JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Wizz Air etablerer seg i Norge

LO vil organisere Wizz Air-ansatte og kreve tariffavtaler

Torsdag hadde Wizz Air første dag med innenlandsruter i Norge. De ansatte er velkommen til å melde seg inn i LO, er beskjeden fra Hans-Christian Gabrielsen.
Wizz Air har opprettet base i Trondheim. Her har flyet kommet inn for andre gang til Trondeim Lufthavn torsdag.

Wizz Air har opprettet base i Trondheim. Her har flyet kommet inn for andre gang til Trondeim Lufthavn torsdag.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Hvis Wizz Air oppretter norsk base, hvor ansatte har frammøtested, er det norske lover og regler for selskapet. Det gjelder uansett hvilke avtaler selskapet har gjort med de ansatte.

– Da er det våre forbunds oppgave å sørge for at de ansatte kan organisere seg. Hvis ansatte er organisert både kan og vil våre forbund kunne kreve tariffavtale i selskapet etter de lovene som gjelder. Med nødvendig bruk av virkemidler som vi kan bruke, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen til FriFagbevegelse.

– Det følger etter norsk lov at de har krav og rettigheter til å kunne organisere seg, poengterer Gabrielsen.

Et bilde på hvor kritisk det er

Torsdag hadde Wizz Air første dag med innenlandsruter i Norge. Samtidig som Wizz Air kom taksende inn på Værnes med dagens andre innflyvning, hadde LO-lederen møte med lufthavns-ansatte på Værnes om konsekvensene av covid-19 og den store krisen i norsk luftfart.

Gabrielsen mener etableringen av Wizz Air også er et bilde av hvor kritisk situasjonen er for norsk luftfart.

– Vi ser at aktører nå går inn på noen enkeltstrekninger som det er lønnsomhet på, og som konkurrerer på priser som ikke er bærekraftig. Som ikke er bærekraftig verken økonomisk, sosialt eller miljømessig. Det er ikke bærekraft i det å tilby flybilletter som koster det samme som en baguett, mineralvann og en kopp kaffe på flyplassen. Det sier seg selv.

– Samtidig forventer vi at regjeringen kommer på banen med en strategi for norsk luftfart. Det kom en NOU før jul i fjor. Det var på overtid. Nå har regjeringen somlet med å følge opp med en Stortingsmelding. Det må komme raskt på banen, mener LO-lederen.

– Slik situasjonen er nå kan man ikke sitte med hendene i fanget og vente å se. Vi frykter for hva som kan skje med kritisk norsk infrastruktur, og arbeidsplassene i denne næringen hvis det ikke kommer en krisepakke, legger han til.

Demonstrasjoner på norske flyplasser: – Wizz Air driver sosial dumping som ikke skal være tillatt i Norge

(Saken fortsetter under bildet)

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen med Wizz Air fly i bakgrunnen. Han ønsker at myndighetene i Norge tar affære for å redde luftfarten-

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen med Wizz Air fly i bakgrunnen. Han ønsker at myndighetene i Norge tar affære for å redde luftfarten-

Helge Rønning Birkelund

Avsløring: Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

– Ikke billigselskap som redder norsk luftfart

Jo Bjørn Skatval er nestleder i Norsk Flygerforbund. Han mener problemet med lanseringen av innelandsrutene til Wizz Air, er at de bare vil ta toppene.

– Det er ikke markedskreftene og billigruter som redder norsk luftfart. Dette selskapet har plukket ut de lukrative og gode rutene. Ryanair sa i sin tid at de ikke ønsket seg til Norge, men hvis det skulle være aktuelt måtte det bli på de mest populære rutene: Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger. Kristiansund, Ålesund og Haugesund vil ikke få noen nytte av dette selskapet. Å få en utenlandsk aktør til å knytte seg opp til de såkalte fotrutene, som vi er helt avhengig av, er ikke mulig. Her kommer et selskap som har veldig mye penger, og kan kjøre billettprisen i bunnen hele tiden. Etterhvert vil de skaffe seg et monopol.

Skatval mener myndighetene må gå inn som en mer aktiv aktør.

– Det er slutt på den frie konkurransen. Staten må gå inn på samme måte som Tyskland har gjort i Lufthansa og den franske staten i Air France. Luftfarten er enda viktigere for Norge enn for Danmark og Sverige. Vi har enkelte strekninger hvor fly er den eneste løsningen, sier nestlederen.

– Med den topografien vi har er vi helt avhengig av luftfarten. Hvis ikke regjeringen skjønner det, at hvis den snøballen ruller ned er det ikke sikkert den kommer opp igjen. Da blir den knust i bunnen. Og da kan vi ikke stole på at Wizz Air er en ansvarlig samfunnsaktør på samme måte som Norwegian, SAS og Widerøe har vært. Det kommer til å merkes i Kirkenes, Båtsfjord og Berlevåg, mener Jo Bjørn Skatval.

Aktuelt intervju: Kabinansatte Mircea fikk sparken da han startet fagforening i Wizz Air

(Saken fortsetter under bildet)

Nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, ønsker at myndighetene skal gjøre som i Tyskland og Frankrike.

Nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, ønsker at myndighetene skal gjøre som i Tyskland og Frankrike.

Helge Rønning Birkelund

Slik svarer Wizz Air

I en epost til NTB onsdag beskrev selskapets kommunikasjonssjef Andras Rado i flyselskapet Wizz Air som et åpent og inkluderende selskap.

– Vi respekterer synspunktene til enkeltpersoner så vel som prinsippene til andre selskaper og organisasjoner, selv om de ikke er vanlige. Wizz Airs mest verdifulle og avholdte eiendel er de ansatte. De blir behandlet og verdsatt tilsvarende i alle flyselskapets markeder, i samsvar med respektive lokale regelverk, skriver han til NTB.

Aktuelt: Uklart om arbeidsmiljøloven vil gjelde for Wizz Air-ansatte som flyr i Norge

Annonse
Annonse