Matteangst rammer jentene
Selv om jenter og gutter i Norge gjør det like godt i matte, sliter jentene i større grad med matteangst.
En ny gjennomgang fra Institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner viser at Norge på flere områder har større kjønnsforskjeller enn mange andre land.
Ett av områdene hvor Norge, men også andre nordiske land, skiller seg ut, er i kjønnsforskjeller knyttet til matteangst og elevenes tiltro til egne evner i matematikk.
Norske og nordiske jenter rapporterer systematisk om mer matteangst og langt mindre tiltro til egne matteevner enn gutta, til tross for at resultatene er noenlunde like.
Isaksen peker også på at unge jenter møter få kvinnelige realfagsforbilder i offentligheten.
– De møter mange som er opptatt av mote, skjønnhet og rosablogging, men for få i forskerdrakt. Jeg har ikke noe imot rosabloggere, men vi trenger også flere kvinnelige forbilder innen forskning og teknologi, mener han.
Isaksen viser også til forskning som indikerer at foreldre og lærere kan ha forutinntatte oppfatninger av hva jenter og gutter er gode til, og at det kan påvirke læringsresultater og elevenes valg av fagområder.
– Vi er nødt til å skape en kultur der det er like naturlig og like forventet at jenter holder på med og mestrer realfag. Generelt må vi også begynne å behandle matte og naturfag som helt vanlige fag. Vi må bort fra oppfatningen av at du må ha 5 eller 6 i matte for å kunne ta en teknologisk eller teknisk utdanning videre. Sånn tenker man jo ikke om andre fagfelt, påpeker han. (ANB-NTB)