JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frislipp på drosjeløyver

Nye taxiregler har gitt over 200 nye løyver i Oslo på kort tid: – Vi frykter en overetablering

Halvannen uke etter at den nye taxireformen trådte i kraft, reagerer Fellesforbundet på den store økningen av drosjeløyver.
NY HVERDAG: Store deler av arbeidsdagen vil bestå av venting på tur på grunn av stor overetablering av drosjeløyver. Likevel kan koronakrisen ha dempet antallet nye løyver noe, tror Fellesforbundet.

NY HVERDAG: Store deler av arbeidsdagen vil bestå av venting på tur på grunn av stor overetablering av drosjeløyver. Likevel kan koronakrisen ha dempet antallet nye løyver noe, tror Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

De nye taxireglene betyr at fylkeskommunene ikke kan behovsprøve hvor mange løyver det skal gis i de ulike kommunene med mindre det er gitt enerett til drosjekjøring i kommunen.

I 33 av Norges 356 kommuner er det for øvrig ikke mulig å gi slik enerett, mens det kun er to fylker som til nå har vedtatt en slik enerett. Det ene fylket er Viken der 30 av 38 kommuner kan få enerett, mens Troms og Finnmark har åpnet for enerett i samtlige kommuner.

Over 2000 løyver

På bare fem dager etter at de nye reglene ble innført, ble det gitt 231 nye drosjeløyver i Oslo. Det betyr en økning på 13 prosent og at antallet drosjer økte fra 1780 ved utgangen av oktober til over 2000 løyver den 6. november.

Les også: Taxisjåfør Ørnulf bruker halvparten av arbeidsdagen på å vente på turer

Oslo kommune har imidlertid ingen oversikt over hvor mange av disse nye løyvene som er gitt til nye løyvehavere. Kommunen bekrefter derimot at det er en blanding av nye søkere og eksisterende løyvehavere som har fått tildelt løyver.

Ventet økning

I Fellesforbundet er forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen både overrasket og ikke overrasket over tallene.

Dette åpner blant annet for Uber og Bolt i Norge

– På én side er det ikke uventet at det kommer en økning når man har fått et slikt frislipp. Uber har jo blant annet varslet sin tilbakekomst.

– Samtidig er det veldig overraskende at vi får en økning på 13 prosent midt i en koronakrise med en så omfattende nedstengning som her i Oslo. Egentlig skulle vi jo vært på vei mot en periode med julebord der bransjen hadde fått veldig mye å gjøre. I stedet raser transportbehovet, påpeker han.

Spøkelsesby

Sivertsen forteller at han selv tok taxi fra Oslo sentrum til boligen sin på Skjetten, ikke langt fra Lillestrøm på Romerike natt til lørdag for halvannen uke siden da han var ferdig med meklingen for flybransjen.

Kommentar: «I praksis betyr loven at taxisjåfører ikke lenger kan regne med å leve av å kjøre bil»

– Oslo var som en spøkelsesby. Jeg har aldri sett byen så stille en natt til lørdag, og drosjeeieren satt selv bak rattet. Han hadde overtatt etter sin ansatte sjåfør som hadde gitt opp klokka tre på natta. Da hadde han vært på jobb hele kvelden og natta uten å få en eneste tur, forteller Sivertsen.

Han er ikke i tvil om hva frislippet av drosjeløyver vil bety for mange drosjer. Prisene vil øke for kundene siden taxisjåførene vil få langt mer tid mellom hver tur.

– Det er ingen tvil om at det både er overetablering og at den vil bli større. Vi ser jo allerede på de store taxiholdeplassene at det står veldig mange taxier og venter, sier han.

Kunne vært verre

Nå er han spent på om den samme utviklingen kommer også i resten av landet.

– Her på Lillestrøm hvor jeg bor, ser jeg stadig at det står taxier fra andre plasser på østlandsområdet og venter. Det tyder på at det er overetablering flere steder enn i Oslo, sier han.

Likevel tror Sivertsen det kunne vært enda verre.

– Det kan hende at koronakrisen har dempet etableringen, og at det hadde vært enda flere som hadde skaffet seg løyve om det ikke var for koronakrisen. Jeg tror likevel vi vil se en økning i antall løyver de neste månedene, sier Dag-Einar Sivertsen.

Annonse
Annonse