HOLDER SEG TIL PLANEN: Samferdselsminister Knut Arild Hareide kommer ikke med noen utstrakt hånd til drosjenæringen.
Martin Guttormsen Slørdal
Mer konkurranse i taxi-næringen: Hareide vil ikke utsette frislippet
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) gir ingen utstrakt hånd til drosjenæringen.
helge@lomedia.no
En samlet taxi-næring har levert et opprop hvor de krever at frislippet utsettes enda en gang.
Regjeringen har allerede utsatt endringene i drosjereguleringen en gang - til 1. november 2020. LO, YS, NHO Transport, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Norges Taxiforbund har imidlertid alle et sterkt ønske om at lovendringen utsettes, eller i verste fall justeres.
Blant annet frykter drosjeeier Anne Karlsen Hove, som har kjørt drosje i 34 år, et mye mer uryddig drosjemarked med enda flere aktører. Hun tror det blir vanskeligere for kundene å orientere seg i bestillingsmarkedet, med nye konkurrenter som driver på en helt annen måte.
– Korona-pandemien har rammet oss sterkt. Loven skulle tre i kraft 1. juli, men ble utsatt til 1. november. Det er også for tidlig, mener Hove.
Les også: Anne har kjørt drosje i 34 år. Fra 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes
Vil du lytte?
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum har spurt samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) om statsråden vil lytte til taxinæringa som han mener er i en fortvilet situasjon, og utsette regjeringens planlagte deregulering av taximarkedet.
Svaret er nei.
Hareide viser til at det i så tilfelle må bestemmes av Stortinget.
– Jeg mener regjeringen ga Stortinget et godt grunnlag for å vurdere spørsmålet om utsatt iverksettelse av den nye drosjereguleringen, og forholder meg til Stortingets lovvedtak fra juni i år om at endringene skal tre i kraft 1. november 2020, skriver han i svaret på det skriftlige spørsmålet til Trygve Slagsvold Vedum.
Hareide påpeker at drosjenæringen som mange andre næringer er i en vanskelig situasjon som følge av utbruddet av covid-19.
– Virusutbruddet førte til store fall i etterspørselen etter drosjetjenester. Jeg er oppmerksom på at etterspørselen etter drosjetjenester ikke er tilbake på nivået fra før utbruddet av covid-19, og at dette har innvirkning på aktørene i næringen, skriver han i svaret.
Samtidig viser han til at tidspunktet for iverksettelse av ny drosjeregulering er fastsatt i lov, og bare kan endres av Stortinget.
Grundig vurdering
Regjeringen har ifølge Hareide gjort en grundig vurdering av hvor lang utsettelsen burde være.
– Høringsinstansene hadde ulike synspunkt på dette spørsmålet. Det var viktig for regjeringen å bidra til at drosjetilbudet ikke forvitret helt som følge av covid-19-utbruddet, og til at det også på sikt ville være et godt drosjetilbud i hele landet. Regjeringen la i vurderingen også vekt på å gi fylkeskommunene og Statens vegvesen tilstrekkelig tid til forberedelser, og på at utsettelsen ikke skulle få for store konsekvenser for aktører som hadde planlagt å gå inn i markedet under de nye reglene, skriver Knut Arild Hareide i svaret.
– I forslaget til Stortinget ble det vist til at en utsettelse på fire måneder ville gi en god balanse mellom hensynet til de som ønsker regelverket utsatt, og de som ønsker iverksettelse så snart som mulig. Det ble fremhevet at utsettelsen skulle ivareta både at det er usikkert hvor lenge tiltakene og virkningene av covid-19-utbruddet vil vare, og at det er ønskelig å legge til rette for nye aktører og for at de lovendringene Stortinget har vedtatt blir gjennomført så raskt som mulig, fastslår Knut Arild Hareide.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin