JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sponsoravtale verdt 30 millioner kroner:

LO redder hopperne ut av sponsorkrisen

Hopp-Norge risikerte store kutt etter at en stor sponsoravtale forsvant. En avtale med LO verdt 30 millioner kroner over tre år, berger hoppernes OL-satsing.
LO-leder Gerd Kristiansen skipresident Erik Røste og sportssjef for det norske hopplandslaget, Clas Brede Bråthen, informerte mandag om at LO går inn som hovedsponsor.
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

LO-leder Gerd Kristiansen skipresident Erik Røste og sportssjef for det norske hopplandslaget, Clas Brede Bråthen, informerte mandag om at LO går inn som hovedsponsor. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

– Vi har alltid fått høre at hopp er bra, men at vi mangler profiler. Vi har derfor jobbet konkret mot noen som er opptatt av fellesskapet. Vi vil selvfølgelig ha de store enerne også, men vi kommer aldri til å glemme laget og fellesskapet. Derfor er vi ekstra stolt over at LO blir med på laget, sier hoppernes sportssjef, Clas Brede Bråthen, til NTB.

• Følg oss på Facebook

LO-leder Gerd Kristiansen har latt seg imponere av måten hopplandslaget jobber på.

– Det er ikke noe nytt at fagbevegelsen samarbeider med idretten. Men vi har tent på måten hopplandslagene jobber på. Det at de setter fellesskapet i sentrum er jo en del av grunnverdien i vår bevegelse, sier Kristiansen til NTB.

– Hva vil du si til dem som mener pengene burde blitt brukt andre steder?

– Det er sikkert andre tiltak vi kunne brukt pengene på, men denne gangen har vi valgt hoppsporten. Vi tror det vil gagne oss, sier hun.

Med 10 millioner kroner (eks. moms) årlig i bidrag fra LO, kan hopperne opprettholde den ambisiøse satsingen fram mot vinter-OL i Sør-Korea i 2018.

Få nyhetsbrevet vårt

– Dette er den største avtalen vi har gjort, og en av de største i norsk idretts historie. Det er rimelig å tenke at mange LO-medlemmer ser skihopp på TV når en vet at medlemsmassen er på drøyt 900.000, sier Bråthen.

Det er også klart at LO går inn som én av fem premiumsponsorer for den norske hoppuka, som arrangeres for første gang til vinteren.

– For det første så er det god profilering fordi det er en folkeidrett. Det er en av de urnorske idrettene. Dette er ikke en sponsoravtale, men sponsingen er en del av det. Vi skal samarbeide om folkehelse, sier Kristiansen.

Slik unngår du AFP-smellen

Det ble uro i Norges Skiforbund da det i april ble klart at østerrikske OMV ville trekke seg fra samarbeidet. Skipresident Erik Røste bekrefter at avtalen med LO var viktig for å sikre fortsatt gode vilkår for de norske hopperne.

– Det er en flott avtale for hoppsporten. Nå kan de utvikle barn og unge, men også sikre de tre mesterskapssesongene vi står foran. Det er viktige sesonger, sier Røste.

I 2016/17-sesongen er ski-VM i Lahti det store høydepunktet. Satsingen fram mot verdensmesterskapet var aldri i fare, men det ville blitt vanskelig å opprettholde satsingen mot OL i 2018 uten at en ny hovedsponsor kom på plass.

Sjekk lønna i over 100 bransjer

Annonse

Flere saker

Annonse