JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny blokade på Drammen havn i morges

Havnearbeidere fra Drammen blokkerte i morges lasting av frakteskipet Tuna. Etter en times tid ga befrakteren, Holship Norge, opp og bestilte registrerte havnearbeidere til å gjøre jobben.
Sjauere fra Drammen blokkering lasting av frakteskipet Tuna i Drammen havn i dag morges.

Sjauere fra Drammen blokkering lasting av frakteskipet Tuna i Drammen havn i dag morges.

Roy Ervin Solstad

frifagbevegelse@lomedia.no

Frakteskipet "Tuna" lå ved kaia på Holmen Syd i Drammen og skulle ta om bord fem tromler fra Draka kabel da sjauere fra Drammen blokkerte arbeidet. Blokaden ble gjennomført fordi det er firmaet Holship som står for frakten.

– At de gidder

Det danskeide selskapet nekter å inngå tariffavtale for lossing og lasting ved deres kaier i Drammen. Tidligere i vår ga Drammen tingrett Transportarbeiderforbundet medhold i at forbundet har rett til å boikotte Holship som ledd i kampen for å presse selskapet til å undertegne en tariffavtale.

I slutten av april ble lossing av en båt ved Holships kai i Drammen stoppet av havnearbeiderne. Også den gangen endte det med at Holship bestilte registrerte havnearbeidere til å gjennomføre lossingen.

– Jeg skjønner ikke at de gidder, sukker Tommy Mangrud, klubbleder for havnearbeiderne i Drammen.

– Etter kort blokade bestiller de oss til å gjøre jobben likevel. De kunne like gjerne bestilt oss med en gang, så hadde de sluppet blokaden, sier Mangrud.

Forsøkte å endre

Samtlige åtte havnearbeidere i byen stilte seg nemlig i veien for krana som skulle løfte de digre kabel-tromlene om bord på "Tuna". I tillegg stod det rundt 15 andre fagorganiserte på utsiden av gjerdet og markerte støtte til blokaden. De slapp ikke innenfor ISPS-sperringene på Drammen Havn. En av dem var klubbleder Vegard Gebuhr i selskapet som hadde levert kabeltromlene, Draka Norsk Kabel.

– Hos oss er det enighet fra topp til bunn at vi ikke vil ha noe med Holship å gjøre, men her var det kjøperen som via selskapet Lusanda Shipping som hadde bestilt Holship til å frakte tromlene. Vi forsøkte i hele går kveld å få de til å endre det, sier Gebuhr.

Dog uten å lykkes.

– Ulovlig aksjon

I ettermiddag er det ventet enda et skip inn til lossing for Holship. Da er det "Kristian With" som kommer med takstein, slik de gjorde også i april. Den gang ble lossingen av skipet blokkert helt til Holship bestilte registrerte havnearbeidere til å gjøre jobben. Tommy Mangrud lover ny blokade i ettermiddag.

– Det blir en lang dag, men vi har lovet Holship å blokkere hvert eneste skip de får inn helt til de har undertegnet tariffavtale, smiler han.

Enn så lenge må havnearbeiderne i Drammen blokkere seg til de jobbene de har fortrinnsrett til når det gjelder Holship. Det krefter også Stefan Henriksen fra det danskeide selskapet overfor Transportarbeideren.

– Hvis det blir blokade kommer vi til å bestille sjauere fra administrasjonskontoret, sier han.

– Hvorfor bestiller dere ikke før skipene kommer inn når dere vet det blir blokade?

Vårt syn på denne saken står fast. Dessverre foregår det en - etter vår mening - ulovlig blokade av skipene, sier Stefan Henriksen.

De siste opplysningene Transportarbeideren har fått, tyder på at «Kristian With» kommer til Drammen rundt klokken 16.

De kunne like gjerne bestilt oss med en gang, så hadde de sluppet blokaden.

Tommy Mangrud, klubbleder for havnearbeiderne

Annonse
Annonse