket, er det i alle fall brudd med intensjonen bak loven. Og er det innenfor er det helt klart at det må føre til at vi må endre loven, sier Myrli til FriFagbevegelse.
Også Senterpartiets transportpolitiske talsperson, Siv Mossleth reagerer kraftig.
– Senterpartiet mener det er viktig med en luftfartsnæring med baser i Norge og norske lønns- og arbeidsvilkår, som eksempelvis oppsigelsesvern og sykelønn, sier Mossleth til FriFagbevegelse.
– Med dagens beslutning fra regjeringen blir spillereglene endret, og det tas enda et steg i retning liberalisering av luftfarten, legger hun til.
Senterpartiet mener regjeringen ikke er forpliktet til å godta anbudssamarbeid/felles operatørskap på norske FOT-ruter.
– Regjeringen har mulighet til å stille krav om en operatør i sine konkurranser. Senterpartiet er ikke imot konkurranse, men vi mener at staten har et særlig ansvar for å verne om den norske modellen og for at konkurransen skjer på rettferdige vilkår, sier Mossleth.
Debatt: «Det haster for norsk luftfart»
Full åpenhet
Samferdselsdepartementet står på at dette ikke er en ny praksis, og at det er helt innenfor dagens regelverk. Både departementets egne jurister, og Regjeringsadvokaten, har kommet fram til samme konklusjon.
– Regjeringen har ikke gjennomført noen praksisendring som legger til rette for litauiske arbeidsvilkår på norske innenriksflyginger i større grad enn tidligere, mener Knut Arild Hareide.
– Det europeiske flyrutemarkedet er liberalisert, og utgangspunktet er at alle kvalifiserte flyselskaper i EU/EØS-området har rett til å legge inn tilbud ved offentlige kjøp av flyruter (FOT) og drive disse om de vinner en konkurranse. I tilknytning til FOT-kjøpene har Samferdselsdepartementet satt begrensninger på operatørenes muligheter til å basere tilbudet og rutedriften på innleie av mannskap og fly, i luftfartssektoren ofte kalt «wet lease». Begrensningen er satt for å sikre at selskapet som opererer flyruten og selskapet som har innlevert tilbud og underskrevet kontakt, er samme selskapet. Hensikten er full åpenhet om at den eller de som inngir tilbud også er de som skal fly, samt for å forenkle kontraktsoppfølgingen, hevder Hareide.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer