JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Julebrus, grøtris og surkål på salg

Meny-tillitsvalgt frykter priskrigen vil føre til tap av arbeidsplasser

Adrian Miller-Moss tror billige julevarer vil ramme butikkansatte.
TAPER KRIGEN: HK-tillitsvalgt Adrian Miller-Moss frykter at dagligvarebutikkene må si opp folk i kjølvannet av julepriskrigen.

TAPER KRIGEN: HK-tillitsvalgt Adrian Miller-Moss frykter at dagligvarebutikkene må si opp folk i kjølvannet av julepriskrigen.

Martin Guttormsen Slørdal

lene.svenning@lomedia.no

Førjulstid betyr også billigsalg på enkelte julevarer, som julebrus, grøtris og surkål. Dagligvarekjedene kjemper om kundene som bruker mye penger på mat før jul, og dermed er priskrigen i gang. Men det kan få store konsekvenser for butikkansatte. Det mener Adrian Miller-Moss, tillitsvalgt i Handel og Kontor på Meny i Sande i Vestfold.

– Jeg frykter at ansatte vil miste jobben fordi butikkene må spare inn det de taper på priskrigen. I fjor tapte dagligvarebransjen flere hundre millioner på dette. Derfor spådde mange eksperter at det ikke ville bli en ny priskrig, men nå er den i gang igjen, sier han til HK-Nytt.

Flere fattige

Adrian Miller-Moss peker også på at priskrigen fører til hamstring og tomme butikkhyller, og til syvende og sist at mye mat vil bli kastet.

– Jeg ser at mange mener at priskrigen er et gode for kundene, og at de som har dårlig råd nyter godt av lave priser. Men priskrigen vil gjøre at flere får dårlig råd – butikkansatte som mister jobben, sier han.

Også sjefen til den HK-tillitsvalgte, kjøpmann Sten Egil Søberg, er uroet over priskrigen.

– Det er mange varer vi taper penger på nå. Det gjelder for eksempel ribbe, det er sjelden vi tjener penger på den. Kundene får et feil prisbilde, ribba ligger på en kunstig lav pris, sier han.

Søberg vil imidlertid ikke påstå at priskrigen vil føre til færre arbeidsplasser i dagligvarehandelen.

– Arbeidsgiverne vil ikke ansette oss som har passert 50

Meny ikke versting

Ifølge Miller-Moss er ikke Meny den verste priskrigeren av kjedene.

– Meny har ikke kastet seg med i dette racet på samme nivå som Kiwi, Rema 1000 og Coop Extra, som er de mest aggressive, sier han.

Likevel frykter den HK-tillitsvalgte at priskrigen kan føre til tapte arbeidsplasser også i Meny-kjeden.

Butikken Miller-Moss jobber i er eid av en selvstendig kjøpmann, men er tilknyttet Meny-kjeden. Det betyr at butikken må ha de samme prisene på varene som Norgesgruppens Meny-butikker.

– Vi trygger arbeidsplassene

Line Beate Jebsen, personaldirektør i Meny, deler ikke Adrian Miller-Moss' bekymring.

– Vi er med på denne priskrigen på veloverveid vis. Det betyr at vi ikke selger kanel og surkål til ei krone stykket, men setter ned prisene på enkelte varer. Hvis kundene går til andre butikker, mister vi markedsandeler. Det er utrygt for arbeidsplassene. Ved å sette ned prisen på enkelte varer, beholder vi kundene og sikrer arbeidsplassene, beroliger hun.

Heller ikke avdelingsdirektør Ingvill Størksen i arbeidsgiverforeningen Virke tror noen butikkansatte vil miste jobben som følge av priskrigen mellom kjedene.

– For det første ligger det an til at årets priskrig blir beskjeden sammenlignet med fjorårets. For det andre må man se på årsresultatet under ett, priskrig i desember har ikke så mye å si, sier hun.

– Deler du ikke den tillitsvalgtes bekymring for arbeidsplassene?

– Ikke som følge av priskrigen, men konkurransen i dagligvaremarkedet er hard, sier Størksen.

Arbeidsledigheten øker

Vil være billigst

Rema 1000, Kiwi, Coop Extra og Coop Obs er med på priskrigen for fullt. Stian Mårdalen, prissjef i Rema 1000, bekrefter overfor Dagbladet at kjeden gjør flere prisjusteringer daglig.

– Vi har sagt at vi skal ha de laveste prisene, ikke bare på julevarer, men hele sortimentet. Vi ser at noen forsøker å matche våre priser – men da kutter vi bare prisene ytterligere, sier han til avisa.

Også Kiwi er med på leken.

– Det er absolutt priskrig nå. Vi mener at det er priskrig hver dag hele året, men nå er det veldig tøft. Det har vært flere prisendringer de siste ukene enn det som er vanlig, og enkelte julevarer har rast i pris, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi til Dagbladet.

Kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, bekrefter overfor Dagbladet at konkurransen er tøff rett før jul, men vil ikke bruke ordet priskrig. Han mener priskrigen ikke er like tøff som i fjor.

– Det er naturlig at Coop-kjedene Obs og Extra og de andre lavpriskjedene følger hverandre ekstra tett i disse tider, men vi er ennå ikke i nærheten av prisene rundt juletider i fjor, og rundt påske tidligere i år, sier han til avisa.

Annonse
Annonse