JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koronaviruset:

Luftfarten er i krise. Nå trengs det tiltak for å berge flyselskapene, mener forbundsleder

Koronaviruset slår ut hele luftfarten. Leder Yngve Carlsen i Flygerforbundet frykter konkurser.
Yngve Carlsen

Yngve Carlsen

Sissel M. Rasmussen

helge@lomedia.no

En hel global industri rammes av at folk er tvunget til å slutte å reise. Omfanget av krisen illustreres godt ved at flyselskapet Lufthansa har satt halvparten av sine fly på bakken. Ryanair kutter en fjerdedel av sine fly.

Norwegian kansellerer 3.000 avganger i mars. Problemene er ikke små fra før. Aksjekursen stuper.

SAS kansellerer 2.000 avganger bare i mars.

Koronaviruset slår ut hele luftfarten, mener pilotene i LO.

p

– Ja, situasjonen er svært alvorlig. Og det går raskt. Det sier seg selv når folk slutter å reise, konserter avlyses, kinoer stenger, bedriftene utsteder reiseforbud, folk beordres til hjemmekontor. Det er altså en eskalerende situasjon som gjør det svært dramatisk for flyselskapene, sier forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

Eskalerende situasjon

Nå håper han myndighetene har forstått hvor alvorlig dette er.

Onsdag presenterte finansminister Jan Tore Sanner (H) tiltak som skal settes inn for å gi nødhjelp til et næringsliv som lider.

Han vil komme tilbake til tiltakene som skal hjelpe luftfarten på fredag.

De må komme, mener Carlsen.

– Vi snakker tross alt om en global transportinfrastruktur som nasjonen Norge er helt avhengig og som plutselig befinner seg i en dyp krise på grunn av en ytre hendelse, sier han.

– Jeg vil anbefale regjeringen å legge vekk regelboka og gjøre det som kreves. I denne krisen vil luftfart og reiseliv være først ute. Resten av økonomien følger etter. I ytterste konsekvens vil flyselskapene som leverer infrastrukturen stå i fare for å forsvinne, legger han til.

Er bekymret

Carlsen satt selv i regjeringens «Luftfartsutvalg», som leverte en offentlig utredning om luftfart så sent som i desember. En av utvalgets sentrale anbefalinger er behovet for å ta fram en nasjonal luftfartsstrategi.

Hans bekymring er at mangel på strategi gjør det vanskeligere å håndtere dagens krise.

– Det mangler en forståelse av luftfartens kompleksitet på politisk nivå. En slik forståelse er avgjørende for å kunne håndtere denne alvorlige krisen, sier han.

Han avviser at han snakker for sin syke mor.

– Her er det rett og slett snakk om å sikre en helt samfunnskritisk transportinfrastruktur i luften, som vårt bosetningsmønster og vår næringsstruktur er helt avhengig av, mener han.

For å gi en håndsrekning til luftfarten ser han flere klare ting som må gjøres umiddelbart:

* Kutte flypassasjeravgiften og kutte i CO₂-avgiften midlertidig.

* Være forberedt på å stille raske lån tilgjengelig, eventuelt gjøre skattemessige grep som kan lette situasjonen.

– Konsekvensene av å ikke ta nødvendige grep kan være uoverskuelige, påpeker han.

Forstå alvoret

SAS har for eksempel foreslått at samtlige ansatte skal jobbe 80 prosent og motta 80 prosent lønn. Dette diskuteres nå med de tillitsvalgte.

p

– Men det flyselskapene makter å gjøre selv kommer ikke til å være nok. Vi vil måtte forvente at situasjonen kan bli enda mer krevende. Det vil bare bli verre og verre, påpeker han.

– Burde regjeringen grepet inn allerede?

– Jeg har respekt for at finansministeren og embetsverket nå sitter og vurderer hva som kreves. Mitt anliggende er at de må ta inn over seg omfanget av denne krisen. Dette er en såkalt «alle mann på dekk»-situasjon. Konsekvensene av å ikke gjøre det som kreves er åpenbar. Det trenger vi ikke engang å snakke om, sier Yngve Carlsen.

Annonse

Flere saker

Annonse