JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Buss:

MDG blar opp 2,8 milliarder til billigere buss på bygda

Henter pengene fra motorvei og mer skatt for de rikeste.
Det må bevilges mer penger til kollektivtrafikken, mener MDGs Une Bastholm.

Det må bevilges mer penger til kollektivtrafikken, mener MDGs Une Bastholm.

TERJE PEDERSEN / NTB scanpix

– I stadig flere fylker, som i Finnmark, kuttes det i busstilbudet. Et dårlig kollektivtilbud gjør at folk slutter å ta bussen, noe som gjør et allerede skrint passasjergrunnlag enda dårligere. Det er en vond spiral vi må snu. Både billettpriser og et godt tilbud er viktig for at vi skal ønske å reise kollektivt, uansett om en bor i byen eller på bygda.

Det sier nasjonal talsperson og stortingsrepresentant for Miljøpartiet de grønne (MDG) Une Bastholm til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Følg oss på Facebook!

Buss på bygda

I sitt forslag til alternativt statsbudsjett som legges fram torsdag, blar partiet opp 2,8 milliarder til billigere buss på bygda. Pengene skal brukes til å kutte billettprisene med 20 prosent.

Pengene skal partiet hente fra å kutte i satsingen på motorvei, og gjennom å øke skattesatsen for de rikeste.

– Regjeringen økte i 2016 momsen på kollektivtransport fra 8 til 10 prosent. De Grønne vil reversere denne momsøkningen, og kutte kollektivprisene med 20 prosent allerede fra neste år. Vi mener regjeringen må bla opp for et bedre og billigere busstilbud i hele landet. Alle må ha muligheten til å ta miljøvennlige valg i hverdagen, ikke minst de med dårligst råd, sier Bastholm.

MDG vil ha mål om null togforsinkelser

Mer til tog

I tillegg til å bruke nesten 3 milliarder til billigere kollektivtrafikk blar MDG samtidig opp 2 milliarder til utbygging av togtrafikken, inkludert satsing på nullutslippstog på de strekningene der togene fortsatt går på diesel.

– Kollektivprisene her til lands øker mer enn bensinprisene, mest i hele Europa. Dette er en skandale. Spesielt for eldre, unge og de med dårligst råd, som ikke eier egen bil og er avhengig av et velfungerende og billig kollektivtilbud, sier Bastholm. (ANB)

Annonse
Annonse