JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Marte Førli har ikke så lang ansiennitet. Nå frykter hun at hun mister drømmejobben i SAS.

Marte Førli har ikke så lang ansiennitet. Nå frykter hun at hun mister drømmejobben i SAS.

Privat/Ole Palmstrøm

SAS vil si opp 5.000:

Marte fikk drømmejobben i SAS i februar. Nå skal halve staben sies opp: – Drømmen kan bli raskt slukket

SAS sier opp 1.300 ansatte i Norge, 1.700 i Danmark og 1.900 i Sverige. – En svart dag for norsk luftfart, sier lederne i både Flygerforbundet og kabinansattes forening.


28.04.2020
20:22
28.04.2020 20:26

helge@lomedia.no

Marte Førli (35) fra Eidsvoll fikk drømmejobben som kabinansatt i SAS i februar, etter å ha jobbet ufrivillig deltid siden 2018.

Bare halvannen måned senere ble hun permittert. Nå må hun leve i uvisshet. Med så lav ansiennitet frykter hun at jobben ryker.

– Endelig har jeg fått en stabil inntekt, jobber full stilling og har drømmejobben. Men drømmen kan bli raskt slukket, sier Marte Førli til FriFagbevegelse.

Å være kabinansatt er noe hun alltid har drømt om, men som hun egentlig ikke trodde hun skulle få oppleve.

10.000 mindre

Som permittert får hun – og alle andre – dekket 80 prosent av summen opp til 3 G, og 62,4 prosent av resten. Det blir ikke mye å leve av.

Som kabinansatt er hun vant til diettpenger, som ikke regnes med når dagpengene regnes ut. Marte tror hun har rundt 10.000 kroner mindre å rutte med som permittert.

Hva framtida bringer, er altså usikkert. SAS har informert om at selskapet må gå til oppsigelse av inntil 5.000 ansatte. 1.300 av disse oppsigelsene kommer i Norge. 4 av 10 kabinansatte kan risikere å miste jobben.

Norsk Flygerforbund og Kabinansattes Forbund organiserer majoriteten av norske SAS-piloter og kabinansatte, og mottar beskjeden med tungt hjerte.

Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, tror ikke det er mulig for luftfarten å komme gjennom denne krisen uten at hele spekteret av virkemidler vurderes av myndighetene.

– Covid-19 har rammet luftfarten svært hardt verden over. De brutale konsekvensene ser vi nå. Det er en uunngåelig konsekvens av korona-krisen at SAS nå må gå til oppsigelser i denne størrelsen. Det er derfor en svart dag for norsk og skandinavisk luftfart, sier forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund til FriFagbevegelse.

Direkte overrasket over varselet er han ikke. Allerede 11. mars sa han til FriFagbevegelse at luftfarten er i krise, og at det trengs tiltak for å berge flyselskapene.

– Koronaviruset slår ut hele luftfarten. Situasjonen er svært alvorlig. Og det går raskt. Det sier seg selv når folk slutter å reise, konserter avlyses, kinoer stenger, bedriftene utsteder reiseforbud, folk beordres til hjemmekontor. Det er altså en eskalerende situasjon som gjør det svært dramatisk for flyselskapene, sa han for en drøy måned siden.

Svimlende summer

Og det har blitt ille: Globalt har bransjen en omsetningssvikt på svimlende 314 milliarder dollar – 3 287 milliarder norske kroner i inneværende år.

Denne situasjonen kommer ikke til å gå over på noen måneder. Kanskje kommer aldri bransjen helt tilbake slik vi kjente den før denne krisen.

– Ni av 10 fly står nå på bakken. Det oppstår da et betydelig problem bare med å få lagret alle flyene på bakken. Det er også en ekstremt kapitalintensiv og kostnadskrevende industri. Når omsetningssvikten er på mer enn 90 prosent og varer over tid blir det ikke mulig å stå i det, sier Yngve Carlsen.

– Vi snakker om samfunn som er helt lukket. Ingen får reise mellom land. Selvsagt påvirker det luftfarten og reiselivsbransjen enormt, mener Carlsen.

– Det vil eksistere en luftfart på andre siden av krisen, og vår målsetting er at SAS skal overleve som selskap. SAS er en viktig forutsetning for en effektiv transportinfrastruktur i Skandinavia. Men selv om folk vil komme tilbake til jobb, vil bransjen få betydelige utfordringer med å komme tilbake. Den dypeste resesjonen siden 30 tallet, der ILO beregner et tap av opptil 12 millioner arbeidsplasser bare i Europa, vil gi færre reisende. Næringslivets bruk av elektroniske møteformer vil også kunne føre til mindre reisevirksomhet for bedriftene, poengterer han.

Her hjemme har SAS allerede permittert 10.000 ansatte, og varsler altså oppsigelse av nærmere 5.000 ansatt. Og Norwegian har allerede tatt et grep ved å si opp 4.700 ansatte gjennom å slå bemanningsbyråene sine konkurs.

Selskapet balanserer på kniven, og kan i verste fall gå konkurs.

Ingen privat kapital

En hel industri globalt blør nå kraftig. Carlsen mener ingen privat risikokapital er beredt til å investere i luftfart i dagens situasjon.

– Derfor må Staten ta i bruk alle virkemidler for å sikre det som er en sentral infrastruktur i landet, mener Carlsen.

– Norske myndigheter har vist stor forståelse for den krevende situasjonen luftfarten befinner seg i. Jeg har derfor store forventninger til at regjering og storting nå vil gjøre det som er nødvendig for å sikre nasjonal infrastruktur og arbeidsplasser i luften, poengterer han.

Norske myndigheter kom tidlig med likviditetsstøtte i form av en lånegaranti på 1,5 milliarder kroner til SAS. Det gir et pusterom, men hjelper ikke i lengden, mener Carlsen.

– Det var veldig viktig og flott at det kom på plass. Men når det nå tyder på at etterspørselen om et år bare vil være på drøye halvparten av det som var før krisen, vil det kreves andre virkemidler, mener Carlsen.

– Mange av våre kolleger mister nå jobben, og har det svært vanskelig. Vi tenker først og fram på dem nå, og vil gjøre vårt ytterste for å sikre gode ordninger for våre medlemmer. Uvitenheten om hvem som kommer til å miste jobben slår dobbelt inn når man får en slik beskjed, sier Nina Nordheim Pedersen, som leder Kabinansattes forbund.

– Som ansvarlig part i arbeidslivet vil vi bidra konstruktivt til å finne gode løsninger som ivaretar både ansatte og SAS sin fortsatte eksistens, avslutter Carlsen.

Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, mener dette først og fremst er trist for de ansatte som mister jobben.

– De ansatte i SAS har stått på for selskapet gjennom mange år. Dessverre er den krisen som nå har rammet luftfarten så omfattende at det ikke ser ut til å være noen vei utenom, sier nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.

LO har krevd en utvidelse av permitteringsordningen til 52 uker. En slik forlengelse kunne ha avhjulpet noe i denne situasjonen.

– Staten har stilt opp med lånegarantier for luftfarten, men det er åpenbart ikke nok. Spørsmålet er om kravene som er stilt i garantiordningene er for strenge for selskapene på det nåværende tidspunktet. Nå må regjeringen se om det kan gjøres mer for luftfarten, sier Hessen Følsvik.

– Det er viktig at staten bidrar til å opprettholde kritisk infrastruktur. Det er avgjørende for at vi skal kunne sikre bosetningsmønster og et levende næringsliv i hele landet, legger hun til.

28.04.2020
20:22
28.04.2020 20:26



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker