JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Luftfartsutvalgets innstilling:

Luftfartsutvalgets innstilling kommer på tirsdag: – Det er en velkjent sak at vi ønsker å komme jukset til livs

Mandag kommer Luftfartsutvalgets innstilling på bordet til samferdselsminister Jon Georg Dale. Arbeidet i utvalget har gått bra, mener LOs representant.
Mandag kommer innstillingen fra Luftfartsutvalget. Yngve Carlsen har vært medlem av utvalget.

Mandag kommer innstillingen fra Luftfartsutvalget. Yngve Carlsen har vært medlem av utvalget.

Sissel M. Rasmussen

helge@lomedia.no

Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, har vært medlem av det regjeringsoppnevnte Luftfartsutvalget. Han kan ikke si noe om utvalgets innstilling, men mandatet er ingen hemmelighet. Og mandatet blir besvart, kan han bekrefte.

p

– Det forventes at utvalget gir en god beskrivelse av luftfarten som næring og de betydelige utfordringene som næringen har i en internasjonal konkurransesituasjon, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

I tillegg skal utvalget beskrive betydningen luftfarten har for samferdsel, bosetningsmønster og næringsstruktur.

Juks i luftfarten

I mandatet er utvalget bedt om å besvare forhold rundt konkurransesituasjonen innen luftfarten. Under LOs Luftfartskonferanse torsdag var Yngve Carlsen også inne på dette.

– Det er en velkjent sak at vi ønsker å komme jukset til livs. I dag er det slik at noen tillates å manøvrere seg rundt europeisk og nasjonal lovgivning. Dette gjelder blant annet selskap med ansattemodeller der piloter og kabinansatte er såkalt selvstendig næringsdrivende, og lønnes deretter uten tariffavtaler. Slike ansattemodeller gjør at selskap skaffer seg et konkurransefortrinn i forhold til de som har tradisjonelle ansatte med tariffavtaler, påpeker Carlsen.

Luftfartsutvalget er også bedt om å analysere hvordan norsk luftfart fungerer både innenriks og i den internasjonale konkurransen.

Carlsen mener arbeidet i utvalget har gått bra.

– Det er klart at det er et vidt spenn i utvalget, blant annet med medlemmer som satt på motsatt side under behandlingen av bemanningsmodellen i Norwegian i Høyesterett, sier han.

Klimautfordringen

Det kan forventes at utvalget kommer med flere anbefalinger på klimautfordringen.

– Vi kommer ikke utenom fenomenet flyskam, og krav om tredoble avgifter som MDG har foreslått. Personlig mener jeg at luftfarten må ta sitt miljøansvar og at vi må komme med treffsikre tiltak som ikke bare skal oppfattes som symbolpolitikk.

Flytrafikken står for 2,3 prosent av det totale utslippet av CO₂.

– Veksten innenfor luftfarten gjør at vi må bidra mer i forhold til klimatiltak. Men det finnes også bærekraftige løsninger innenfor drivstoff, som i dag er alt for kostbare. Flyselskapenes totale drivstoffutgifter er på 30 prosent av totale kostnader. Luftfarten kan bidra til reduserte klimagassutslipp gjennom alternative drivstoffmuligheter (biofuel) og ved en elektrifisering, i første omgang på kortbanenettet. Hvis du ser på hva som kreves for å lande et fly og hva som kreves av en fire felt motorvei kan luftfarten bli en veldig bærekraftig sektor klimamessig i framtida, mener Yngve Carlsen.

Annonse
Annonse